A ma használatban lévő középcsapágyaknak két típusa van az egyik a hagyományos csapágyas-kónuszos rendszer, amelyet szét lehet szerelni. A másik rendszer esetén a középcsapágy és a tengely egy bonthatatlan egységet képez. Ennek a neve monoblokk, amit így egyben kell a középcsapágyházba beszerelni. Meghibásodása esetén az egészet cseréljük. A ki és be szereléshez speciális célszerszám szükséges.
Hagyományos csapágyas rendszernél a következőt kell tenni:
- Leszereled a hajtókart mindkét oldalon.
- Ékrögzítéses hajtókar esetén:
- A hajtókart rögzítő ék egyik oldalán egy csavaranyát találsz ezt csavard le addig, még az ék menetes része épp eltűnik az anyában.
- Fordítsd a hajtókart 3-9 óra állásba úgy hogy az ék anyás része legyen felfelé.
- Tegyél az anya tetejére egy fa lapot, majd egy kalapáccsal egy határozott mozdulattal üss rá a fa lapra.
- A kilazult ékről csavard le az anyát, vedd ki az alátétet, majd húzd ki az éket.
- Ezután levehető a hajtókar.
- Ékrögzítéses hajtókar esetén:
- Csavaros rögzítéses hajtómű esetén:
- Csavard ki a hajtóművet rögzítő csavart. (Ezt a hajtókar tengely felőli végén találod imbuszcsavar, vagy hagyományos csavar. Előfordulhat, hogy egy porvédő kupak takarja)
- Speciális hajtóműleszedő szerszámmal szedd le a hajtóművet a tengelyről. A szerszámot csavard bele a tengelycsatlakozás körüli menetbe a lehető legmélyebben. Ezután a szerszám csavarjának megszorításával tudod a
- hajtókart lehúzni a tengelyről. Néhány esetben a hajtókarrögzítés egy önlehúzó szerkezettel valósul meg, így a megfelelő erőkifejtést követően a hajtókar a tengelyről lecsúszik.
- A kerékpár bal oldalán találsz egy kontra anyát (záró gyűrű), amely oldalán rovátkák vannak. Lazítsd meg az óramutató járásával ellentétes irányba. Ehhez egy speciális körmös kulcs szükséges.
- Miután leszerelted ezt a zárógyűrűt, ami az állítható csésze külső menetén volt, szereld ki azt. (Lehet, hogy speciális kulcs szükséges hozzá.) Vigyázz mert a csésze belsejében csapágy golyók találhatóak. Azokat tedd egy helyre.
- Húzd ki a tengelyt.
- Szereld ki a jobb oldali fix csészét. (Vigyázz a benne lévő golyókra. )
- Tisztítsd meg az összes alkatrészt.
- Vizsgáld meg a tengely és a csészék futófelületét, hogy nem kopottak-e, vagy nincs-e bennük bemaródás. (Ha igen ki kell cserélni azokat.)
- Vizsgáld meg a csapágygolyókat. Ha kopottnak tűnnek, vagy nem gömb alakú valamelyik, akkor cseréld ki az összeset. (Én alapból az összes cseréjét javaslom.)
- Zsírozd be mindkét csésze menetét és belső futófelületét.
- Rakd bele a csészébe a golyókat.
- Zsírozd be a golyókat ismét. (Ezzel megakadályozod, hogy szerelés közben elmozduljanak.)
- Szereld vissza a jobb oldali fix csészét és húzd meg erősen.
- Told vissza a tengelyt a helyére. Figyelj, hogy melyik oldal kerül jobb oldalra (Hosszabbik vége)
- Szereld vissza az állítható csészét, úgy hogy kicsit megszoruljon. Forgasd a tengelyt és ha szorosnak érzed kicsit lazítsd vissza.
- Helyezd fel az zárógyűrűt és szorítsd meg.
- Ellenőrizd, hogy a tengely könnyen járjon, de ne kottyanjon. Ha nem jó lazítsd vissza a zárógyűrűt és állíts a csészén.(Lehet, hogy csak többszöri próbálkozásra sikerül beállítanod)
- Szereld vissza a hajtókarokat.