Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Hajdú-Bihar vármegye
  Hajdú-Bihar megyei kerékpártúra ajánló.
Ahonnan a budapesti tüzijáték is látszik...
  Meglátogattuk a szlovákiai Magasmajtényt a legmagyarabb tót falut.
Csalomjai pusztatemplom kerékpártúra
  Egy kellemes, fél napos kerékpártúra az Ipoly völgyében.
Shimano Cues tartós teszt 2. rész
  Tapasztalataim 2500 km után.
Hármas határ kerékpártúra
  3 ország, 11 kastély, 3 túra nap.
prev
next

String2Ti kérdeztetek és Kolhéb Róbert, a feltaláló válaszolt.

Volt szerencsém 500 km-en át nyüstölni egy kötél hajtotta bringát. Az ezzel kapcsolatos cikk is hamarosan megjelenik, viszont előtte szerettem volna kicsit körbe járni a kerékpárt. Ebbe vontam be a facebook közösséget.

Három hete jelent meg a felhívásom, hogy kérdezzetek róla bátran és én a rendszer kiötlője felé továbbítom és (ha kell fegyverrel motiválom) a válaszait megjelenítem.

Nos kérdéseitek nagy sikert arattak, és rövid időn belül alapos válaszokat kaptam. Sőt! A stringbike weboldalán a GYÍK menüpontban ezek fognak megjelenni. Ez úton is tolmácsolom Kolhéb Róbert köszönetét a nagyszerű kérdésekért.

Több mint 100 kérdés született, ezeket rendszereztem, az azonos tartalmúakat kiszűrtem és így is maradt legalább 70.

11 témakör született. Rangsorolni nem szerettem volna ezeket, így ABC sorrendben közlöm ezeket, illetve a válaszokat. Íme:

  1. Egészségügy
  2. Fejlesztés
  3. Hajtás
  4. Hatásfok
  5. Karbantartás
  6. Kereskedelem
  7. Kerékpártípusok
  8. Kötél
  9. Rendszer
  10. Tartósság
  11. Váltás

1. Egészségügy

  • Mennyire kíméli ill. viseli meg az ízületeket?
  • Kedvező híreket kaptunk azzal kapcsolatban, hogy izom és ízületi fájdalmak csökkentek vagy elmúltak a StringBike használatával.
  • Sajátos módon néhány esetben rendszeres StringBike edzések után - futás edzések nélkül - a futás idő eredmények javultak.

2. Fejlesztés

  • Miért nincs összteleszkópos változat? Technológiailag kivitelezhetetlen talán?
  • Ha fizetőképes igény van rá, kifejlesztjük hozzá a vázat, a hajtóművön nem kell változtatni.
  • Várható igazi csúcsmodell?
  • Karbonvázas modell várható 2015 tavaszától és később további fejlesztéseket tervezünk.
  • Mikor lesz igazán komoly terepre szánt dolog a kínálatban?
  • Igazán komoly terepre egyelőre nem tervezünk, viszont kellemes erdőzésre és emelkedésre igény esetén tudunk ajánlani 74 mm kötéldobbal hatékony megoldást.
  • Lesz-e/van-e tárcsafékes verzió? (vagy dobfékes, görgős fékes, bármi ami nem patkó/V-fék)
  • Magura hidraulikus abroncsféket tudunk ajánlani, egyedi igény szerint elöl tárcsafékkel kombinálva is.
  • A hátsó tárcsafék fejlesztését fontolgatjuk.

