A kerékagy tulajdonképpen egy hengeres ház, amihez küllők csatlakoznak. Belsejében találhatóak a golyós csapágyak, amelyek egy csészében futnak, ami bele van préselve az agyba. A golyóscsapágy külső futófelülete, a kónusz, amely a tengelyen csavarmenetesen állítható.
A kerék részei:
- Kerékagy
- Küllők
- Felni
Kerékagy
TIPP
A leggondosabban tömített kónuszos agyat is karban kell tartani. Ezt csak szétszedéssel és zsírtalanítással és újra kenéssel lehet tökéletesen elvégezni.
A kerékagy tulajdonképpen egy hengeres ház, amihez küllők csatlakoznak. Belsejében találhatóak a golyós csapágyak, amelyek egy csészében futnak, ami bele van préselve az agyba. A golyóscsapágy külső futófelülete, a kónusz, amely a tengelyen csavarmenetesen állítható.
Az első agy szerelése, karbantartása
- Vedd ki a kereket a tengelyanyák meglazítása után.
- Csavard le a tengely anyákat, majd vedd le az alátéteket.
- Csavard le egyik oldalt ,az ellenanyát és a kónuszt.
- Óvatosan húzd ki a tengelyt az agyból, ügyelve hogy oldalanként a golyók el ne guruljanak.
- Zsírtalanítsd az alkatrészeket, majd töröld azokat szárazra.
- Ellenőrizd a golyókat, valamint a kónusz felületét. Ha a golyók nem teljesen gömb alakúak cseréld ki az összeset. A kónusz felületén, ha apró bemaródásokat látsz, szintén ki kell cserélned azt. (Én alapból kicserélem évente az összes golyót.)
- Zsírozd be a csapágycsészét, majd rakd vissza a golyókat. Ezután még egy réteg zsír rájuk, hogy a helyükön maradjanak az összeszerelés alatt.
- Helyezd vissza a tengelyt, majd csavard fel rá a kónuszt és az ellenanyát.
- Egyik oldalt kontrázd össze erősen a kónuszt és az ellenanyát.
- A másik oldalt állítsd be a kónuszt, úgy hogy a csapágy könnyen járjon, de a tengely már ne kotyogjon.
- Szorítsd össze a kónuszt és az ellenanyát ezen az oldalon is.
- Ellenőrizd, hogy kotyog-e a kónusz. Ha igen, akkor tégy villáskulcsot a két ellenanyára és azokat húzd meg lassan. Ha szoros a tengely, akkor a két kónuszra helyezd fel a kónuszkulcsot és kicsit nyisd szét őket.
A hátsóagynak futása szerint két típusa van:
- Fix agy, itt állandóan hajtani kell a pedálokat, illetve a lábunkkal követnünk kell azok mozgását.
- Szabadonfutós agy esetén a lánckerék nincs felcsavarva a hátsó agyra, hanem a megfelelően kiképzett hátsó agyon golyóscsapágyra ágyazva szabadon fut, tehát nem forog együtt a hátsó kerékkel.
Agyak kialakításuk szerint a következőek lehetnek:
- Fix agyat mint fentebb említettük a lánckerék fixen rögzül rajta, így a kerékpárt örökéé hajtani kell.
- Szabadonfutós agyra a lánckerék egy szabadonfutó mechanikával együtt rögzül. Ezt az agyat már nem szükséges állandóan hajtani.
- Kontrás agy amellett, hogy szabadon futó mechanikával rendelkezik a belsejében egy fékrendszert is hordoz, amelyet a hajtókar hátrafelé történő mozgatása hoz működésbe.
- Váltós agy belsejében általában 3-5-7 fokozatú sebesség váltót tartalmaz. Természetesen szabadonfutó mechanikával is rendelkezik.
Kontrás hátsó agy szerelése
A kontrás agy működési elve
A kontrás hátsó kerékagy biztosítja a a nyomaték átadását a hátsó kerékre, a szabadonfutást, valamint a fékezést.
A tengely fixen áll a vázba a tengelyanyák meghúzása után. A erre csavarják fel az emeltyű-karral elfordulás ellen biztosított emeltyűkónuszt. A tengely másik végén található egy kis kónusz, amely nem állítható. Erre a kónuszra ágyazzák rá golyós csapággyal a fejrészt, amelyik voltaképpen maga sem egyéb, mint egy furcsa alakú kónusz, ez tehát foroghat a tengelyen. Erre a fej-részre és a másik oldalon található emeltyűkónuszra van ágyazva két golyóscsapággyal az agy.
Az emeltyűkónusz oldalára kerülő golyóscsapágy általában golyós kosárban találgató és az emeltyűkónusz kiszerelése után eltávolítható az agy számára kiképzett részéből. Ügyeljük arra, hogy összeszereléskor a golyóskosár kosara kifelé álljon.
A fejrészre egy görgővezető kosárral öt görgőt szereltek. Hajtásnál a fejrész sajátságos kialakítású bordái a görgőket hozzá szorítják az agy belső falához, így a súrlódás hatására létrejövő kapcsolat segítségével adja át a kis lánckerék a hajtás nyomatékát a kerék agyara, illetve az egész kerékre. Ha abbamarad a hajtás, akkor az agy oldódik a kapcsolat a lánckerék és az agy között, így az agy tovább forog a csapágyain a görgők pedig visszasüllyednek a kosárba.
