Itt a tél! Ilyenkor érdemes az éves nagy karbantartást elvégezni szeretett kerékpárunkon.
A kerékpár mosása
Első lépésként takarítsuk le a bringát. Itt érdemes bevetni mosószeres (samponos) vizet vagy valamilyen speciális kerékpár tisztító folyadékot (WD40 Bike, Much-Off, Shimano) és alaposan letakarítani a vázat, a kormányt, a nyeregcsövet.
A hagyományos mosószeres vízes megoldással szemben a tisztító folyadékok előnye, hogy lényegesen kevesebb kell belőlük. Így lakásban is könnyen használhatóak, mert nem lesz minden a bringa körül csuron víz. Effektíve kevesebb takarítással jár a munka utáni elpakolás (anyu boldogabb). Szépen oldják a sarat és az olajos szennyeződéseket,
Én ilyenkor egy puha kefével a küllőket és a felnit is szépen lemosom.
A mosás során nem csak a bringa tisztítására kerül sor, hanem alaposan átnézve a vázat az esetleges törések és repedések festék leverődések is feltárásra kerülnek.
Száradás után javítófestékkel (körömlakkal) szépen ki lehet javítani a festésben keletkezett hibákat.
A kerekek karbantartása
Ha kész a nagy mosás vegyük szemügyre a kerekeket. Forgassuk meg őket, ellenőrizve, hogy van-e nyolcas, vagy tojás a kerekekben. Ha igen, akkor egy küllőkulccsal orvosoljuk a problémát, vagy irány a kedvenc boltunk.
Ezután vegyük ki a kerekeket a vázból. Nézzük meg a külső gumikat, hogy a következő idényt ki bírják-e, vagy cserére szorulnak. Ilyenkor ne csak a futó felületet vizsgáld meg, hanem, az oldalfalon is keress repedéseket, elöregedésre utaló nyomokat.
Ha ezzel megvagyunk, az agyak karbantartása következik kónuszos rendszereknél. Ezeket minden évben célszerű egyszer szétszedni, a régi zsírt kitakarítani, majd újrazsírozva összerakni. Amennyiben a golyók nem egyenletesek, vagy a kónusz berágott, akkor ki kell azokat cserélni. Figyelem golyóknál komplettem az összesed cseréld!
Kónuszos elsőagy szerkezete
A fék rendszer rendberakása
A kerekek karbantartása után nézzük át a fékrendszert. Felnifékes bringák esetén nézd meg a fékpofák állapotát. Túlzott kopás esetén újakat kell venni. Amennyiben még jónak tűnik, csak a fékező felület kopott ferdén, azt egy szikével, vagy reszelővel könnyen be lehet szabályozni. A fékező felületet egy finom dörzspapírral csiszold végig. Eltávolítva ezzel a fékpofa felnire tapadt maradványait és a zsíros szennyeződéseket. A fékerőd meglepően meg tud nőni ezzel a kis trükkel.
Tárcsaféknél a fékpofák ellenőrzésén túl minden egyéb munkát szakszervizzel végeztess el. A hidraulikus fékeket két típusra osztjuk fékfolyadék alapján: DOT, illetve ásványi olajat használók. Fontos, hogy csak az olaj típusok nem felcserélhetőek. DOT-t használ az Avid, Hayes, Formula, ásványi olajat használ a Magura, Shimano, Tektro. A DOT-os rendszerűekben az olajat évente cserélni kell.
A hajtás rendszer karbantartása
Mérd meg a lánc nyúlása indokolja-e már annak cseréjét. Ehhez egy célszerszámra lesz szükséged, amivel, ha nem rendelkezel, akkor gyorsan szerezz be, mivel nem túl drága és a láncod állapotáról pontos képet kapsz. Ha a mérő csertét javasol vegyél új láncot. Illetve nézd meg a racsnid/kazettád fogaskerekeit, mivel lehet, hogy azok is cserére szorulnak. (Ha most nem tudod eldönteni, akkor a próbakör feltárja az igazságot. Ha ugrál rajta az új lánc, akkor azt is cserélni kell.)
Következő lépésként takarítsd meg a láncot a nyári dzsuvától. Vagy leszeded, vagy fogkefével állsz neki. Lényeg hogy minden retek lekerüljön róla. Ha úgy érzed tiszta, akkor töröld szárazra, és csináld meg újra tiszta ronggyal fogkefével stb. .
Láncmosó berendezés
A hajtás rendszernél a lényeg az olajsáros retek letakarítása mind a hajtókar, mind a sor fogaskerekeiről. Takarítsd meg a hátsó váltót, illetve annak görgőit is.
Ezek után ellenőrizd a középcsapágyat. Monoblokkos rendszer lényeges karbantartást nem igényel. Ha kotyog kidobod és újat szerelsz be. Kónuszos (ilyen szerencsére már nagyon ritka) rendszer esetén úgy kell eljárni, mint a kerék agyaknál. Évente egyszer szétszerelni kitakarítani újrazsírozni összerakni. Figyelj, hogy a középrész szerelése célszerszámokat igényel!
Még egy kis fék beállítás
Ha túl vagy a nagy takarításon helyezd vissza a kerekeket és kösd be a féket. A fékkaron a finomállító-csavarral állítsd be azt hogy a fékkar behúzásának 1/3-ánál érjen a fékpofa a felnihez. (Ha nem sikerül, mert teljesen kicsavartad a finomállító csavart, az azt jelenti, hogy fékpofákat kell venned, mert a régi elkopott.)
Ellenőrizd, hogy a fékpofák egyszerre érnek-e a felnihez, illetve kellőképpen eltávolodnak-e azoktól. Ha nem, állítsd be a fékek rúgó erősségét a féktestek oldalán lévő csavarral.
A kormánycsapágy
1-2 évente ajánlatos szétszerelni és átzsírozni a kormánycsapágyat. Figyelj arra, hogy a menetes rendszerhez speciális szerszám kellhet. Ha nem rendelkezel ilyennel, akkor inkább vidd szervizbe. Az első fék behúzásával ellenőrizd a csapágy kotyogását. Ha kell állítsd be a csapágyhézagot.
A váltó beállítása
Ha ezeken túl vagy ellenőrizd a váltás pontosságát. Ha kell állítsd be, hogy tökéletesen működjön. Ha a bowdened rozsdás, nem jól csúszik a házában, ne szórakozz a ház olajozásával, mert az csak rövid távon jelent megoldást. Cseréld le a bowdent és vele együtt a házát is.
A fenti műveletekkel kész vagy térj vissza a vázhoz. Takarítsd le az esetleges zsír maradványt, majd folyékony polírozószerrel polírozd át a festett felületeket, hogy a bringa színe visszakapja eredeti fényét, illetve az apró karcolások eltűnjenek.
A helyes téli tárolásról már korábban írtam. Ha érdekel ITT elolvashatod. Ha az egyes karbantartási fázisokról részletesebben akarsz olvasni, vagy több illusztrációra vágysz keresd fel a bringadoki.hu weboldalt.