A váltó rendszer egy olyan mechanizmus, amely lehetővé tesz a lánc mozgását az egyes lánckerekek között. A váltók terelik a mozgásban lévő láncot az egyik lánckerékről a másikra, A váltókar ás a váltó között a bowden közvetíti a váltásirányát. A váltókarral megfeszítjük a bowdent a váltó a benne lévő rugó ellenében elmozdul, létrehozva a váltást. A váltókart a másik irányba mozgatva a bowden lazul és a váltó rúgójában tárolt erő a elmozdítja azt, létrehozva a váltást a másik irányba.
Hátsó váltó felszerelése
- Szereld fel a váltót a váltópapucsra
- Vezessük át a láncot a váltógörgőkön
- Felső görgő tetején és a jobb oldalán meg a lánc, az alsó görgő bal oldalát érintve a görgő alján fut tovább.
- Szereld össze a láncot
- Állítsd be a váltó „L" végállás csavarját úgy, hogy a váltó ne dobja le a láncot. l
- Állítsd be az „H" végálláscsavar úgy, hogy a váltó ne dobja le a láncot.
- Szereld be a váltóba a bowdent.
- Rakj a bowden végére záró sapkát.
Hátsó váltó leszerelése
- Oldd ki a bowdent a váltóból.
- Bontsd meg a láncot, vagy a váltókanalat, hogy a lánc kiszabaduljon belőle.
- Oldd a váltó rögzítését.
- Szereld le a váltót.
Hátsó váltó beállítása
Ha menet közben a lánc ugrál, a váltás nem pontos, lehet hogy megnyúlt a bowden és utána kell állítanod a váltóknak. A hiba szinte 100%-ig ez, ha a meghajtás alkatrészei tiszták, valamint a lánc és a fogaskerekek nem koptak el.
A következőket kell tenned:
Először is tisztítsd meg a kerékpárt (sosem árt), a lánc, váltók, fogaskeréksor, hajtókar elemeire fokozottan figyelve.
A hátsó váltón 3 fontos csavar található. Kettő (1-2) a váltó végállásait állítja (csillag csavarhúzó szükséges az állításához), a harmadik, ami a bowdenház és a váltó találkozásán található (3) pedig a bowden hosszát lehet szabályozni ezt kézzel lehet csavargatni.
(Figyelem az összes SRAM és némelyik Shimano váltóról ez a csavar hiányzik!) Az előbbi két csavarhoz akkor nyúlj, ha a váltó az szélső fogaskerekeken túl vált, vagy nem váltja rá a láncot. Ezzel a hibával alapesetben nem fogsz találkozni, hiszen egyszer kell ezt beállítani. (Ha új váltót raksz fel a bringára akkor kellhet ezzel szöszmötölni.)
A harmadik csavarral a finom beállítócsavarral a bowden hosszát tudod állítani. Ha kifelé csavarod, a bowdenen feszítesz, a váltó a kerék felé mozdul el, ha befelé csavarod a váltó kifelé mozdul. Léteznek ún. Low-Normal (vagy Rapid Rise) Shimano váltók, ezeknél a váltás iránya fordított, ezt vedd figyelembe. Alapesetben, ha eddig jól működött a váltó, a bowden nyúlt picit meg, tehát a csavart kifelé tekered,hogy feszíts a bowdenen. Ezáltal pontosan be lehet lőni a váltó helyzetét a fogaskerékhez.
Magyarul: fejre fordítod a bringát (ha nincs állványod) leváltasz a legkisebb fogaskerékre és figyeled, hogy hogyan vált a váltó. Kattintasz egyet a váltókaron, és a pedált forgatva figyeled hogy kerül át a lánc a következő fogra. Ha egy negyed fél pedálfordulatra megy, OK. Ha egy pedálfordulatra nem sikerül, nehezen teszi fel, esetleg túl vált (kihagy egy fogaskereket). A kis bowdenfeszítővel addig állítgatsz, amíg ez a probléma meg nem oldódik.