A fékezést a rugóbetétes, rézből készült fékhenger végzi. Ha a pedált hátrafelé nyomod, akkor a lánckerék a fejrész és a görgők közvetítésével visszafelé forgatja a görgővezető kosarat. Ennek a csavarmenetesen emelkedő orrai beszorítják a fékkónuszt a fékhengerbe. A fékkónusz és az emeltyűkónusz kúpos vége szétfeszíti a fékhengert és ennek az agyhoz való súrlódása fékezi az agyat. Ha felengeded a pedált, akkor megszűnik a fékezés, mert a fékhengerben lévő acélrugó összehúzza a fékhengert.
A görgővezető kosár emelkedő orra azért tudja csak beszorítani a fékkúpot a fékdobba, mert annak is van megfelelő emelkedésű orra valamint a fékkónusz nem tud elfordulni a görgővezető kosárral, mert található rajta két kis görgő, amelyek hozzákapcsolják a fékhengerhez. A fékhenger mindig mozdulatlan, mert az emeltyű kónusz kivágásaiba belenyúlik a fékhengeren található két orr. Az emeltyűkónusz pedig mozdulatlan, mivel az emeltyűkar és az ezt fogó szorítószalag a vázhoz rögzíti.
Az agy szétszerelése:
- Szereld le a vázról az emeltyűkart.
- Oldd ki a láncfeszítőt (ha van).
- A tengely anyákat szereld le a tengely végekről, majd szereld ki a hátsó kereket a vázból.
- A tengellyel négyszögletes végét kulccsal fogd meg, és a másik oldalon lévő hornyos anyát csavard le.
- Vedd le a hornyos anya alatt lévő biztosító alátétet.
- Az emeltyűkart az óramutató járásával ellenkező irányba forgatva csavard ki az emeltyű kónuszt.
- A lánckereket megfogva a szerelt fejrészt tengellyel együtt húzd ki az agyhüvelyből.
Össze szerelésnél:
- Helyezd a golyóskosarat az agyba. (Kosár kifelé álljon!)
- Az emeltyűs kónuszt helyezd be arra az oldalra, ahol a golyókoszorú látható.
- Helyezd be a fékhengert úgy, hogy annak két nyelve a kónusz megfelelő kivágásába kerüljön.
- Ezután jön a szerelt fékkónusz.
- Helyezd be szerelt fejrészt, a rajta görgővezetővel, görgővel, golyóscsapággyal.
- Tedd be a tengelyt, úgy hogy a fix kónuszos része legyen a fogaskerék felől.
- Állítsd be a kontrát. (lásd lentebb)
- Tedd fel a tengelyre a biztosító alátétet, majd csavard fel a tengelyre a hornyos anyát. Közben fog másik oldalon a kulccsal a tengely szögletes végét, nehogy elforduljon a beállítás.
- A kerék vissza szerelésénél ügyelj arra, hogy az egyenesen fusson Azaz abroncs mindkét oldalon egyforma messze legyen a villától.
Ha csúszik az agy
Szétszedett agynál vizsgáld meg a szerelt fejrész hengeres görgőit. Ha a görgők nem simák, fényesek, hanem bemaródottak és azonnal cseréld ki azokat.
Idős agyaknál előfordulhat, hogy a fejrész is elkopott, ebben az esetben azt is ki kell cserélned.
TIPP
A kontra semmiféle külön beállítást nem kíván. Karbantartása rendszeres olajozással történik. Zsírral történő kenés nem javasolt, mivel annak hatására a kontra részei beragadhatnak
A kontrás agy kotyogás mentes beállítása:
- Old meg a két tengelyrögzítő anyát.
- A tengely szögletes végét fogd meg egy villáskulccsal, vagy a négyszögletű tengelykulccsal.
- A kulcsot jobbra fordítva meghúzod a csapágyat, balra fordítva engedsz rajta.
- A csapágyat addig húzd meg, amíg az olyan könnyen jár, hogy nem viszi magával a láncot, illetve a hajtókart.
TIPP
Ha a kontra, beáll, azaz viszi magával a pedált, akkor elkoszolódott az agy belseje. Szét kell szedni és kitakarítani.
Küllők
A küllők 1.5-2 mm átmérőjű acéldrótból készülnek. Egyik végük kampós görbületével van beerősítve az agy erre szolgáló bordájába. A másik végük csavarmenettel egy különleges alakú anyával (a küllő "nipplije") van beerősítve az felnibe, ezzel az anyával lehet a küllőt megfelelően feszíteni.
Abroncs/Felni
A felni rendszerint alumíniumból készül. (Régebbi modelleket acélból gyártották.) Körben egyenlő rendszerint 32-36 lyuk található, amelyekben a küllők rögzülnek. Az agyon természetesen ugyanennyi lyuk található. A felni külső oldalára szerelhető fel a belső és a külső gumi.