Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 cserelhetobetetesfekpofaR.jpeg

Ellenőrizzük, hogy a fékpofáink mennyire vannak elkopva. Nagymértékű kopás esetén cseréljük azokat. Igen fontos tárcsafékeknél ennek nyomon követése, mivel a pofák nincsenek úgy szem előtt, mint a felnifékek esetében. Ha elkopik a pofa és a fékpofát tartó fémmel fékezünk igencsak lerövidítjük a féktárcsa életkorát. Ráadásul a fékhatás sem lesz jó.

Kanti és „V"-fékbetétek cseréje:

  • Nyomd össze a két fékpillangót
  • Akaszd ki az összekötő bowden szakaszt, vagy fékpipát a tartójából, ezáltal a két fékpillangó teljesen szétnyílik.

Cserélhető betétes fékek

A fékbetét egy fém házban foglal helyet, amelyet elmozdulástól egy fém tüske véd.

cserelhetobetetesfekpofaR.jpeg

  1. Vedd ki a fém rögzítőtüskét a fémház végéből. (Ez az egy kidudorodó pöcök lesz rajta)
  2. Told ki az elhasználódott fékbetétet a tartójából.
  3. Tedd be az újat. Űgyelve a menetirányra!
  4. Tedd vissza a rögzítő pöcköt!
  5. Akaszd vissza az összekötő bowden szakaszt, vagy fékpipát a tartójába.

Nem cserélhető betétes fékpofa

Itt a fékbetét középtájt egy rúdra van szerelve, és rúddal együtt lehet cserélni.

Két típusa van, ezek egymással nem kompatibilisek. Egyik esetben a menetes rúd végén lévő csavar rögzíti a féktesthez, másik esetben a hossz irányban bordázott rudat két oldalról szorítja egy speciális csavar a fékpillangóhoz.

Első típus

nemcserelhetobetetesfekpofa01R.jpeg

  1. Old ki az imbuszcsavart.
  2. Csavard le az imbuszcsavart a menetes rúdról
  3. Szed ki a fékpofát ügyelve homorú , domború és hagyományos alátétekre, hogy tudd a helyes sorrendet összerakáskor, (belülről kifelé: fékpofa, homorú, domború, féktest, homorú, domború, alátét, anya)
  4. Vedd ki az elhasznált fékpofát, tedd fel az alátéteket (sima, homorú, domború)
  5. Fékpofát helyezd a féktesbe
  6. Tedd fel az alátéteket.
  7. Csavard rá a záró imbusz csavart menetes fékrúdra
  8. Nyomd a fékpillangót a felnihez
  9. Állítsd be a fékpofát a felnihez (a fékező felület közepén fusson, minden része érjen a fékező felülethez, vagy a fékgumi vége legyen 1-2 mm-rel magasabban
  10. Húzd meg a zárócsavart, ezzel rögzítve a fék pozícióját
  11. Akaszd vissza az összekötő bowdeszakaszt, vagy fékpipát a tartójába.

Második esetben

FotoSketcher - nemcserelhetobetetesfekpofa02R.

  1. Old ki a fékgumit oldalról rögzítő csavart (Elől imbuszkulcsal ellentartasz, hátul villáskulccsal oldod a kötést)
  2. Vedd ki az elhasznált fékpofát
  3. Tedd be az újat ügyelve a menetirányra! (Figyelem ennek a fékpofának a szára nem menetes, hanem hosszirányban bordázott, de néha teljesen sima!)
  4. Húzd meg enyhén az anyát. (A fék gumi még mozgatható legyen, de magától ne mozduljon el a féktestben)
  5. Nyomd a fékpillangót a felnihez
  6. Állítsd be a fékgumit a felnihez (a fékező felület közepén fusson, minden része érjen a fékező felülethez.
  7. Imbuszkulcsal ellen tartva húzd meg erősen a a másik oldalon a csavaranyát.
  8. Akaszd vissza az összekötő bowdeszakaszt, vagy fékpipát a tartójába.

Patkófékek esetén

nemcserelhetobetetesfekpofa03R.jpeg

  1. Néhány fékkar esetén a fékkaron található gomb megnyomása segítségével a fékkar helyzete megváltozik és a fékpofák a felnitől távolabb kerülnek. Más fékeknél a magán a féken található egy kis kar, aminek a segítségével a fékpofák egymástól messzebb állíthatók. Ennek főleg akkor van jelentősége, ha a kereket kell kivenni.
  2. Ha nincs a fékkaron (vagy a féken) ilyen gomb, akkor lazítsd meg a bowden rögzítő csavart, majd feszíts széjjelebb a féktestet, amennyire engedi.
  3. Imbusz-,vagy villáskulcs segítségével oldd ki a fékbetétet a féktesthez rögzítő csavart.
  4. Vedd ki a fékpofát
  5. Helyezd be az újat
  6. Szorítsd meg a rögzítőcsavart
  7. Állítsd be a fékpofa helyzetét a felniket.
  8. Szorítsd meg a rögzítőcsavart.
  9. Szereld össze a féket.
  10. Patkóféknél is előfordulnak cserélhető betétes pofák, ezeknek a betéteknek a cseréjét a V-féknél leírtuk.

