Veterán 1980 előtti gyártott kerékpárokon fordul elő ez az inkább lassítónak tekinthető fék.
A működése: A fékkar meghúzása során a fékkar kezednél lévő része közelebb kerül a kormányhoz. A másik vége, viszont eltávolodik. Ehhez a véghez csuklósan rögzülő fékrúd lefelé nyomódik. A végén lévő fékgumi hozzáér az első kerékhez és a létrejövő súrlódás lelassítja a kerékpárt.
A féken az alábbi meghibásodások fordulhatnak elő
Nehezen lehet behúzni a fékkart:
Ebben az esetben a forgáspont berozsdásodott, elkoszolódott. Tisztítsd meg azt, valamint olajjal kend be.
Nem fog a fék:
- Ennél a féktípusnál a fékhatást nagyban befolyásolja a kerékben lévő levegő nyomása. Az optimális fékerőhöz mindig tartsd a keréknyomást a gumin lévő ajánlott értéken. Ellenkező esetben drasztikusan csökken a fékhatás.
- Ellenőrizd, a fékgumi kopását. Ha túlságosan kopott, és nem ér hozzá a gumi köpenyhez, akkor ki kell cserélni azt. A fékgumit egyszerűen ki kell húzni az ágyából, és az újat behelyezni.
FONTOS! A fékgumi ágya úgy van kiképezve, hogy csak egyik oldaláról lehet a fékgumit ki és be rakni. Fontos, hogy ez az oldal a hátra felé álljon. Ellenkező esetben a kerék fékezéskor kidobhatja a fékágyból a fékgumit, ami balesetet okozhat.
- Ha a fékgumi nem ér hozzá a gumi köpenyhez, akkor a fékrúd hosszán kell állítanod:
- Lazítsd ki a fékrúdon található szorító csavart.
- Húzd be a fékkart úgy, hogy a vége a kormánytól 4-5 cm távolságra legyen.
- A fékrudat állítsd be úgy, hogy ebben a fékkar állásban a fékgumi hozzáérjen a gumiköpenyhez.
- Húzd meg a szorítócsavart a fékrúdon.