Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 racsnileszedese

Több ezer kilométer megtétele után bekövetkezik a hátsó lánckerekek kopása. Nyeregben ülve a váltást pontatlannak érezzük, a lánc ugrálni kezd a fogakon. Közelebbről megszemlélve a lánckerekeket a fogak végződései lekerekedettek, a két oldala nem szimmetrikus, Cápauszony alakot öltenek. Ebben az esetben a szabadonfutót ki kell cserélni.

Kétféle szabadonfutó létezik, attól függően, hogy miként csatlakoznak a kerékagyra. Megkülönböztetünk menetes, vagy kazettás típust. Ha megnézed a legkisebb lánckereket és egy zárógyűrű előzi meg rajta Lock felirattal. Akkor nagy valószínűséggel kazettás rendszered van. Ha nem vagy biztos benne, akkor jobb ha szakszervizhez fordulsz.

A menetes szabadonfutó leszerelése:

racsnileszedese

  1. Szereld ki a hátsó kereket.
  2. Vedd le a tengelyanyát. Ha gyorszáras a kereked, akkor vedd le a gyorszárat.
  3. A szabadonfutó leszerelése speciális szerszámot igényel, több rendszer is létezik, győződj meg, hogy a szerszám megfelelő. Ha nem vagy biztos a dologban, fordulj szakszervizhez.
  4. Fogd meg jó erősen a földre állított kereket, és egy villáskulccsal indítsuk meg. (A láncmozgásával ellentétes irányba kell fordítani a szerszámot.) Még jobb, ha a leszedőt (a kereket vízszintesen tartva), egy satuba fogjuk, és egy határozott mozdulattal a kereket balra fordítjuk.
  5. A szabadonfutót tekerd le a menetről.
  6. Zsírozd be a menetet és tekerd fel kézzel az új szabadonfutót a menetre. Vigyázz! Félre ne kapjon a meneten, mert akkor a kerékagyat tönkreteszed.
  7. Szereld be a kereket.
  8. A racsni meghúzása menet közben magától meg fog történni. Vigyázz az első elindulásnál

racsni

Kazettás fogaskeréksor cseréje:

Két típusa létezik. Az első esetben a kazetta test rögzítése egy zárógyűrűvel történik, amely a legkisebb lánckerék előtt van. A második esetben maga a legkisebb lánckerék a zárógyűrű. Ez utóbbi már alig fordul elő, idejétmúlt megoldás.

Zárógyűrűs rendszer szétszedése

  1. Szereld ki a hátsó kereket.
  2. Szereld le a gyorszárat, vagy a tengelyanyát.
  3. Állítsd a kereket függőleges helyzetbe.
  4. Helyezd a speciális leszedő kulcsot a várógyűrű belső bordázatába.
  5. Gyorszár, vagy a tengelyanya visszaszerelésével rögzítsd a szerszámot kicsúszás ellen. Ne húzd rá teljesen, kicsit lötyögjön, különben nem tudod meglazítani a zárógyűrűt! Így nem tehet kárt az alkatrészekben.
  6. Láncoskulcsal rögzítsd valamelyik nagyobb lánckereket.
  7. A kiszedő szerszám fejébe illesz egy jól illeszkedő villáskulcsot.
  8. Fordítsd a kulcsot az óra járásával ellenkező irányba, miközben a láncoskulcsot az ellenkező irányba forgatod.
  9. Mihelyt a szerszám megindul szereld ki a gyorszárat, vagy a tengelyanyát.
  10. Csavard ki a zárógyűrűt.
  11. Vedd le a kopott lánckerekeket.
  12. Tisztítsd meg a kazettatest felületét.
  13. Tedd fel az új lánckerekeket a kazetta testre. A bordázott felületű kazetta testre csak egyféleképpen lehet lánckerekeket felcsúsztatni. Figyelj a helyes sorrendre Legnagyobb megy leghátra, a legkisebb lesz elől.
  14. Zsírozd meg a záró gyűrű menetét, majd kézzel csavard be.
  15. Helyezd a belső bordázatába a leszedő szerszámot.
  16. Gyorszár, vagy a tengelyanya visszaszerelésével rögzítsd a szerszámot kicsúszás ellen. Ne húzd rá teljesen, kicsit lötyögjön, különben nem tudod meglazítani a zárógyűrűt! Így nem tehet kárt az alkatrészekben.
  17. Villáskulccsal szorítsd meg az óramutató járásával megegyezően.
  18. Az utolsó fél, egy fordulatnál kattogó hangot hallasz. Ennél tovább ne szorítsd a zárógyűrűt.

Lánckerekes rögzítésű rendszer szétszedése:

  1. Szereld ki a hátsó kereket.
  2. Szereld le a gyorszárat, vagy a tengelyanyát.
  3. Állítsd a kereket függőleges helyzetbe.
  4. Helyezd az egyik láncos kulcsot a legnagyobb fogaskerékre és tartsd a jobb kezeddel 2-3 óra állásban
  5. A másik láncoskulccsal a legkisebb fogaskereket rögzíted, úgy hogy a nyele 9-óra állásban álljon.
  6. Nyomd mindkét láncostort lefelé, még a kis lánckerék meg nem mozdul. (Nagyobb erőt tudsz kifejteni, ha fel állsz és a kerék fölé hajolsz.)
  7. Hajtsd le a kis lánckereket, majd húzd le a többit.
  8. Tisztítsd meg a kazettatest felületét.
  9. Tedd fel az új lánckerekeket a kazetta testre. A bordázott felületű kazetta testre csak egyféle képpen lehet lánckerekeket felcsúsztatni. Figyelj a helyes sorrendre Legnagyobb megy leghátra, a legkisebb lesz elől.
  10. A kis lánckereket hajtsd vissza ameddig tudod. Láncoskulcsal kicsit szoríthatsz rajta, de nem szükséges, menet közben meghúzza saját magát, csak ügyelj rá, hogy mikor próbakörre indulsz használd a legkisebb lánckereket.

Kedves Felhasználó!
A cikkben található tanácsok és szervizelési stratégiák álltalános jellegűek és nem alkalmazhatók minden esetben. Az ebből eredő hibákért az oldal nem vonható felelőségre. Szakmai problémák felmerülése esetén ajánlatos szakszervizt igénybe venni!