A középcsapágy szerkezete lehet hagyományos, amikor főtengely két golyós csapággyal van beágyazva a vázba. vagy monoblokk típusú.
Az utóbbi több típusban létezik:
- négyszögtengelyes
- Octalink bordástengelyes (Shimano szabvány)
- SIS bordástengelyes (Nemzetközi nyílt szabvány)
A golyóscsapágyas sok különálló alkatrészből áll. A 90-es években ezt a körülményes megoldást váltotta fel a monoblokk rendszer, mely egyetlen egységet képez, belseje ipari csapágyat rejt, általában nem karbantartható, elkopás után cserére szorul. Fel- és leszerelése egy bizonyos típusú monoblokkbehajtó szerszámot igényel. A bordástengelyes középcsapágyak általában szintén monoblokk rendszerűek: a különbség a tengely átmérőjében van.
Hagyományos csapágyas rendszer szerelésénél a következőt kell tenni:
- Leszereled a hajtókart mindkét oldalon.
- Csavaros rögzítéses hajtómű esetén:
- Csavard ki a hajtóművet rögzítő csavart. (Ezt a hajtókar tengely felőli végén találod imbuszcsavar, vagy hagyományos csavar. Előfordulhat, hogy egy porvédő kupak takarja)
- Speciális hajtóműleszedő szerszámmal szedd le a hajtóművet a tengelyről. A szerszámot csavard bele a tengelycsatlakozás körüli menetbe a lehető legmélyebben. Ezután a szerszám csavarjának megszorításával tudod a hajtókart lehúzni a tengelyről. Néhány esetben a hajtókarrögzítés egy önlehúzó szerkezettel valósul meg, így a megfelelő erőkifejtést követően a hajtókar a tengelyről lecsúszik.
- A kerékpár bal oldalán találsz egy záró gyűrűt, amely oldalán rovátkák vannak. Lazítsd meg az óramutató járásával ellentétes irányba. Ehhez egy speciális körmös kulcs szükséges.
- Miután leszerelted ezt a zárógyűrűt, ami az állítható rögzítőcsésze külső menetén volt. Szereld ki azt. (Lehet, hogy speciális kulcs szükséges hozzá.) Vigyázz mert a csésze belsejében csapágy golyók találhatóak. Azokat tedd egy helyre.
- Húzd ki a tengelyt.
- Szereld ki a jobb oldali fix csészét. (Vigyázz a benne lévő golyókra!)
- Tisztítsd meg az összes alkatrészt.
- Vizsgáld meg a tengely és a csészék futófelületét, hogy nem kopottak-e, vagy nincs-e bennük bemaródás. (Ha igen, ki kell cserélni azokat.)
- Vizsgáld meg a csapágygolyókat. Ha kopottnak tűnnek, vagy nem gömb alakú valamelyik, akkor cseréld ki az összeset.
Én alapból az összes cseréjét javaslom.
- Zsírozd be mindkét csésze menetét és belső futófelületét.
- Rakd bele a csészébe a golyókat.
- Zsírozd be a golyókat ismét. (Ezzel megakadályozod, hogy szerelés közben elmozduljanak.)
- Szereld vissza a jobb oldali fix csészét és húzd meg erősen.
- Told vissza a tengelyt a helyére. Figyelj, hogy melyik oldal kerül jobb oldalra. (Hosszabbik vége)
- Szereld vissza az állítható csészét, úgy hogy kicsit megszoruljon. Forgasd a tengelyt és ha szorosnak érzed kicsit lazítsd vissza.
- Helyezd fel az zárógyűrűt és szorítsd meg.
- Ellenőrizd, hogy a tengely könnyen járjon, de ne kottyanjon. Ha nem jó lazítsd vissza a zárógyűrűt és állíts a csészén.(Lehet, hogy csak többszöri próbálkozásra sikerül beállítanod.)
- Szereld vissza a hajtókarokat. A négyszöges tengelyre ne tegyél zsírt, töröld tisztára a tengely végét.
- A csavart erősen húzd meg.
A monoblokk beszerelése
A monoblokk két vagy három egységből áll: a csapágytestből, mely tartalmazhatja az egyik rögzítőcsészét, illetve másik rögzítőcsészéből. Ha külön csészékkel van dogunk, a meghajtás oldalit helyezzük fel a testre, ha eredetileg nem lenne rajta.
- Alaposan zsírozzuk be a vázban lévő menetet, ahova a monoblokk kerül.
- Kézzel hajtsuk be a jobb csészét és a csapágytestet a menetbe.
Angol menetes típusnál a menet fordított, azaz az óra járásával ellentétes! Ha a menet tiszta, akár teljesen be is tudjuk hajtani, de ne tegyük: hagyjuk az utolsó néhány menetet a végére! Ha nagyon megszorulna (főképpen az első néhány menetnél), akkor legjobb, ha a menetet menetvágóval kitisztítjuk.
- A kerékpár másik oldalán hajtsuk be a rögzítőcsészét félútig.
- Ismét térjünk át a másik oldalra, hajtsuk be teljesen a meghajtásoldali csészét, és szorítsuk meg.
- A bal oldali rögzítőcsészét nem kell ekkora erővel meghúzni – főleg ha ez műanyagból készült.
A monoblokk rendszerű középcsapágyakat egy speciális, szerszámmal lehet beszerelni. Több szabvány létezik. Ügyelj arra, hogy a te vázadhoz megfelelőt használd. Ha nem vagy biztos a dolgodban fordulj szakszervízhez!