Minden, amit a témában tudni szeretnél.
A waxolt lánc előnyei és hátrányai
A lánc waxok (viaszos kenőanyag) használata számos előnyt kínál a láncolajjal szemben. A magyar viasz szót nem használjuk alternatívaként, mivel ez az anyag a viaszon kívül egyéb összetevőket is tartalmaz.
Használata során a láncolajhoz képest lényegesen kevesebb szennyeződés tapad a láncra. Ezáltal a teljes meghajtórendszer tisztán marad - és így kevésbé kopik. Ez hosszú távon kíméli a pénztárcádat. A környezeti terhelése is lényegesen alacsonyabb, mivel a viaszolt lánc tisztításához nem kell zsíroldó vegyszereket használni, Egyszerűen azt egy tiszta ronggyal át kell törölni, vagy forró vízzel átöblíteni. A szakirodalom szerint a waxolt láncoknak kisebb a súrlódása. Ezt lehet, hogy egy élversenyző észrevesz, de mi túrabringások nem hiszem, hogy érzékeljük ennek bármiféle előnyét.
A legnagyobb hátránya: A waxra való áttérés kissé!!! időigényes, de hosszú távon én úgy gondolom megéri.
A waxok előnyei
- csendes működés több több száz km-en keresztül
- kevesebb súrlódási veszteség
- kevesebb szennyeződés, azaz ...
- ... kevesebb kopás a hajtómű alkatrészein, így ...
- ... hosszú távon olcsóbb, tovább használható a rendszer
- vegyszermentes tisztítás
… és hátrányai
- alacsony a korrózióvédelem
- időigényes "kezdeti kezelés"
- "drága" a kezdeti átállás
A lánc wax típusai
Ma a kereskedésekben két típusú lánc waxot kaphatunk. A folyékonyat, illetve a szárazat.
A folyékony waxok a klasszikus láncolajhoz hasonlóan tubusban kaphatóak. Ebben ez az anyag oldott formában található. A folyékony wax bejut a lánc szemek közé – mint egy hagyományos olaj-, majd a folyadék elpárolog és megszilárdul a kenőanyag. Használatuk olyan egyszerű, mint a lánc olajzás. Fel kell vinni a láncra (2-3 rétegben), majd hagyni kell megszáradni és már indulhat is a bringázás. Ez megoldás lényegesen gyorsabban a száraz waxolásnál, akár túra közben is lehetséges, de kevésbé tartós (80-100 km után ismét használni kell).
A szilárd, kockákban árult száraz wax-okat használat előtt fel kell melegíteni és a láncot benne kell „főzni”, hogy az olvadt anyag mindenhova bejusson. Időigényesebb munka, de lényegesen tovább tart. (3-500 km száraz országúti körülmények között.) Kemény bevonatot képeznek a láncon, tapintásra teljesen száraz láncot kapunk, a port egyáltalán nem vonzza, “lepereg róla”. A láncot kézzel megfoghatod, nem lesz tőle piszkos, olajos a kezed. A folyékony waxok hagynak maguk után egy kis tapadós bevonatot (megfelelő alkalmazással ez minimalizálható), ez kevésbé eredményez patika tisztaságú láncot, de az olajokhoz képest nagyságrendileg tisztább ez is, illetve vízzel könnyen lemosható a kezünkről. Nagy előny, ha szerelni kell túra közben. A fentiek alól persze vannak kivételek mindkét típusnál.
A waxolás előkészítése
Akár a nedves, akár a száraz waxok mellett törünk pálcát, az első használat előtt a teljes hajtásrendszert zsírtalanítani kell. Erre azért van szükség, hogy a wax jól tapadjon a láncra. Így annak zsír-, szennyeződés- és olajmaradványoktól mentesnek kell lennie. A szakirodalom rendre említi, hogy az áttérés új lánc esetén könnyebb, mint ha használt a lánc. Saját tapasztalataim alapján kicsit időigényesebb, de nincs akkora különbség, ami szót érne.
Én a lánc zsírtalanításához környezetbarát (már amennyire az lehet) emulziós fémfelület zsírtalanító folyadékot használok. Kapható autós és festék boltokban. A láncot egy műanyag flakonba rakom ezzel a szerrel és állni hagyom, miközben néha megrázom. A készítmény a fémfelületen lévő olajos, zsíros lerakódásokat emulgeálja, azaz vízoldhatóvá teszi, a szervetlen szennyeződéseket pedig adhéziós hatással távolítja el.
Ezután a lánc egy másik flakonba kerül amiben víz van és rázással alaposan kiöblítem. A folyamatot még kétszer meg szoktam ismételni. Úgy hogy a már használt vegyszerben áztatom a láncot, a vizet viszont tisztára cserélem. Használt lánc esetén a zsírtalaínási és öblítési folyamatot még egyszer-kétszer elvégzem. Oldószer függő, lehet, hogy az utolsó vizes öblítés után be kell iktatni még egy fázist, amikor alkoholban (denaturált szesz, izopropil alkohol) áztatva a láncot megszabadíthatod a zsírtalanító vegyszer által hagyott filmrétegtől. A folyamat végén a láncot egy hőlégfúvó segítségével kiszárítom.
Még a lánc ázik, a hajtókar lánckerekeit, a váltó görgőit és a kazetta lánckerekeit leszerelem a bringáról és megtisztítom és zsírtalanítom. (Ha már kiszereled a váltó görgőket, akkor azok siklócsapágyazását is célszerű karbantartani.)
Ha minden száraz és zsírmentes, akkor jöhet a waxolás.
A következő részben bemutatunk két tesztelt folyékony waxot, eláruljuk milyen eredménnyel járt az olcsó gyertya viasz használata, bemutatjuk a motorkerékpárok száraz waxát, majd egy bringásat. Elmeséljük hogyan kell tisztítani a waxolt láncot és még sok érdekes tudnivaló. Folytatás hamarosan…
Ajánlott cikkek
Támogasd a működésünket
Ha tetszett a cikk, kérlek támogasd a munkánkat önkéntes adománnyal a Revolutos számlánkra bankkártyás fizetéssel. Ezáltal még több hasonló cikket fogunk tudni készíteni a szórakoztatásodra.
Hogyan működik az adományozás?
Köszönjük!