ximage41.png.pagespeed.ic.5q1MQzV9Zr

3. Hajtás

  • Meg tudom-e erőltetni annyira, hogy a hajtás része totálkárosra menjen, elszakad vagy bánom is én kilazul ilyesmi?
  • Rövid távon nem, hosszú távon – mint minden eszközt – igen, de ilyenkor a kötélcsere (csak a kötelet szükséges cserélni) általában rendbe teszi a gépet.
  • Mennyivel nagyobb az ellenállása a két racsninak?
  • Nincs a rendszerben racsni.
  • A két szabadonfutó ellenállása az azonos átmérőjű 2RS1 csapágy ellenállásához hasonló, kézzel nem érezni különbséget, a szabadonfutók nem kerékpáros alkatrészek, a GMN Nürnberg gyártja és szállítja részünkre.
  • Mennyire merev a hajtómű a hagyományoshoz képest?
  • Nem mértünk különbséget és eddig egyetlen ilyen panasz sem érkezett. (Viszont próba nélküli eszmefuttatás és komment számos esetben.)
  • A hajtómű kialakítása (most egész konkrétan a sajátosan kivágott lemezekre gondolok) milyen alapokon nyugszik? Mi volt a motiváció, amikor ezt a formát fejlesztették, mennyire egyenletes így a terhelés?
  • A váltópálya és hajtópálya alakja nélkülözi a motivációt, műszaki célkitűzésnek megfelelő formák adódtak, a külső kontúr és a könnyítő nyílások alakja saját ízlésünket tükrözi.
  • Igyekeztünk egyenletes terhelésű hajtást kialakítani, ez nagyon fontos szempont volt.
  • Az áttételezés két végpontjának megfelelő hagyományos fogaskerék szám? (45fokos állásnál, hisz ez fordulaton belül is modulál)
  • 60 mm horonyfenék átmérőjű dobbal
  • 45fokos hajtókar állásnál
  • rövid 1,3 --- pl. ~36/28
  • hosszú 3,4 --- pl. ~48/14
  • Mekkora a legnagyobb nyomaték, amit még gond nélkül elvisel?
  • 1500N*0,180m=270 Nm
  • Állva kis fordulaton nem "görbül, "nyiklik-csuklik"?
  • Nem észleltük és nem jelezték a tesztek után.

4. Hatásfok

  • Állítólag jobb az erőátvitel hatásfoka, mint a hagyományosnál. Melyiknél mennyi? Mennyivel jobb a stringbike? Mondjuk országúti kerékpáron, sík terepen 300 W leadott teljesítménynél ez mennyi sebességtöbbletet jelent?
  • Nem tudunk pontos számokat mondani, nagyon függ attól, hogy milyen áttételben, milyen futás és karbantartás után, mit mivel hasonlítunk össze, illetve vizsgáljuk-e az ember-gép kapcsolat hatékonyságát, összehasonlító méréseket végeztünk, biztató eredményeket kaptunk.
  • Olvastam, hogy jobb a hatásfoka, de ezt leírni nem kerül semmibe, Érdekelne, hogy miből adódik a hatásfok növekedés. Hiszen a konstrukció láttán (súrlódáson alapul az erőátvitel) pont az ellenkezője valószínűsíthető.
  • A hajtómű melyik részén alapul az erőátvitel súrlódáson!?
  • Csak tiszta legördüléssel valósul meg a mechanikai kapcsolat a pedál és a hátsó kerék között bármelyik fokozatban, kivéve a kötél belső „súrlódását” ami elhanyagolható a hatásfok szempontjából.
  • Mekkora az áttételi tartomány, fokozatok száma, beosztása?
  • Áttételi tartomány 304%
  • 19 fokozat csaknem teljesen egyenletes osztással
  • Kötéldob átmérő függvényében eltolva pl. 60 mm horonyfenék átmérőjű dobokkal 1,2-3,65 között csaknem teljesen egyenletesen elosztva. (56, 60, 64 és kérésre 74 mm átmérőjű dobokkal tudjuk adni.)
  • Ez a rendszer mennyire energiahatékony? Például 1 kilométer megtétele mennyi energiabefektetéssel jár ezzel a rendszerrel?
  • Nem tudunk pontos számot mondani, nagyon függ attól, hogy milyen gyorsan, milyen úton, milyen testhelyzetben, mekkora emelkedőn/lejtőn, …, és ki teszi meg azt az 1 km-t.

