Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Kerekparszallito02Ez egy hiánypótló cikk. Frej Józzef állította össze nektek, a vasút kerékpár szállításra alkalmas kocsijairól. Ilyet is csak nálunk olvashattok.

A magyar vasúthálózaton már számos kedvelt kerékpáros úticél megközelíthető vonattal. Budapestről eljuthatunk vonattal a Fertő tóhoz, a Bakonyba, az Őrségbe, a Balaton-felvidékre, a Dél-Balaton partra, Zalába, a Mecsekbe, a Dráva-menti térségbe, a Kiskunságra, az Alföldre, a Nyírségbe, a Bükkbe és a Zemplénbe, a Mátrába és a Dunakanyarba.

Az elindulás előtt tájékozódhatunk, milyen körülmények között, milyen vonatokkal utazhatunk. Az egyes útirányokon közlekedő kerékpárszállításra alkalmas kocsikról a www.mav-start.hu/kerekpar oldalon találunk információkat.

mav_start

A mi szempontunkból a kerékpárok elhelyezését tekintve két kocsi-kategóriát különböztethetünk meg:

  • korszerű, alacsonypadlós motorvonatok, amelyeken a többcélú térben tudjuk elhelyezni a bringáinkat az oldalfalnak támasztva;
  • olyan kerékpárszállításra alkalmas kocsik, amelyeken a kerékpárokat kampóra akasztva szállíthatjuk

Mindkét szállítási módnak vannak előnyei és hátrányai. Míg előbbi esetben kényelmesen be tudjuk tolni a vonatba kétkerekűnket és mindenféle akrobata-mutatvány nélkül könnyedén az oldalfalnak támasztjuk, nehézséget okozhat, hogy a kerékpárok elhelyezésére szánt térben a lehajtható üléseket elfoglalják az utasok, így kénytelenek vagyunk a felszálló-ajtónál ácsorogni. Emiatt újabban utastájékoztató matricák jelentek meg ezeken a helyeken, amelyen olvasható, hogy az utasoknak át kell adniuk a helyüket a kerékpárok számára, ha a vonatban van máshol ülőhely.

A kampós módszernél előny, hogy ezt a helyet általában nem foglalják el az utasok. Hátrány viszont, hogy a kerékpárok felakasztásával meg kell birkóznunk, ami nem is olyan lehetetlen vállalkozás, mióta frappáns ábrák mutatják a kerékpárok könnyed felhelyezésének módszerét a kampóra.

A kerékpárszállító járművek között különbséget teszünk még férőhely szempontjából is. Vannak kisebb – 4-8 darab – kerékpár elhelyezésére alkalmas, illetve nagyobb – több, mint 15 darab – kerékpár elhelyezésére alkalmas kocsik. Ha utazunk, főleg a felkapott – Balaton, Fertő tó, Dunakanyar – célpontok felé érdemes figyelni, melyik vonatokban közlekedik nagykapacitású kerékpárszállító kocsi. Elsősorban ezeket a vonatokat válasszuk.

A szállítható kerékpárok mennyiségéről a menetrendben a kerékpár jel árulkodik.

menetrendpiktogram01 Kerékpár nem szállítható.

menetrendpiktogram02 Kerékpár a vonaton a megjelölt helyen szállítható (korlátozott férőhely). Egyéni és kisebb csoportok esetén érdemes ezeket a járatokat választani. Ezzel a piktogrammal vannak jelölve azok a vonatok, amelyekben olyan kerékpárszállító kocsi közlekedik, ahol kevesebb a rendelkezésre álló férőhely, illetve ahol a vasúti jármű többcélú terében (ezt a részt a babakocsival utazók, és mozgásukban korlátozottak is igénybe vehetik, ezért kerékpárkampók nincsenek felszerelve,) szállíthatóak a bringák.

menetrendpiktogram03 Kerékpárhely foglalása kötelező. Maximum 8 kerékpár szállítható belföldön, ezért érdemes minél korábban megvenni a kerékpárjegyet.

menetrendpiktogram04A vonatban kerékpárszállító kocsi közlekedik (legalább 15 férőhely). A nagy befogadóképességű kerékpárszállító járműveket kifejezetten csoportoknak ajánljuk. A kerékpáros főszezonban, április-október között, főként pénteken, szombaton és vasárnap, számolni kell azzal, hogy több csoport is szervez kerékpáros túrát. Ahhoz, hogy biztosított legyen a kerékpárok számára a hely, mindenképpen érdemes a nagyobb kapacitású járművek felé orientálódni.

menetrendpiktogram05 Nemzetközi forgalomban kerékpárhely foglalása kötelező, belföldi forgalomban kerékpár nem szállítható.

A kerékpárszállításra alkalmas vonatokat röviden az alábbi táblázatban mutatjuk be:

Vonattípus neve

FotóVonattípus neveSzállítható
kerékpárok száma
kocsinként /
motorvonatonként
Kerékpár elhelyezéseKerékpárakasztó -kampóAlacsony-padlós jármű
Kerekparszallito01 Talent villamos motorvonat 4 Többcélú térben nem igen
Kerekparszallito02 Flirt villamos motorvonat 4 Többcélú térben nem igen
Kerekparszallito03 Desiro dízel motorvonat 4 Többcélú térben nem igen
Kerekparszallito04 Orosz motorkocsi 2 Többcélú térben igen nem
Kerekparszallito05 BDt típusú felújított ingavonati vezérlőkocsi 6 Kerékpár-szállító szakaszban igen nem
Kerekparszallito06 BDt/BDbt típusú hagyományos ingavonati vezérlőkocsi 12 Kerékpár-szállító szakaszban igen nem
Kerekparszallito07 BDV típusú villamos motorvonat 6 Vezérlő-kocsiban, a többcélú térben igen nem
Kerekparszallito08 Dms típusú nagysebességű poggyász kocsi 15 Kerékpár-szállító szakaszban nem nem
Kerekparszallito09 (D/Db/Dl/ Ds típusú) Belföldi távolsági poggyász kocsi 58 Poggyász-térben nem nem
Kerekparszallito10 Német többcélú teres kocsi 8 Többcélú térben nem nem
Kerekparszallito11 Bd típusú átépített poggyász-kocsi 28 Poggyász-térben igen nem
Kerekparszallito12 Német vezérlőkocsi 8 Többcélú térben igen nem
Kerekparszallito13 Dbhv típusú belföldi kerékpár-szállító kocsi 32 Kerékpár-szállító szakaszban igen nem
Kerekparszallito14 BDbh típusú belföldi kerékpár-szállító kocsi 16 Kerékpár-szállító szakaszban igen nem

A cikket Frej Józzef írta nekünk. Köszönet érte!