Működési elve a fékkar húzásával a fékbowden elmozdítja a féktesten található nyomatékadókart kart. Ennek hatására a dugattyú a baloldali fékpofát a féktárcsához nyomja, majd a tárcsát nekitolja a jobb oldali fix fékpofához. Ekkor a tárcsa és a fékpofák súrlódása által a kerékpár lassulni kezd. Minél erősebben préselődik hozzá a féktárcsa a fékpofához annál erősebb fékeződik a kerékpár.
A fékpofák beállítása
A tárcsafékeknél általában mindkét oldalon lehet állítani a fékpofákat. Ez modernebb fékeken szerszámmentesen elvégezhető, másoknál imbuszkulcs szükséges hozzá.
- Először állítsd be a fix oldali fékpofát úgy, hogy a tárcsától kb. 1 mm legyen.
- Ezután következik a másik oldalon lévő fékpofa beállítása.
- Erre lehetőség lehet a nyomatékkaron lévő csavarra. Ebben az esetben ugyanúgy kell eljárni, mint a fix oldalon.
- Ha nem lehet így állítani, akkor a nyomatékkar állásán kell változtatni a bowden rövidítésével. Ebben az esetben először célszerű a nyomatékkaron lévő bowden rögzítő csavaroldásával célszerű próbálkoznod, majd a finom-állítást a fékkaron lévő finom-állító csavarral befejezni.
- Ellenőrizd, hogy a kerekek elforognak-e úgy hogy nem érnek hozzá a tárcsához, illetve a fékkar útjának első harmadában kezd-e el fogni.
- Ha igen, akkor készen vagyunk.
TIPP: Ha a fékpofák beállításán még finomítanod kell.
Ebben az esetben meg kell nézned, hogy melyik oldalon ér a tárcsa bele a fékbe, és az azon az oldalon lévő pofát kell egy picik kifelé állítanod.
Ha nem boldogulsz lehet, hogy mégsem sikerült a fékpofákat és a tárcsát párhuzamosan beállítanod. Lazítsd ki a fékteströgzítő csavarokat, húzd be a fékkart, majd a fékteströgzítő csavarokat húzd meg.
A fékpofák cseréje
Fékpofa csere minden gyártónál máshogy lehet megoldani. Amire figyelj:
- A fékpofák gyártónként és típusonként eltérőek, egymással nem kompatibilisek. Mindig pontosan a a fék típusod szerint vásárolj!
- Cserénél, vedd elő a fékhez kapott dokumentációt, és az alapján végezd el a cserét.
- Ha nem boldogulsz, irány a szakszerviz!!!