A kerék részei:
- Kerékagy
- Küllők
- Felni
Kerékagy
TIPP
A leggondosabban tömített kónuszos agyat is karban kell tartani. Ezt csak szétszedéssel és zsírtalanítással és újra kenéssel lehet tökéletesen elvégezni.
A kerékagy tulajdonképpen egy hengeres ház, amihez küllők csatlakoznak. Belsejében találhatóak a golyós csapágyak, amelyek egy csészében futnak, ami bele van préselve az agyba. A golyóscsapágy külső futófelülete, a kónusz, amely a tengelyen csavarmenetesen állítható.
Az első és hátsó agy szerelése, karbantartása
- Vedd ki a kereket a tengelyanyák meglazítása után.
- Csavard le a tengely anyákat, majd vedd le az alátéteket.
- Csavard le egyik oldalt ,az ellenanyát és a kónuszt.
- Óvatosan húzd ki a tengelyt az agyból, ügyelve hogy oldalanként a golyók el ne guruljanak.
- Zsírtalanítsd az alkatrészeket, majd töröld azokat szárazra.
- Ellenőrizd a golyókat, valamint a kónusz felületét. Ha a golyók nem teljesen gömb alakúak cseréld ki az összeset. A kónusz felületén, ha apró bemaródásokat látsz, szintén ki kell cserélned azt. (Én alapból kicserélem évente az összes golyót.)
- Zsírozd be a csapágycsészét, majd rakd vissza a golyókat. Ezután még egy réteg zsír rájuk, hogy a helyükön maradjanak az összeszerelés alatt.
- Helyezd vissza a tengelyt, majd csavard fel rá a kónuszt és az ellenanyát.
- Egyik oldalt kontrázd össze erősen a kónuszt és az ellenanyát.
- A másik oldalt állítsd be a kónuszt, úgy hogy a csapágy könnyen járjon, de a tengely már ne kotyogjon.
- Szorítsd össze a kónuszt és az ellenanyát ezen az oldalon is.
- Ellenőrizd, hogy kotyog-e a kónusz. Ha igen, akkor tégy villáskulcsot a két ellenanyára és azokat húzd meg lassan. Ha szoros a tengely, akkor a két kónuszra helyezd fel a kónuszkulcsot és kicsit nyisd szét őket.
A hátsóagynak futása szerint két típusa van:
- Fix agy, itt állandóan hajtani kell a pedálokat, illetve a lábunkkal követnünk kell azok mozgását.
- Szabadonfutós agy esetén a lánckerék nincs felcsavarva a hátsó agyra, hanem a megfelelően kiképzett hátsó agyon golyóscsapágyra ágyazva szabadon fut, tehát nem forog együtt a hátsó kerékkel.
Agyak kialakításuk szerint a következőek lehetnek:
- Fix agyat mint fentebb említettük a lánckerék fixen rögzül rajta, így a kerékpárt örökéé hajtani kell.
- Szabadonfutós agyra a lánckerék egy szabadonfutó mechanikával együtt rögzül. Ezt az agyat már nem szükséges állandóan hajtani.
- Kontrás agy amellett, hogy szabadon futó mechanikával rendelkezik a belsejében egy fékrendszert is hordoz, amelyet a hajtókar hátrafelé történő mozgatása hoz működésbe.
- Váltós agy belsejében általában 3-5-7 fokozatú sebesség váltót tartalmaz. Természetesen szabadonfutó mechanikával is rendelkezik.
Küllők
A küllők 1.5-2 mm átmérőjű acéldrótból készülnek. Egyik végük kampós görbületével van beerősítve az agy erre szolgáló bordájába. A másik végük csavarmenettel egy különleges alakú anyával (a küllő "nipplije") van beerősítve az felnibe, ezzel az anyával lehet a küllőt megfelelően feszíteni.