A váltó rendszer egy olyan mechanizmus, amely lehetővé tesz a lánc mozgását az egyes lánckerekek között. A váltók terelik a mozgásban lévő láncot az egyik lánckerékről a másikra, A váltókar ás a váltó között a bowden közvetíti a váltásirányát. A váltókarral megfeszítjük a bowdent a váltó a benne lévő rugó ellenében elmozdul, létrehozva a váltást. A váltókart a másik irányba mozgatva a bowden lazul és a váltó rúgójában tárolt erő a elmozdítja azt, létrehozva a váltást a másik irányba.
Hátsó váltó beállítása
Ha menet közben a lánc ugrál, a váltás nem pontos, lehet hogy megnyúlt a bowden és utána kell állítanod a váltóknak. A hiba szinte 100%-ig ez, ha a meghajtás alkatrészei tiszták, valamint a lánc és a fogaskerekek nem koptak el.
A következőket kell tenned:
Először is tisztítsd meg a kerékpárt (sosem árt), a lánc, váltók, fogaskeréksor, hajtókar elemeire fokozottan figyelve.
A hátsó váltón 3 fontos csavar található. Kettő (1-2) a váltó végállásait állítja (csillag csavarhúzó szükséges az állításához), a harmadik, ami a bowdenház és a váltó találkozásán található (3) pedig a bowden hosszát lehet szabályozni ezt kézzel lehet csavargatni.
(Figyelem az összes SRAM és némelyik Shimano váltóról ez a csavar hiányzik!) Az előbbi két csavarhoz akkor nyúlj, ha a váltó az szélső fogaskerekeken túl vált, vagy nem váltja rá a láncot. Ezzel a hibával alapesetben nem fogsz találkozni, hiszen egyszer kell ezt beállítani. (Ha új váltót raksz fel a bringára akkor kellhet ezzel szöszmötölni.)
A harmadik csavarral a finom beállítócsavarral a bowden hosszát tudod állítani. Ha kifelé csavarod, a bowdenen feszítesz, a váltó a kerék felé mozdul el, ha befelé csavarod a váltó kifelé mozdul. Léteznek ún. Low-Normal (vagy Rapid Rise) Shimano váltók, ezeknél a váltás iránya fordított, ezt vedd figyelembe. Alapesetben, ha eddig jól működött a váltó, a bowden nyúlt picit meg, tehát a csavart kifelé tekered,hogy feszíts a bowdenen. Ezáltal pontosan be lehet lőni a váltó helyzetét a fogaskerékhez.
Magyarul: fejre fordítod a bringát (ha nincs állványod) leváltasz a legkisebb fogaskerékre és figyeled, hogy hogyan vált a váltó. Kattintasz egyet a váltókaron, és a pedált forgatva figyeled hogy kerül át a lánc a következő fogra. Ha egy negyed fél pedálfordulatra megy, OK. Ha egy pedálfordulatra nem sikerül, nehezen teszi fel, esetleg túl vált (kihagy egy fogaskereket). A kis bowdenfeszítővel addig állítgatsz, amíg ez a probléma meg nem oldódik.
Menet közben, ha nem pontosan vált a váltó a váltókaron lévő bovdenfeszítővel is el végezheted a műveletet. Célszerű számolnod a feszítő forgatását. Ha pl. 3 fordulatot teszel és a váltó még rosszabb lett, akkor rossz irányba tekerted a csavart. Így vissza tekersz 3-at az ellenkező irányba (ott vagy ahonnan elkezdted), és tekersz rajta az előző irányba 2-3-at. Próbálgatni kell, előbb-utóbb sikerül beállítani.