xMG 2475.jpg.pagespeed.ic.r7Jb8vLyUi

5. Karbantartás

  • Mennyibe kerül kilométerenként/évente a karbantartása (zsinór csere stb.)
  • Csak a hajtókötelet kell cserélni évente, félévente, egy szett 10 EUR körül mozog
  • Váltó bowdeneket érdemes kitisztítani
  • Karbantartási költség szerelőnél azonos egy hagyományos váltós kerékpár díjával
  • Kopóalkatrészek mennyit bírnak? Mit, milyen időközönként, és mennyiért lehet/kell cserélni?
  • Kötelet 1000-3000 km után – 10 EUR
  • Hajtóműre és vázra 3 év garanciát adunk.
  • 7000 km futásteljesítményre van megnyugtató tapasztalatunk.
  • Ezt hogy lehet a semmi közepén szervízelni, mondjuk egy bukás után?
  • Körülbelül ugyanolyan eséllyel, mint bármelyik kerékpárt, utána a szerviz felveszi velünk a kapcsolatot és eddig minden esetben találtunk megoldást még messzi országban is.
  • Mi kell ehhez a "vészjavító készletbe"?
  • Hagyományos hajtómű szerszámok közül semmi
  • Pedálkulcs
  • Imbuszkulcsok
  • Valamilyen állítható kis kulcs
  • 7-8-10-es villáskulcs (sárvédőhöz, ha van)
  • Belsőgumi, vagy legalább ragasztó
  • PÓTKÖTÉL!
  • Hazánkban hol található szakszervíz?
  • Budapesten
  • Fonyódon
  • Szolnokon
  • Házilag lehet szervizelni?
  • Bizonyos műveleteket igen, vannak olyan részek, melyekhez típusismeret és célszerszám kell.
  • 2x3 óra alatt szerelőknek, illetve műszaki beállítottságú embereknek meg tudjuk tanítani a szükséges fogásokat valamint célszerszámot adunk.
  • A szerelést több ismertető video segíti.
  • Extrém felhasználás (sár, eső, latyak) mi a karbantartásigénye? Mely alkatrészeket kell kenni?
  • Semelyik külső felületet nem szabad semmilyen kenőanyaggal kenni!
  • Kíméletes tisztítással sarat eltávolítani, hajtóművet lehetőleg letörölgetni, biciklit száraz helyre tenni.
  • Nagy nyomású mosóval TILOS a hajtóművet tisztítani, ez szakszerűtlen használatnak minősül.
  • A kötél az első kilométeren „kiporolja” magát.

xMG 2184.jpg.pagespeed.ic.Lejl1ZDJm3

6. Kereskedelem

  • Hol lehet a Stringbike-ot megvásárolni hazánkban és külföldön és mennyibe kerül?
  • Cégünk és partnereink árulnak StringBike bicikliket. (www.stringbike.com)
  • A konfigurációk és árak a honlapon megtalálhatóak.
  • A kereslet esetleges növekedésével csökkenni fognak az árak? Ha igen, nagyjából milyen árig láttok esélyt a csökkenésre? Beszélhetünk akár belépő, fapados vasakról is, amik majdan 200 ezer forint alatt is beszerezhetőek lesznek?
  • Bízom benne, hogy egyszer talán igen.
  • Mit gondol, mekkora eladott mennyiség kell ahhoz, hogy ez a kerékpártípus a szélesebbe tömegek számára is elérhető legyen?
  • Az első kisebb költség csökkentés lépcsőt néhány ezer a második lépcsőt néhány tízezer eladása körül lehet megvalósítani.
  • Miért van hogy külföldön veszik az érdekes ritka megoldásokra nyítottak, addig itthon a legtöbben meg csak fikázzák?
  • Mindenki a maga dolga szerint cselekszik.
  • Hol lehet kipróbálni?
  • Budapesten telephelyünkön előzetes egyeztetés után és néhány hazai városban még (pl. Fonyódon is)
  • Vannak-e más vázgyártók, akik érdeklődnek, vagy egyelőre egyetlen partnercég van és nincs is tervben szélesebb kapcsolatok építése?
  • Folyamatos az érdeklődés, de nem a vázgyártók részéről, reméljük az idő múlásával egyre több együttműködő partnerünk lesz.
  • Lesz-e valamikor kapható különálló szettként fekvőbringa készítéshez sokkal hosszabb zsinórral?
    • Adunk el hajtóművet és hajtómű részeket is. Meg tudjuk oldani, a kérdés az, hogy hosszú zsinórral hogyan működik, milyen érzés hajtani.
  • Elektromos rásegítéssel lehet kérni?
  • Igen, lehet elektromos Pedelec hajtással is vásárolni.