Abroncsfékek esetén azt is ellenőrizzük le, hogy félrekopott-e a pofa. (A fékpofa felülete, nem egyenes, hanem ferde) Ha igen, akkor csiszolóvászonnal igazítsuk meg a pofa fékező felületét. Ezzel sokat tudunk javítani a fék teljesítményén.

Tárcsafék

fekpofaR.jpeg

  1. Tárcsafékek esetén a fékpofák rögzítésére több módszer létezik. Legelterjedtebb a mágneses rögzítésű. Most ezt ismertetjük. Amire mindenképp ügyelj, az az hogy megfelelő fékpofát vegyél a kerékpárodhoz, mivel ezek egymással nem kompatibilisek, márkánként, sőt típusonként eltérő lehet.
  2. Vedd ki a kereket
  3. A féktestből kiáll egy lapos rúd, amely a fékpofa megfogását segíti elő.
  4. Vedd ki a fékpofát. Ez egy kis ügyességet, esetleg egy vékony lapos csavarhúzót igényel.
  5. Tedd be az új fékpofát.
  6. Bizonyosodj meg róla, hogy mindkét pofa a helyére került-e
  7. Tedd vissza és rögzítsd a kereket.
Hidraulikus tárcsafékeknél mielőtt kiveszed a fékpofákat egy nagyobb lapos csavarhúzót dugj be a két pofa közötti résbe, ahol a féktárcsa található, ha a kerék a helyén van. Nyomd vissza a dugattyúkat amennyire csak lehetséges, hogy ki tudd venni a fékpofákat.

 Ha az egyik pofa hamarább ér a felnihez, mint a másik, akkor a következőket kell tenned:

Cantilever és „V" fék esetén

Azt, hogy kétoldalt a fékpofák egyenlő távolságra legyenek a felnitől, a fék oldalán lévő kis "fékvisszahúzó-rugó-előfeszítő" csavarral tudsz állítani.

  1. Nézd meg melyik oldalon van a közelebb a féktest a felnihez.
  2. Első körben az ezen az oldalon lévő csavart tekerd befelé, így erősebb lesz a benne lévő rúgó ereje és el tudja húznia féktestek a felnitől.
  3. A másik féktestben lévő állító csavart ha kifelé csavarjuk a rúgó erejét csökkentjük így kevésbé tudja a másik féktestet a felnire húzni.
  4. Addig folytatjuk az állítgatást, még sikerül központosítani a féket.

vfekrugofeszesseg

Tárcsafék esetén 

Hidraulikus rendszereknél nem kell ezzel foglalkozni, mivel a pofák önmaguk beállnak a megfelelő távolságra.

Bowdenes rendszereknél a legtöbb esetben az egyik pofa fix. A fékkar húzása esetén a másik pofát nyomjuk a tárcsához, amely emiatt oldalirányba elhajlik, és hozzáérve a másik pofához létrejön a fékezés.

Ebben az esetben a nemmozgó pofát állítjuk be először, úgy, hogy a tárcsától 1-2 mm-re álljon. Ehhez állítjuk a másik pofát úgyhogy ne érjen a tárcsához a fékkar alapállapotában.

tarcsafek

TIPP: A féktárcsába a használat folyamán ütés, „nyolcas" kerülhet, ennek az a jele, hogy kiengedett fékkarok estén egy ponton súrlódik a féktárcsa a pofához. Ilyenkor a tárcsát is egyengetni kell, ezt bízd szakszervizre!
  • Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).

  • A féktesten a bowden szorító csavart lazítsd meg.

  • Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.

  • Szereld ki a fékkarból a bowdent.

  • Vedd le a kerékpár vázról a bowden házakat.

  • Az új bowdenházakat vágd azonos méretűre, mint a régi. Ügyelj arra, hogy fék bowdenházat használj ne a váltó bowdenét. Ez a műanyag alatt spirális fémszövetet használ, valamint vastagabb mint a váltóbowdenház. A méretre vágáshoz speciális fogó, vagy egy nagyon jó minőségű csípőfogó kell.

  • vagy árral igazítsd meg.

  • kupakokat.

  • Szereld fel a vázra a bowdenházakat.

  • Tedd be az új fék bowdent a váltó karba.

  • Fűzd végig a fékbowdent a házakba

  • Rögzítsd a bowdent a féktesten a bowdenszorító csavarral.

  • Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.

  • Állítsd be a féket.

Kedves Felhasználó!
A cikkben található tanácsok és szervizelési stratégiák álltalános jellegűek és nem alkalmazhatók minden esetben. Az ebből eredő hibákért az oldal nem vonható felelőségre. Szakmai problémák felmerülése esetén ajánlatos szakszervizt igénybe venni!