Ellenőrizzük, hogy a fékpofáink mennyire vannak elkopva. Nagymértékű kopás esetén cseréljük azokat. Igen fontos tárcsafékeknél ennek nyomon követése, mivel a pofák nincsenek úgy szem előtt, mint a felnifékek esetében. Ha elkopik a pofa és a fékpofát tartó fémmel fékezünk igencsak lerövidítjük a féktárcsa életkorát. Ráadásul a fékhatás sem lesz jó.
Kanti és „V"-fékbetétek cseréje:
- Nyomd össze a két fékpillangót
- Akaszd ki az összekötő bowden szakaszt, vagy fékpipát a tartójából, ezáltal a két fékpillangó teljesen szétnyílik.
Cserélhető betétes fékek
A fékbetét egy fém házban foglal helyet, amelyet elmozdulástól egy fém tüske véd.
- Vedd ki a fém rögzítőtüskét a fémház végéből. (Ez az egy kidudorodó pöcök lesz rajta)
- Told ki az elhasználódott fékbetétet a tartójából.
- Tedd be az újat. Űgyelve a menetirányra!
- Tedd vissza a rögzítő pöcköt!
- Akaszd vissza az összekötő bowden szakaszt, vagy fékpipát a tartójába.
Nem cserélhető betétes fékpofa
Itt a fékbetét középtájt egy rúdra van szerelve, és rúddal együtt lehet cserélni.
Két típusa van, ezek egymással nem kompatibilisek. Egyik esetben a menetes rúd végén lévő csavar rögzíti a féktesthez, másik esetben a hossz irányban bordázott rudat két oldalról szorítja egy speciális csavar a fékpillangóhoz.
Első típus
- Old ki az imbuszcsavart.
- Csavard le az imbuszcsavart a menetes rúdról
- Szed ki a fékpofát ügyelve homorú , domború és hagyományos alátétekre, hogy tudd a helyes sorrendet összerakáskor, (belülről kifelé: fékpofa, homorú, domború, féktest, homorú, domború, alátét, anya)
- Vedd ki az elhasznált fékpofát, tedd fel az alátéteket (sima, homorú, domború)
- Fékpofát helyezd a féktesbe
- Tedd fel az alátéteket.
- Csavard rá a záró imbusz csavart menetes fékrúdra
- Nyomd a fékpillangót a felnihez
- Állítsd be a fékpofát a felnihez (a fékező felület közepén fusson, minden része érjen a fékező felülethez, vagy a fékgumi vége legyen 1-2 mm-rel magasabban
- Húzd meg a zárócsavart, ezzel rögzítve a fék pozícióját
- Akaszd vissza az összekötő bowdeszakaszt, vagy fékpipát a tartójába.
Második esetben
- Old ki a fékgumit oldalról rögzítő csavart (Elől imbuszkulcsal ellentartasz, hátul villáskulccsal oldod a kötést)
- Vedd ki az elhasznált fékpofát
- Tedd be az újat ügyelve a menetirányra! (Figyelem ennek a fékpofának a szára nem menetes, hanem hosszirányban bordázott, de néha teljesen sima!)
- Húzd meg enyhén az anyát. (A fék gumi még mozgatható legyen, de magától ne mozduljon el a féktestben)
- Nyomd a fékpillangót a felnihez
- Állítsd be a fékgumit a felnihez (a fékező felület közepén fusson, minden része érjen a fékező felülethez.
- Imbuszkulcsal ellen tartva húzd meg erősen a a másik oldalon a csavaranyát.
- Akaszd vissza az összekötő bowdeszakaszt, vagy fékpipát a tartójába.
Patkófékek esetén
- Néhány fékkar esetén a fékkaron található gomb megnyomása segítségével a fékkar helyzete megváltozik és a fékpofák a felnitől távolabb kerülnek. Más fékeknél a magán a féken található egy kis kar, aminek a segítségével a fékpofák egymástól messzebb állíthatók. Ennek főleg akkor van jelentősége, ha a kereket kell kivenni.
- Ha nincs a fékkaron (vagy a féken) ilyen gomb, akkor lazítsd meg a bowden rögzítő csavart, majd feszíts széjjelebb a féktestet, amennyire engedi.
- Imbusz-,vagy villáskulcs segítségével oldd ki a fékbetétet a féktesthez rögzítő csavart.
- Vedd ki a fékpofát
- Helyezd be az újat
- Szorítsd meg a rögzítőcsavart
- Állítsd be a fékpofa helyzetét a felniket.