7. Kerékpártípusok

  • Milyen stílusú kerékpárra ajánlod ezt a rendszert? (országúti, mtb, trekking)
  • Trekking, City és szabadidő valamint edző kerékpárként ajánlom.
  • Tesztelve volt-e már mountain bike-ban, trekkingben stb. a hajtás?
  • Igen, szépen működött szelíd MTB és trekking valamint városi bicikliként.
  • Mennyire univerzális ez a megoldás?
  • Ebben a formájában csak emberi erővel hajtott kétkerekű, háromkerekű esetleg négykerekű járművekre gondolom alkalmasnak.

xMG 2719.jpg.pagespeed.ic.gVhJ3Dw2YW

8. Kötél

  • Mennyit nyúlik a kötél? Mekkora élettartamot jósoltok egy kötélnek? Miből van egyáltalán?
  • A kötél nyúlása a max. terhelés 2/3 részénél 2,2-2,7%, szakadásnál 3,2-3,7% tartományba esik.
  • Labor körülmények között egyenletes 150 W teljesítménnyel 10.000 km feletti élettartamot mértünk, labor körülmények között kis szennyezéssel 320 W kissé lüktető terheléssel 800-900 km körüli élettartamot. Mértünk, valós használat során 1000 és 4000 km között szórnak az értékek, kevés durva taposással és inkább tiszta környezetben 2000 km élettartam várható. (A kötelek élettartamát más alkalmazások miatt igyekeznek fejleszteni a gyártók, évről-évre javulás várható.)
  • A kötél teherhordó keresztmetszete nagy sűrűségű polietilénből készül (Dyneema), külső kopásálló burkolata pedig poliészterből, átmérője 3 mm, szakadási terhelése egy szálnak 4000-4300 N (400-430 kg), négy kötélág veszi fel egyenletesen a terhelést, így 1600 kg max terheléssel számolhatunk.
  • Milyen színekben kérhetem a zsinórt, hogy menjen a váz színéhez?
  • Piros, világos kék, sötét kék, sárga, zöld, ezüst, sötét acélszürke és sötétszürke (fekete) színben tudunk kötelet adni.
  • Mi van ha elszakad a madzag úgy 300 km távolságba az otthontól?
  • Célszerű mindig tartalék kötelet (könnyű, pici és tiszta) vinni és gyorsan, tisztán, szerszám nélkül kicserélni. (gyorsabb és egyszerűbb, mint defektet javítani)

  • Ha szakad a madzag mivel lehet pótolni?
  • Nem tanácsolnám a pótlást, de próbálkozni bármivel lehet.
  • Ha szakad az egyik oldal el lehet vele óvatoskodni hazáig, vagy blokkol a lógó görgő?
    • Ha a „lógó” lengőkart gumipókkal hátrahúzatjuk, akkor nagyon kényelmetlenül, egy lábbal szaggatottan tekerve lehet biciklizni – nem tanácsolnám.
  • Leugorhat-e a zsinór, mint ahogy leesik a lánc?
  • Előfordulhat, hogy beakadt ággal vagy széles cipősarokkal „leugrasztjuk” a kötelet – akár a láncot, szerencsére nagyon ritka eset.

