A váltó rendszer egy olyan mechanizmus, amely lehetővé tesz a lánc mozgását az egyes lánckerekek között. A váltók terelik a mozgásban lévő láncot az egyik lánckerékről a másikra, A váltókar ás a váltó között a bowden közvetíti a váltásirányát. A váltókarral megfeszítjük a bowdent a váltó a benne lévő rugó ellenében elmozdul, létrehozva a váltást. A váltókart a másik irányba mozgatva a bowden lazul és a váltó rúgójában tárolt erő a elmozdítja azt, létrehozva a váltást a másik irányba.
Első váltó felszerelése
- Szereld szét a láncot
- Helyezd fel a váltó a nyeregcsőre, a bilincsét húzd meg úgy, hogy a váltó még mozgatható legye.
- Szereld össze a láncot.
- Igazítsd meg úgy a váltót, hogy a terelő lemezei párhuzamosan álljanak a hajtókar lánctányérjaival.
- Helyezd a váltót olyan magasra, hogy a terelő lemeze (rúgó ellenében feszítve) 2 mm-rel legyen fentebb a hajtókar magy lánctányérjának fogai felett.
- Szorítsd meg a váltóbilincset, ezzel rögzítve annak beállítását.
- Állítsd be a váltó „L" végállás csavarját úgy, hogy a láncterelő éle max 2mm távolságra legyen a lánctányértól.
- Állítsd be az „H" végálláscsavar úgy, hogy a láncterelő kb 2 mm-rel egyen a nagytányér fogaskerekétől kintebb.
- Szereld be a váltóba a bowdent.
- Rakj a bowden végére záró sapkát.
Első váltó leszerelése
- Oldd ki a bowdent a váltóból.
- Bontsd meg a láncot.
- Old a váltó bilincs rögzítését.
- Szereld le a váltót.
Első váltó beállítása
Ha menet közben a lánc ugrál, a váltás nem pontos, lehet hogy megnyúlt a bowden és utána kell állítanod a váltóknak. A hiba szinte 100%-ig ez, ha a meghajtás alkatrészei tiszták, valamint a lánc és a fogaskerekek nem koptak el.
A váltón 2 fontos csavar található, amelyek a váltó végállásait állítja (csillag csavarhúzó szükséges az állításához)
Az két csavarhoz akkor nyúlj, ha a váltó az utolsó fogaskerekeken túl vált, vagy nem váltja rá a láncot. Ezzel a hibával alapesetben nem fogsz találkozni, hiszen egyszer kell ezt beállítani. (Ha új váltót raksz fel a bringára akkor kellhet ezzel szöszmötölni.)
A finom beállítócsavarral a bowden hosszát tudod állítani. Ha kifelé csavarod, a bowdent feszítesz, a váltó a kerék felé mozdul el, ha befelé csavarod a váltó kifelé mozdul. Alapesetben, ha eddig jól működött a váltó, a bowden nyúlt picit meg, tehát a csavart kifelé tekered,hogy feszíts a bowdenen. Ezáltal pontosan be lehet lőni a váltó helyzetét a fogaskerékhez.
Országúti kerékpároknál a finomállító csavart a váltóbowden házon találod.
Menet közben, ha nem pontosan vált a váltó a váltókaron lévő bovdenfeszítővel is el végezheted a műveletet. Célszerű számolnod a feszítő forgatását. Ha pl. 3 fordulatot teszel és a váltó még rosszabb lett, akkor rossz irányba tekerted a csavart. Így vissza tekersz 3-at az ellenkező irányba (ott vagy ahonnan elkezdted), és tekersz rajta az előző irányba 2-3-at. Próbálgatni kell, előbb-utóbb sikerül beállítani.
A váltó kenése
- Váltsd le a láncot a legkisebb fogaskerékre.
- Takarítsd meg a váltót. Legyen kosz és zsírmentes minden része.
- Fújj olajat a rúgójára, illetve a csapokra, amelyeken a paralel rész elmozdul.
- Mozgasd a váltót, még az olaj át nem járja és mozgása könnyűvé nem válik.
Váltó bowden cseréje
A váltás nehezen megy, a bowdenek rozsdásnak tűnnek. Ez több éve használt, nem karbantartott rendszernél fordulhat elő. Azonnali bowden és bowden ház csere javasolt.
- Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).
- A váltónál a bowden szorító csavart lazítsd meg.
- Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.
- Szereld ki a váltókarból a bowdent. (Ennek hogyana váltó típusonként változó, ezt keresd a váltód műszaki leírásában)
- Vedd le a bandázst a kormányról ha a bowdenház alatta fut.
- Vedd le a kerékpár vázról a bowden házakat.
- Az új bowdenházakat vágd azonos méretűre, mint a régi. Ügyelj arra, hogy váltó bowdenházat használj ne fék bowdenét. Ez a műanyag alatt hosszirányú drótszövetet használ, valamint vékonyabb mint a fékbowden ház. A méretre vágáshoz speciális fogó, vagy egy nagyon jó minőségű csípőfogó kell.
- Nézd meg a bowden házak végét, hogy a kijáratuk szabadak-e. Ha nem akkor egy vékony imbuszkulcsal, vagy árral igazítsd meg.
- Tedd fel a bowdenházak végére a bowdentámaszokat (kupakokat).
- Szereld fel a vázra a bowdenházakat. A kormányin rejtett bowden vezetés esetén rögzítsd vagy két helyen szigetelőszalaggal a bowden házat.
- Bandázsod be a kormányt. (ha szükséges.)
- Tedd be az új váltó bowdent a váltó karba.
- Fűzd végig a váltóbowdent a házakba
- Rögzítsd a bowdent a váltóban a bowdenszorító csavarral.
- Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.
- Állítsd be a váltót.
Van egy másik lehetóség is erre a problémára, amit személyszerint nem javaslok, mert csak szükségmegoldás, és a váltás precízsége nem olyan lesz, mintha új bowdent és házat raknánk fel a kerékpárra.
- Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).
- A váltónál a bowden szorító csavart lazítsd meg.
- Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.
- Finom dörzspapírral dörzsöld át a bowdent, hogy szép fényes legyen
- Fújj, vagy csöpögtess a bowdenházakba egy kevés finom olajat.
- Fűzd végig ismét a váltóbowdent a házakba
- Rögzítsd a bowdent a váltóban a bowdenszorító csavarral.
- Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.
- Állítsd be a váltót.