- Szorítsd meg a rögzítőcsavart.
- Szereld össze a féket.
- Patkóféknél is előfordulnak cserélhető betétes pofák, ezeknek a betéteknek a cseréjét a V-féknél leírtuk.
Abroncsfékek esetén azt is ellenőrizzük le, hogy félrekopott-e a pofa. (A fékpofa felülete, nem egyenes, hanem ferde) Ha igen, akkor csiszolóvászonnal igazítsuk meg a pofa fékező felületét. Ezzel sokat tudunk javítani a fék teljesítményén.
Tárcsafék
- Tárcsafékek esetén a fékpofák rögzítésére több módszer létezik. Legelterjedtebb a mágneses rögzítésű. Most ezt ismertetjük. Amire mindenképp ügyelj, az az hogy megfelelő fékpofát vegyél a kerékpárodhoz, mivel ezek egymással nem kompatibilisek, márkánként, sőt típusonként eltérő lehet.
- Vedd ki a kereket
- A féktestből kiáll egy lapos rúd, amely a fékpofa megfogását segíti elő.
- Vedd ki a fékpofát. Ez egy kis ügyességet, esetleg egy vékony lapos csavarhúzót igényel.
- Tedd be az új fékpofát.
- Bizonyosodj meg róla, hogy mindkét pofa a helyére került-e
- Tedd vissza és rögzítsd a kereket.
Hidraulikus tárcsafékeknél mielőtt kiveszed a fékpofákat egy nagyobb lapos csavarhúzót dugj be a két pofa közötti résbe, ahol a féktárcsa található, ha a kerék a helyén van. Nyomd vissza a dugattyúkat amennyire csak lehetséges, hogy ki tudd venni a fékpofákat.
Ha az egyik pofa hamarább ér a felnihez, mint a másik, akkor a következőket kell tenned:
Cantilever és „V" fék esetén
Azt, hogy kétoldalt a fékpofák egyenlő távolságra legyenek a felnitől, a fék oldalán lévő kis "fékvisszahúzó-rugó-előfeszítő" csavarral tudsz állítani.
- Nézd meg melyik oldalon van a közelebb a féktest a felnihez.
- Első körben az ezen az oldalon lévő csavart tekerd befelé, így erősebb lesz a benne lévő rúgó ereje és el tudja húznia féktestek a felnitől.
- A másik féktestben lévő állító csavart ha kifelé csavarjuk a rúgó erejét csökkentjük így kevésbé tudja a másik féktestet a felnire húzni.
- Addig folytatjuk az állítgatást, még sikerül központosítani a féket.
Tárcsafék esetén
Hidraulikus rendszereknél nem kell ezzel foglalkozni, mivel a pofák önmaguk beállnak a megfelelő távolságra.
Bowdenes rendszereknél a legtöbb esetben az egyik pofa fix. A fékkar húzása esetén a másik pofát nyomjuk a tárcsához, amely emiatt oldalirányba elhajlik, és hozzáérve a másik pofához létrejön a fékezés.
Ebben az esetben a nemmozgó pofát állítjuk be először, úgy, hogy a tárcsától 1-2 mm-re álljon. Ehhez állítjuk a másik pofát úgyhogy ne érjen a tárcsához a fékkar alapállapotában.
TIPP: A féktárcsába a használat folyamán ütés, „nyolcas" kerülhet, ennek az a jele, hogy kiengedett fékkarok estén egy ponton súrlódik a féktárcsa a pofához. Ilyenkor a tárcsát is egyengetni kell, ezt bízd szakszervizre!
-
Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).
-
A féktesten a bowden szorító csavart lazítsd meg.
-
Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.
-
Szereld ki a fékkarból a bowdent.
-
Vedd le a kerékpár vázról a bowden házakat.
-
Az új bowdenházakat vágd azonos méretűre, mint a régi. Ügyelj arra, hogy fék bowdenházat használj ne a váltó bowdenét. Ez a műanyag alatt spirális fémszövetet használ, valamint vastagabb mint a váltóbowdenház. A méretre vágáshoz speciális fogó, vagy egy nagyon jó minőségű csípőfogó kell.
-
vagy árral igazítsd meg.
-
kupakokat.
-
Szereld fel a vázra a bowdenházakat.
-
Tedd be az új fék bowdent a váltó karba.
-
Fűzd végig a fékbowdent a házakba
-
Rögzítsd a bowdent a féktesten a bowdenszorító csavarral.
-
Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.
-
Állítsd be a féket.