9. Rendszer

  • Mi a fő előnye a stringbikenak? Hiszen a hajtás könnyűsége a hajtókar és a kerék fordulatának arányán múlik, nem azon, mivel visszük át az erőt. Eszerint pedig tökmindegynek tűnik, hogy az erőt átvivő kapcsolat egy lánc, egy drótkötél, mágneses tér vagy bármi más.
  • Még két tényezőt talán érdemes mérlegelni: a használattal változó mechanikai hatásfokot és az ember-gép kapcsolatra jellemző ergonómiai hatékonyságot.
  • Miért jobb ez mint például a jól bevált lánchajtás? Miért érné meg bárkinek is lecserélnie a hagyományos (és relatíve olcsó) meghajtását stringre?
  • a használatból adódó kopással nem csökken a rendszer mechanikai hatásfoka
  • rezonancia nélküli sima és hatékony hajtásélmény
  • sajátos hajtáskarakterisztika következtében emelkedőre könnyebben/gyorsabban jutunk fel
  • 19 valódi fokozat finom, egyenletes elosztásban egykezes váltókezeléssel
  • teljes terhelés alatt lehetséges a váltás erőszak nélkül
  • gurulás közben lehetséges a váltás pedálozás nélkül
  • a pedálok megállás után automatikusan indító helyzetbe állnak
  • nagyon könnyen gyorsan kiszedhető a hajtott kerék, a hajtómű a vázon marad, autóba könnyen bepakolható a bicikli
  • a hajtás semmiféle kenést nem igényel felülete száraz, így legfeljebb poros vagy vizes lehet
  • Miért bonyolította meg a mérnök az egyszerűt?
  • A mérnök ilyen hajlamú, de szerencsére hozzá lehet jutni az „egyszerűhöz” is. Egyébként érdemes mélyére nézni, hogy mi mihez képest bonyolult, vagy (esetleg) csak szokatlan.
  • Mennyi többletsúlya van egy ilyennek egy hagyományos, azonos árkategóriájú rendszerhez képest?
  • Azonos műszaki paraméterekkel - 19 (valódi) fokozatú váltó, azonos váltási tulajdonságok, (pl. agyváltók) - nem könnyebbek, hanem nehezebbek lennének a szerkezetek.
  • Az alumínium vázas Cross modellünk 13 kg körül rakható össze, de még jópár gramm lefaragható egy kis sufni tunningal.
  • Lehet-e országútis fékváltókarral, pl. Shimano 105-tel használni?
  • Nem lehet, alapvetően különböző mechanikai rendszer különböző váltókezelő egységet igényel.
  • Belerakható-e a rendszer egy hagyományos vázba/miben más a váz, mint a hagyományos?
  • Nem rakható bele (vagy csak súlyos kompromisszumok árán) a StringBike vázán két tengely van kialakítva a hajtómű csatlakozás számára.
  • Spec váz kell hozzá, vagy átalakítható bármely normál szimmetrikus váz?
  • Csak áthegesztéssel alakítható át a váz.
  • A Pinion rendszerhez képest mik az előnyei, hátrányai?

Előnyök:

    • jobb mechanikai hatásfok, mely nem változik a választott fokozat szerint
    • sima hajtásérzet
    • pedál automatikusan indító helyzetbe áll
    • terhelés alatt valódi váltás
    • szükség szerint a két oldal áttétele elhangolható
    • könnyebb

Hátrányok:

