Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 hatsoagyR

Itt a kónuszos, csapágyas rendszerek karbantartását ismertetjük részletesen, hiszen ezek azok a házilag könnyen szerelhető, de nagy tudást igénylő rendszerek, amit szerelni tudunk.

                   hatsoagyR

Amennyiben zajosak szét kell azokat szedni ellenőrizni a kónusz, a csésze és a görgők futófelületét, valamint újra kell zsírozni a rendszert.

A kenéshez, egy kis mennyiségű gépzsírra lesz szükséged. Minden fajta gépzsír megfelel, mivel a kerékpár működése során soha nem lépnek fel olyan körülmények, ami speciális zsírt igényel. (Grafitos zsírt mindenesetre nem ajánlom, mert az 30 fok fölött igen lágy és kifolyhat a görgők és a kónusz közül.)
  • Szedd ki a kereket és távolítsd el a kerékrögzítő anyákat vagy a gyorsrögzítőt.
  • Nézzd meg, hogy egyenes-e a tengely. Ha forgatásakor a tengelyvég valamelyik oldalon imbolyog, akkor összeszereléskor helyette egy újat kell beszerelni.
  • Egy-egy megfelelő méretű kónusz és villáskulccsal fordítsd el egymástól az egyik oldalon a kónuszt és a rögzítő anyát. Hátsó keréknél érdemes a bal oldalon kezdeni. A jobb oldalhoz először le kell venni a racsnit, amihez újabb szerszámok kellenek.
  • Szedd le a távtartó alátéteket.
  • Most a kónuszt is hajtsd le. A tengely másik oldalán lévő alkatrészeket csak akkor szedd le, ha a tengely görbe.
  • Az agy testről próbáld meg leszedni a porvédő sapkákat (ami a kónusz körül van). Ha nem megy kézzel, akkor hagyd ott, mivel szerszámmal való feszegetés valószínűleg csak tönkretenné azokat. Ebben az esetben egy kicsit nehezebb lesz az agy megtisztítása.

Talán a legfontosabb része az egész karbantartási munkának az alkatrészek teljes megtisztítása.

Meg kell tisztítanod a kerékagy testének belsejét és el kell távolítanod onnan az összes régi zsírt. Ugyanezt kell tenned a tengellyel, a kónuszokkal és a csapágygolyókkal (ha megtartod őket).

Most, hogy már minden csillog-villog a tisztaságtól, jöhet az alkatrészek kopásellenőrzése. A kónuszokon egy vékony csíknak kell lenni a homorú futófelületén. Itt érintkeznek a csapágygolyók a kónusszal. Ha a körpályán berágódások is vannak, vagy ha a kopásvonal szélesebb, mint egy milliméter, akkor a kónuszt cserélned kell. Akármilyen kicsi is a berágódás, le kell cserélni az alkatrészt. Végezzük el ugyanezt a csészékkel is. Ezt a futófelületet csak néhány nagyon drága modellnél lehet cserélni, tehát csúnya kopás esetén az egész kerékagy cseréjét ajánlom. Szerencsére jó néhány kónuszt kiszolgál egy csésze, feltéve, ha rendszeresen karbantartottad, és pontosan beállítottad be az agyat.

Ha vissza akarod tenni a régi csapágygolyókat, akkor vizsgáld meg őket tüzetesen. A felületnek teljesen egyenletesnek és fényesnek kell lenni. Én inkább a rendszeres csere híve vagyok.

Most már készen állsz arra, hogy megtöltsd a csészéket zsírral. A csapágygolyók berakásához jobb, ha függőleges irányba állítod az agyat és úgy tesszük bele egyenként a golyókat.

Sokat segít, ha először zsírt kensz az agyba, és zsírba ragasztod bele a golyókat. Ez megtartja őket addig, amíg a helyére kerül a tengely.

  • Ha kiszedted a porvédő sapkákat, akkor első lépésként pontosan illesszük vissza. Ezt leginkább egy gumikalapáccsal érdemes csinálni, finoman körbe-körbe ütögetve, míg az eredeti helyére vissza nem állt.
  • Ezután jöhet a tengely visszahelyezése, majd a kónusz rácsavarása. Ha kézzel megszorítod a kónuszt és így csavarod rá a rögzítő gyűrűt, akkor a golyók kiesésével nem kell többet számolni. Most már készen vagy a kónuszok szorosságának beállítására.

hátsóagy02R

A kerékpáron található golyóscsapágyak beállítása nem egy túl nehéz feladat, de ha még soha nem csináltál ilyet, akkor türelem és elég sok idő szükségeltetik. Ne siessd el a munkát!

A kónuszbeállítás alatt azt értjük, hogy a két kónusz milyen távolságban van egymástól. Ha a kónuszokat túlságosan szorosra tekerjük be, akkor túl nagy terhelést adnak át az acélgolyóknak, és rajtuk keresztül a csészéknek. A kerék nem fordul olyan könnyen, ahogy kellene, és ezen felül, jóval hamarabb elkopnak az alkatrészek. Ha túl lazára hagyjuk a kónuszt, akkor a csapágynak "játéka" lesz, ami azt jelenti, hogy a felni már észrevehetően oldalirányban el tud mozdulni.

Úgy kezded a műveletet, hogy az egyik oldalon (ha hátsó, akkor a meghajtott oldalon) a megfelelő hosszúságú tengelyvéget meghagyva egymáshoz szorítod a kónuszt, a rögzítő anyát és megfelelő szélességű alátétet. A másik oldalon rátekered a tengelyre a kónuszt és amikor már csak egy kicsit laza, akkor ott is összeszorítom a kónuszt, a rögzítőanyát és az alátétet. Végezetül, két 15, vagy 17-es hagyományos villáskulccsal egymáshoz szorítod a két rögzítő anyát. Szerintem ez a módszer a leggyorsabb, mivel soha nem kell újra meglazítani a csapágyat a beállítás során. Első próbálkozásra lehet, hogy túlszorítottad. Ebben az esetben jól jön két kónusz kulcs, amivel meg lehet lazítani a csapágybeállítást.

Kedves Felhasználó!
A cikkben található tanácsok és szervizelési stratégiák álltalános jellegűek és nem alkalmazhatók minden esetben. Az ebből eredő hibákért az oldal nem vonható felelőségre. Szakmai problémák felmerülése esetén ajánlatos szakszervizt igénybe venni!