A kormánycsapágy a kormányszárat és a villát köti össze a vázzal és biztosítja a kerékpár irányításához szükséges mechanizmust.
Két típusa van: Menetes, menettel és anyákkal kapcsolódik a villanyakhoz. A legtöbb régi biciklin ez a hagyományos kormánycsapágy található. Menet nélküli, egy olyan belső csavar tartja össze a részeket, amely a felső záróelemtől a villanyakon belül található körmös dugóig fut.
Menetes kormánycsapágy szerelése.
1. Lazítsd ki a kormányszár tetején lévő csavart kb fél centit csavard ki
2. Üss rá a csavar tetejére egy kalapáccsal. (Így kioldod az éket, amely a kormányszárat a villa belsejében rögzíti.
3. Húzd ki a kormány szárat a villanyakból.
4. Csavard le az anyát, amely a villa tetején található (1).
5. Vedd ki az alátéteket, amelyeket az anya alatt találtál (2). (Jegyezd meg a sorrendjüket!)
6. Csavard ki a kónuszt (3). (Közben alulról fogd össze a vázat és a villát, hogy szét ne essenek, mert akkor szét gurulhatnak az alsó csésze csapágygolyói.)
7. Szedd ki a kónusz alatti csapágygolyókat és tedd félre (4).
8. Óvatosan szedd ki az alsó csészében (6) lévő csapágygolyókat (7).
9. Szedd ki a villát a vázból.
10. Takarítsd meg az alsó (6) és felső csészéket (5), valamint a csapágygolyókat (4;7).
11. Keress bemaródásokat a csapágycsészék és a kónuszok felületén. (Ha találsz akkor új kormánycsapágyat kell venned.)
12. Vizsgáld meg az összes csapágygolyót hogy tökéletesen gömb alakú-e. (Ha igen visszarakhatod az összeset, ha nem akkor az összeset cseréld ki!)
13. Zsírozd be a csészéket.
14. Tedd beléjük a csapágygolyókat, majd kenj rájuk még egy kis zsírt.
15. Tedd vissza a villát a vázba.
16. Csavard fel a kónuszt (3), hogy éppen szoruljon.
17. Tedd vissza az alátéteket a megfelelő sorrendben (2).
18. Csavard fel az ellenanyát (1).
Az alátét általában speciális, mivel a belső oldalából kinyúlik egy kis orom, ami a villanyakba mart horonyba csúszik bele. (Ez nem engedi az alsó kónuszt kicsavarodni.) ez után jön a rögzítő (ellen) anya, amivel fixre húzhatjuk a rendszert. A menetes kónusz, illetve a rögzítő anya spec. kulcsot igényel. Ez általában 28-32-es méretű lapus kónuszkulcs.
Menet nélküli kormánycsapágy szerelése:
- Csavard ki a felső imbusz csavart, és vedd le a zárókupakkal együtt (1).
- Lazítsd meg a két oldalt található imbusz csavart, majd a kormányszárat vedd le a villanyakról.
- Vedd ki az esetleges hézagolókat, valamint, az alátéteket (2-3). (Nézd meg, melyik hogy volt beszerelve, mert csak ugyanúgy lehet vissza szerelni. Pl a felső csapágykónuszt rögzítő/központosító alátét.)
- Vedd le a felső csapágykónuszt (6).
Közben alulról fogd össze a vázat és a villát, hogy szét ne essenek, mert akkor szét gurulhatnak az alsó csésze csapágygolyói.
- Szedd ki a kónusz alatti golyóskosarat (5) és tedd félre.
- Szedd ki a villát a vázból.
- Óvatosan szedd ki az alsó csészében lévő golyóskosarat (8).
- Takarítsd meg az alsó és felső csészéket, valamint a csapágygolyókat (4-5-6-7-8-9).
- Keress bemaródásokat a csapágycsészék és a kónuszok felületén (4,6,7,9). (Ha találsz, akkor új kormánycsapágyat kell venned.)
- Vizsgáld meg az össze csapágygolyót hogy tökéletesen gömb alakú-e (5,8).
- Ha igen, vissza rakhatod az összeset, ha nem akkor az összeset cseréld ki!)
Zárt un. iparicsapácsaknál ez a lépés kimaradhat. Itt vizsgáld meg a csapágyat, hogy szép egyenletesen fut-e.
- Zsírozd be a csészéket (4,7).
- Tedd beléjük a csapágygolyókat (5,8), majd kenj rájuk még egy kis zsírt.
- Tedd vissza a villát a vázba.
- Tedd vissza a felső kónuszt (6), majd az esetleges alátéteket a megfelelő sorrendben (2-3).
- Tedd vissza a villanyakra a kormányszárat.
- Tedd vissza a villanyak tetejét záró kupakot (1) az imbuszcsavarral, és húzd meg úgy, hogy ne kotyogjon a kormánycsapágy, de ne is járjon túl könnyen.
- Állítsd be a kormányt úgy hogy a vázra pont merőleges legyen.
- Húzz meg a kormányszár két imbuszcsavarját, hogy rögzítsd a kormányszár pozícióját.