    • kisebb átfogási szám
    • kevésbé kompakt
  • Mennyiben más használni, mint a láncváltót? Mennyiben más érzés tekerni?
  • lehet váltani tekerés nélkül gurulás közben
  • lehet váltani teljes terhelés alatt egyik fokozatból másik fokozatba
  • a váltó korlátozottan működik álló helyzetben is
  • kifejezetten sima érzés tekerni
  • Tartóssága, terhelhetősége, megbízhatósága, komfortossága...
  • 150 kg maximális pedálerőre méreteztük
  • 3 év jótállást adunk a hajtóműre és a vázra
  • teljesítette a 4800 km-es RAAM versenyt
  • teljesítette a 12.000 km-es Közép Ázsia Expedíciót
  • Sebességének felső határa, azaz mekkora sebességre lehet feltekerni?
  • Kötéldob átmérőjének függvényében, de max. 52 km/h.
  • Mennyire bírja a sarat/havat/homokot extrém hideget/meleget?
  • Legalább annyira, mint a láncos rendszerek, persze előbb kell kötelet cserélni, ha durvább az üzem (viszont a pótkötél pici, könnyű, tiszta, olcsó, szerszám nélkül gyorsan cserélhető)
  • 190/200mm-es szimmetrikus hátsó agyhoz (fatbikehoz) lehetséges-e gyártani, vagy túl széles lenne a középagy?
  • Lehetséges, a hajtott (hátsó) papucs belső mérete 160 mm.
  • Problémát okozna-e ha hosszabb hátsó villához használnánk, nem okozna-e gondot a hosszabb string?
  • Valószínűleg nem, aprólékosan végig kell tervezni/szerelni/tesztelni.
  • Jól gondolom, hogy csak és kizárólag merev hátsó villával használható?
  • Nem, elhelyezhető olyan csomópont, amivel a hátsó rugózás megoldható.
  • Versenyzők miért nem használják?
  • Ha engedik, használják, UCI szerint rendezett versenyen kifejezetten nem engedik.
  • Mivel jobb ez mint bármi más mert ha kevesebb erőből gyorsabban haladsz akkor minden pénzt megér!
    • Kevesebb fáradsággal (erővel) gyorsabban emelkedsz és ugyanolyan (közepes) tempót kevesebb fáradsággal tartasz.

String

10. Tartósság

  • Mennyit mentek eddig egy ilyen bringával
  • Több mint 7000 km-t
  • Egy kötéllel mennyit lehet elmenni?
    • A használat jellegétől függően 1000-3000 km-t.
  • Hogy bírja a hideget-meleget, a vízet-sarat?
    • A kötél élettartama a vizes-saras környezetben rövidebb lesz, váltót időnként ki kell tisztítani.

11. Váltás

  • Hegymenetben, terhelés alatt lehet váltani?
    • Lehet, erőszak nélkül 1-2 fokozatos ugrásokkal a váltómarkolaton tartva a kezünket és a megfelelő irányban finoman húzva a markolatot.
  • Milyen gyorsan lehet fokozatot váltani? Nekem régi, fokozatmentes váltókarom van, tudom közvetlenül egyesből hatosba rakni. Ennél lehet egyszerre többet váltani?
    • Igen, gurulás közben 4-5 fokozatot lehet kevesebb, mint egy másodperc alatt váltani.
  • Áttételek, eloszlásuk?
    • áttételi tartomány 304%
    • 19 valódi fokozat egyenletesen elosztva
    • Az áttétel a kötéldob átmérő függvényében eltolva pl. 60 mm horonyfenék átmérőjű dobokkal 1,2-3,65 között (56, 60, 64 és kérésre 74 mm átmérőjű dobokkal tudjuk még adni)
  • Váltás álló helyzetben, illetve terhelés alatt?
    • Álló helyzetben korlátozottan ~2-3 fokozatot, utána befeszül a rendszer, viszont 0,1-0,2 m előre (vagy hátra) tolással akár 10 fokozatot lehet váltani tekerés nélkül. (teljesen hosszúból át lehet tenni a legrövidebbe, miközben kitolom az útra)
    • Terhelés alatt erőszak nélkül lehet váltani egy-két fokozatos ugrásokkal, a váltómarkolaton tartva a kezünket és a megfelelő irányban finoman húzva a markolatot.