Menet közben, ha nem pontosan vált a váltó a váltókaron lévő bovdenfeszítővel is el végezheted a műveletet. Célszerű számolnod a feszítő forgatását. Ha pl. 3 fordulatot teszel és a váltó még rosszabb lett, akkor rossz irányba tekerted a csavart. Így vissza tekersz 3-at az ellenkező irányba (ott vagy ahonnan elkezdted), és tekersz rajta az előző irányba 2-3-at. Próbálgatni kell, előbb-utóbb sikerül beállítani.
A váltó kenése
- Váltsd le a láncot a legkisebb fogaskerékre.
- Takarítsd meg a váltót. Legyen kosz és zsírmentes minden része.
- Szereld ki a két terelőgörgőt a váltó kanálból.
- Vizsgáld meg a váltógörgőket. Ha kopott, akkor újat kell venned!
- Takarítsd meg a görgőket kívülről.
- Vedd le a két porvédőt a görgőkről.
- Húzd ki belőle a siklócsapágyat.
- Takarítsd meg a siklócsapágy felületét, valamint a görgő belsejét.
- Kend be zsírral a siklócsapágyat.
- Tedd be a siklócsapágyat a váltógörgőbe.
- Tedd bissza két oldalra a megtakarított porvédőt.
- Szereld össze a váltókanalat a lánccal. Ügyelj rá hogy hol fut a lánc. A felső görgőn az óramutató járásával megegyezően fut, az alsón ellentétesen.
Bowden csere
A váltás nehezen megy, a bowdenek rozsdásnak tűnnek. Ez több éve használt, nem karbantartott rendszernél fordulhat elő. Azonnali bowden és bowden ház csere javasolt.
- Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).
- A váltónál a bowden szorító csavart lazítsd meg.
- Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.
- Szereld ki a váltókarból a bowdent. (Ennek hogyana váltó típusonként változó, ezt keresd a váltód műszaki leírásában)
- Vedd le a bandázst a kormányról ha a bowdenház alatta fut.
- Vedd le a kerékpár vázról a bowden házakat.
- Az új bowdenházakat vágd azonos méretűre, mint a régi. Ügyelj arra, hogy váltó bowdenházat használj ne fék bowdenét. Ez a műanyag alatt hosszirányú drótszövetet használ, valamint vékonyabb mint a fékbowden ház. A méretre vágáshoz speciális fogó, vagy egy nagyon jó minőségű csípőfogó kell.
- Nézd meg a bowden házak végét, hogy a kijáratuk szabadak-e. Ha nem akkor egy vékony imbuszkulcsal, vagy árral igazítsd meg.
- Tedd fel a bowdenházak végére a bowdentámaszokat (kupakokat).
- Szereld fel a vázra a bowdenházakat. A kormányin rejtett bowden vezetés esetén rögzítsd vagy két helyen szigetelőszalaggal a bowden házat.
- Bandázsod be a kormányt. (ha szükséges.)
- Tedd be az új váltó bowdent a váltó karba.
- Fűzd végig a váltóbowdent a házakba
- Rögzítsd a bowdent a váltóban a bowdenszorító csavarral.
- Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.
- Állítsd be a váltót.
Van egy másik lehetőség is erre a problémára, amit személyszerint nem javaslok, mert csak szükségmegoldás, és a váltás precízsége nem olyan lesz, mintha új bowdent és házat raknánk fel a kerékpárra.
- Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).
- A váltónál a bowden szorító csavart lazítsd meg.
- Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.
- Finom dörzspapírral dörzsöld át a bowdent, hogy szép fényes legyen
- Fújj, vagy csöpögtess a bowdenházakba egy kevés finom olajat.
- Fűzd végig ismét a váltóbowdent a házakba
- Rögzítsd a bowdent a váltóban a bowdenszorító csavarral.
- Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.
- Állítsd be a váltót.