Ha menet közben a lánc ugrál, a váltás nem pontos, lehet hogy megnyúlt a bowden és utána kell állítanod a váltóknak.
A hiba szinte 100%-ig ez, ha a meghajtás alkatrészei tiszták, valamint a lánc és a fogaskerekek nem koptak el, vagy nem deformálódtak (pl. baleset miatt).
A következőket kell tenned:
Először is tisztítsd meg a kerékpárt (sosem árt), a lánc, váltók, fogaskeréksor, hajtókar elemeire fokozottan figyelve.
A hátsó váltón 3 fontos csavar található. Kettő a váltó végállásait állítja (csillag csavarhúzó szükséges az állításához), a harmadik, ami a bowdenház és a váltó találkozásán található pedig a bowden hosszát szabályozza. Ezt kézzel lehet csavargatni.
Figyelem! SRAM váltókról, és némelyik Shimanoról ez a csavar hiányzik!
Az előbbi két csavarhoz akkor nyúlj, ha a váltó a szélső fogaskerekeken túl vált, vagy nem váltja rá a láncot. Ezzel a hibával alapesetben nem fogsz találkozni, hiszen egyszer kell ezt beállítani. (Ha új váltót raksz fel a bringára akkor kellhet ezzel szöszmötölni.)
A harmadik csavarral a finom beállítócsavarral a bowden hosszát tudod állítani. Ha kifelé csavarod, a bowdenen feszítesz, a váltó a kerék felé mozdul el, ha befelé csavarod a váltó kifelé mozdul.
Léteznek ún. Low-Normal (vagy Rapid Rise) Shimano váltók, ezeknél a váltás iránya fordított, ezt vedd figyelembe.
Alapesetben, ha eddig jól működött a váltó, a bowden nyúlt picit meg, tehát a csavart kifelé tekered,hogy feszíts a bowdenen. Ezáltal pontosan be lehet lőni a váltó helyzetét a fogaskerékhez.
Magyarul: fejre fordítod a bringát (ha nincs állványod) leváltasz a legkisebb fogaskerékre és figyeled, hogy hogyan vált a váltó. Kattintasz egyet a váltókaron, és a pedált forgatva figyeled hogy kerül át a lánc a következő fogra. Ha egy negyed fél pedálfordulatra megy, OK. Ha egy pedálfordulatra nem sikerül, nehezen teszi fel, esetleg túl vált (kihagy egy fogaskereket). A kis bowdenfeszítővel addig állítgatsz, amíg ez a probléma meg nem oldódik.
Menet közben, ha nem pontosan vált a váltó a váltókaron lévő bowdenfeszítővel is el végezheted a műveletet. Célszerű számolnod a feszítő forgatását. Ha pl. 3 fordulatot teszel és a váltó még rosszabb lett, akkor rossz irányba tekerted a csavart. Így vissza tekersz 3-at az ellenkező irányba (ott vagy ahonnan elkezdted), és tekersz rajta az előző irányba 2-3-at. Próbálgatni kell, előbb-utóbb sikerül beállítani.
Az első váltót hasonló képen kell beállítani, de ott ne keress a váltótesten finombeállító csavart!