Jártál már a Duna menti kerékpárút szlovák szakaszán?
Az EuroVelo 6 az Atlanti-óceánt köti össze a Fekete-tengerrel, ennek több szakaszán több alternatíván is közlekedhetünk. 2022 őszén feltűnt, hogy az Párkány-Komárom szakasz is ilyen. A magyar, jobb parti verziót ismertem többé-kevésbé, illetve épp felújítás alatt is áll, de lássuk csak, mi a helyzet az északi szomszédunknál, azaz a bal parton!
Hány verzió van?
Útvonaltervezés tekintetében nem kényeztet el bennünket sem az eurovelo.hu, sem az eurovelo.sk, sem az eurovelo.com oldal. Mindnek van kisebb-nagyobb hibája. A terepet bejárva, a hibáikat kiküszöbölve berajzoltam két, valóban teljesíthető alternatívát, melyeket ebben a cikkben elétek tárok. A hivatalos útvonal a déli, terepes szakaszokat is tartalmazó verzió, de ehhez kell minimum egy trekking/gravel kerékpár. Aki nem rendelkezik ilyesmivel, vagy sarasabb időben indul, esetleg nem zavarja némi gépjárműforgalom, az tekerhet a szinte végig tüköraszfaltos, északi ágon.
Észak és dél kevésben tér el
A legtöbb elágazásban van ugyan táblázás, de jellemző az egész környékre, hogy egy csomópont egy táblát rejt, nem feltétlenül olyan részen, ahol minden érkezési irányból azonnal látható. Érdemes a letölthető linket és navigálásra alkalmas kerékpáros órát használni, vagy a térképmodult használva, kormányra szerelt okostelefonnal közlekedni.
Nem fogod minden irányból meglátni őket
Indulás Esztergomból
Praktikus okokból az esztergomi vasútállomástól indul a túra. A Prímás-szigeten a parti útról már megcsodálhatjuk Párkány panelházait, illetve magát a Mária Valéria hidat.
Egy csipetnyi Detroit
Párkány belvárosa Esztergom történelmi negyedéhez képest látnivalókban szegényes, ám például reggelizni tökéletes lehet. Meg persze visszanézni a bazilikára :).
Skodák földje
A legtöbb helyen a Duna-parthoz a lehető legközelebb húzódik a terv, ettől viszont ajánlatos lehet letérni, amennyiben egyéb látnivalókat szeretnénk útba ejteni, vízhez vagy kajához akarunk jutni az érintett falvak központjában.
Ne feledd: Szlovákiában a kerékpárosok számára is kötelező a bukósisak használata!
A Felvidéken nincsenek kék kutak: aki ivóvizet akar, az kisboltot (potraviny) keres az adott faluban, vagy megkeresi a temetőt, ahol kék kút ugyan szintén nincs, de egy átlagos kerti csapot találni fog. Általánosan igaz, hogy szinte mindenki tud magyarul, és minden felirat magyarul van kint nagyobb betűvel.
Vegyesbolt és víz vogmuk
A hivatalos, nehezebben járható ág egyik része beton négyzetekből összerakott út, melyek megkoptak, illetve a kis Nemecsek benne hagyta lábnyomát :). A vasúti átjáró sem sorompóval, sem fénysorompóval nem védett, azonban pl. ottjártamkor is érkezett egy tehervonat a gazzal benőtt pályán, tehát inkább figyeljünk :). A terepes kilométerek második szakasza kaviccsal javított Duna-gát.
A déli, hivatalos ágon azért lehet számítani erre-arra
Az alternatív, aszfaltos szakasz
Az aszfaltos rövidebb ág sajnos forgalmasabb. Jellemző a környékre, hogy jobbak az utak, mint itthon, van a szélükön egy folytonos fehér csík, és az azon túli részbe sokszor beleférne egy kerékpársáv. A forgalomban olyat látni elég gyakran, amit itthon gyakorlatilag nem: kerékpáros előzése után, visszafelé is indexelő autós :). Valamiért a kevés gépjármű nagy része viszont kamion – érdemes átgondolni, hogy ezt tudjuk-e kezelni.
Az északi pálya suhanós, de azért tud kamionos lenni
Tovább Komárom felé
Miután a két útvonal egyesül Karva falu előtt, onnantól nehézségeink jobbára véget érnek. Forgalomtól többnyire elzárt, többnyire hibátlan aszfalton tudunk elkerekezni Komárom városáig. Csak többnyire, mert nem messze innen azért belevágtak az útba utólag egy csatornát, amin át kell tolnunk a kerékpárt :).
Erre a kis fiaskóra STOP feliratok figyelmeztetnek az amúgy hibátlan aszfalton
Az ezután útba ejtendő karvai és a dunamocsi Duna-part közül nehéz választani, hogy melyik a szebb. A helyzet akkor sem lesz könnyebb, ha a falvak közötti szakaszokat versenyeztetjük :). Az ártéri erdőben számtalan helyen kiléphetünk a partig, és szokatlan szögből láthatjuk a Gerecse különböző csúcsait. Beszéljenek a képek.
Ez volt ősszel. Mi lehet tavasszal?
Karva lentről
Karva fentről, a kilátóból
Dunamocs
Napfényes suhanás
A szuper minőségű gátakon való száguldást (Észak-)Komárom szélén, a Vág hídján fejezzük be. A történelmi belváros szép, és számos látnivalót rejt, kezdve rögtön az erőddel, ami előtt elvisz az útvonal, hogy aztán a két Komáromot összekötő Erzsébet hídon átkelve beguruljunk a vasútállomásra. A város szlovák része rengeteg vendéglátóhelyet rejt, míg a magyar oldalon a célig már nincs ilyesmi. Persze haladók oda-vissza is teljesíthetik a távot, ezzel kiélvezve az eddigi jellemzően szembeszelet hátszél irányban is :).
Keresd a feliratot: Pivo :)
- Distance of tour : 60 km
- Hardness of tour : Könnyű
- Type of tour : Síkvidék
- Levels : +307 m,-310 m
- Average slope: 1 %
Kapcsolódó cikk:
Szlovák EV6 Esztergom-Komárom