Ellenőrizzük, hogy a fékpofáink mennyire vannak elkopva. Nagymértékű kopás esetén cseréljük azokat. Igen fontos tárcsafékeknél ennek nyomon követése, mivel a pofák nincsenek úgy szem előtt, mint a felnifékek esetében. Ha elkopik a pofa és a fékpofát tartó fémmel fékezünk igencsak lerövidítjük a féktárcsa életkorát. Ráadásul a fékhatás sem lesz jó.
Kanti és „V"-fékbetétek cseréje:
- Nyomd össze a két fékpillangót
- Akaszd ki az összekötő bowden szakaszt, vagy fékpipát a tartójából, ezáltal a két fékpillangó teljesen szétnyílik.
Cserélhető betétes fékek
A fékbetét egy fém házban foglal helyet, amelyet elmozdulástól egy fém tüske véd.
- Vedd ki a fém rögzítőtüskét a fémház végéből. (Ez az egy kidudorodó pöcök lesz rajta)
- Told ki az elhasználódott fékbetétet a tartójából.
- Tedd be az újat. Űgyelve a menetirányra!
- Tedd vissza a rögzítő pöcköt!
- Akaszd vissza az összekötő bowden szakaszt, vagy fékpipát a tartójába.
Nem cserélhető betétes fékpofa
Itt a fékbetét középtájt egy rúdra van szerelve, és rúddal együtt lehet cserélni.
Két típusa van, ezek egymással nem kompatibilisek. Egyik esetben a menetes rúd végén lévő csavar rögzíti a féktesthez, másik esetben a hossz irányban bordázott rudat két oldalról szorítja egy speciális csavar a fékpillangóhoz.
Első típus
- Old ki az imbuszcsavart.
- Csavard le az imbuszcsavart a menetes rúdról
- Szed ki a fékpofát ügyelve homorú , domború és hagyományos alátétekre, hogy tudd a helyes sorrendet összerakáskor, (belülről kifelé: fékpofa, homorú, domború, féktest, homorú, domború, alátét, anya)
- Vedd ki az elhasznált fékpofát, tedd fel az alátéteket (sima, homorú, domború)
- Fékpofát helyezd a féktesbe
- Tedd fel az alátéteket.
- Csavard rá a záró imbusz csavart menetes fékrúdra
- Nyomd a fékpillangót a felnihez
- Állítsd be a fékpofát a felnihez (a fékező felület közepén fusson, minden része érjen a fékező felülethez, vagy a fékgumi vége legyen 1-2 mm-rel magasabban
- Húzd meg a zárócsavart, ezzel rögzítve a fék pozícióját
- Akaszd vissza az összekötő bowdeszakaszt, vagy fékpipát a tartójába.
Második esetben
- Old ki a fékgumit oldalról rögzítő csavart (Elől imbuszkulcsal ellentartasz, hátul villáskulccsal oldod a kötést)
- Vedd ki az elhasznált fékpofát
- Tedd be az újat ügyelve a menetirányra! (Figyelem ennek a fékpofának a szára nem menetes, hanem hosszirányban bordázott, de néha teljesen sima!)
- Húzd meg enyhén az anyát. (A fék gumi még mozgatható legyen, de magától ne mozduljon el a féktestben)
- Nyomd a fékpillangót a felnihez
- Állítsd be a fékgumit a felnihez (a fékező felület közepén fusson, minden része érjen a fékező felülethez.
- Imbuszkulcsal ellen tartva húzd meg erősen a a másik oldalon a csavaranyát.
- Akaszd vissza az összekötő bowdeszakaszt, vagy fékpipát a tartójába.
Patkófékek esetén
- Néhány fékkar esetén a fékkaron található gomb megnyomása segítségével a fékkar helyzete megváltozik és a fékpofák a felnitől távolabb kerülnek. Más fékeknél a magán a féken található egy kis kar, aminek a segítségével a fékpofák egymástól messzebb állíthatók. Ennek főleg akkor van jelentősége, ha a kereket kell kivenni.
- Ha nincs a fékkaron (vagy a féken) ilyen gomb, akkor lazítsd meg a bowden rögzítő csavart, majd feszíts széjjelebb a féktestet, amennyire engedi.
- Imbusz-,vagy villáskulcs segítségével oldd ki a fékbetétet a féktesthez rögzítő csavart.
- Vedd ki a fékpofát
- Helyezd be az újat
- Szorítsd meg a rögzítőcsavart
- Állítsd be a fékpofa helyzetét a felniket.
- Szorítsd meg a rögzítőcsavart.
- Szereld össze a féket.
- Patkóféknél is előfordulnak cserélhető betétes pofák, ezeknek a betéteknek a cseréjét a V-féknél leírtuk.
Abroncsfékek esetén azt is ellenőrizzük le, hogy félrekopott-e a pofa. (A fékpofa felülete, nem egyenes, hanem ferde) Ha igen, akkor csiszolóvászonnal igazítsuk meg a pofa fékező felületét. Ezzel sokat tudunk javítani a fék teljesítményén.
Tárcsafék
- Tárcsafékek esetén a fékpofák rögzítésére több módszer létezik. Legelterjedtebb a mágneses rögzítésű. Most ezt ismertetjük. Amire mindenképp ügyelj, az az hogy megfelelő fékpofát vegyél a kerékpárodhoz, mivel ezek egymással nem kompatibilisek, márkánként, sőt típusonként eltérő lehet.
- Vedd ki a kereket
- A féktestből kiáll egy lapos rúd, amely a fékpofa megfogását segíti elő.
- Vedd ki a fékpofát. Ez egy kis ügyességet, esetleg egy vékony lapos csavarhúzót igényel.
- Tedd be az új fékpofát.
- Bizonyosodj meg róla, hogy mindkét pofa a helyére került-e
- Tedd vissza és rögzítsd a kereket.