A Shimano átdolgozta a csúcskategóriás országúti szettjét
A Shimano 2021- végére átdolgozta a a Dura Ace és Ultegra alkatrészcsaládját. Ebben a cikkben bemutatjuk az új Dura Ace-t.
A Shimano R9200 szériája 12 fokozatú, vezeték nélküli Di2-váltórendszet, tárcsa- vagy felni féket, nagyobb 54-40 lánckerekeket és 11-34 lánckeréksort kapott. A kerekek terén is megújult. Belső nélküli -, vagy szingó kerekek új választékát tartalmazza a szett.
Váltó rendszer
Az új váltók az előző szériához képest lényegesen gyorsabban oldják meg a váltást. A hátsó - váltási ideje 58%-kal, az első váltóé pedig 45%-kal csökkent.
Áttervezték a hátsóváltót. Mint említettük a váltókartól a váltóba vezeték nélkül jut el a jel, valamint most debütált a 12 sebesség. A junction box szintén eltűnt a rendszerből, innentől a hátsó váltóba kerülnek át a funkciói, onnan lehet tölteni is az akkumulátort. Az itt található LED-ek informálnak a töltöttségi szintről stb.
A váltók rejtett akkumulátorról üzemelnek, amely a gyári adatok szerint 1000 km-t bír ki egy töltéssel. Ha már itt tartunk akkor megemlítem, hogy a váltógombok CR 1632-es elemről üzemelnek, amely a gyártó szerint 1,5 – 2 évet bírnak ki. (Azt ugye senkinek sem kell mondani, hogy a vezetéknélküliség csak a váltó gombok és a váltók közötti kapcsolatra él. A váltók az akkumulátorral vezetékkel vannak összekötve.)
Kezelőszervek
Itt elsősorban az ergonómiában történt változás. Az új fékváltókarok befelé dőlnek, ami egy nagy pozitívum, hiszen ez jobban kedvez a kerékpáron elfoglalt modern pozíciónak.
A kerékpárosok számára könnyebb, kényelmesebb a mutató- és hüvelykujj fogása a kéztámaszokon. Ezenkívül ergonomikusabb 3 ujjas fogást biztosít a fékkar mögött. Miközben könnyedén hozzáférhetnek a váltókarhoz, amelyeket érintéssel könnyebb egymástól megkülönböztetni, mint korábban.
Hajtás rendszer
Átalakult a hajtásrendszer. A Dura-Ace hajtómű három kiosztással (50/34, 52/36 és 54/40-es), wattmérővel vagy wattmérő nélkül több hajtókar hosszal lehet választani. A teljesítménymérős verziók Bluetooth és ANT+ technológiát használnak az adatok átvitelére. 300+ órányi üzemidőt ígér a gyártó, valamint 1,5%-os mérőpontosságot.
Lánckeréksornál két változat lesz, a 11-30-as és a 11-34-es verzió, tehát maradt a 11-es mint legkisebb lánckerék. A lánckeréksorok rámpás profiljainak köszönhetően a Shimano adatai szerint könnyebben (és halkabban) lehet váltani terhelés alatt lefelé és fölfelé is. Az új lánckeréksor kompatibilis a korábbi 11 fokozatú agyakkal, ami jó hír a korábbi rendszert használóknak, hiszen a meglévő 11-es rendszerüket az agy (kerék) cseréje nélkül is 12 fokozatúvá lehet alakítani
A lánc az MTB világában már bevált XTR szettben dolgozó lett a Dura-Ace-nél is.
Fékrendszer
A tárcsafék fronton a Gravel (GRX) rendszerben már letesztelt SERVO WAVE technológiát kapta meg, mellyel megnőtt a tárcsák és a betétek közötti távolság, valamint jobb fékerő adagolhatóságot kapunk.
A szerelők örömére a fék karbantartása is könnyebb lett. Mostantól a fék légtelenítése lehetséges anélkül, hogy a féktestet eltávolítanánk a vázról.
A szettben elérhető továbbra is a hagyományos patkófék is.
Kerekek
Az új kerekek a Shimano közleménye szerint
- aerodinamikusabbak,
- merevebbek,
- és könnyebbek
az elődökhöz képest. Ezt az eredményt az új DIRECT ENGAGEMENT agynak köszönhető. 36 - , 50 mm- és 60 mm-es felnimagassággal készülnek belső nélküli és szingós rendszerben.
A termékek várhatóan 2021 októberétől lesznek elérhetőek a boltokban