Ez egy hiánypótló cikk. Frej Józzef állította össze nektek, a vasút kerékpár szállításra alkalmas kocsijairól. Ilyet is csak nálunk olvashattok.
A magyar vasúthálózaton már számos kedvelt kerékpáros úticél megközelíthető vonattal. Budapestről eljuthatunk vonattal a Fertő tóhoz, a Bakonyba, az Őrségbe, a Balaton-felvidékre, a Dél-Balaton partra, Zalába, a Mecsekbe, a Dráva-menti térségbe, a Kiskunságra, az Alföldre, a Nyírségbe, a Bükkbe és a Zemplénbe, a Mátrába és a Dunakanyarba.
Az elindulás előtt tájékozódhatunk, milyen körülmények között, milyen vonatokkal utazhatunk. Az egyes útirányokon közlekedő kerékpárszállításra alkalmas kocsikról a www.mav-start.hu/kerekpar oldalon találunk információkat.
A mi szempontunkból a kerékpárok elhelyezését tekintve két kocsi-kategóriát különböztethetünk meg:
- korszerű, alacsonypadlós motorvonatok, amelyeken a többcélú térben tudjuk elhelyezni a bringáinkat az oldalfalnak támasztva;
- olyan kerékpárszállításra alkalmas kocsik, amelyeken a kerékpárokat kampóra akasztva szállíthatjuk
Mindkét szállítási módnak vannak előnyei és hátrányai. Míg előbbi esetben kényelmesen be tudjuk tolni a vonatba kétkerekűnket és mindenféle akrobata-mutatvány nélkül könnyedén az oldalfalnak támasztjuk, nehézséget okozhat, hogy a kerékpárok elhelyezésére szánt térben a lehajtható üléseket elfoglalják az utasok, így kénytelenek vagyunk a felszálló-ajtónál ácsorogni. Emiatt újabban utastájékoztató matricák jelentek meg ezeken a helyeken, amelyen olvasható, hogy az utasoknak át kell adniuk a helyüket a kerékpárok számára, ha a vonatban van máshol ülőhely.
A kampós módszernél előny, hogy ezt a helyet általában nem foglalják el az utasok. Hátrány viszont, hogy a kerékpárok felakasztásával meg kell birkóznunk, ami nem is olyan lehetetlen vállalkozás, mióta frappáns ábrák mutatják a kerékpárok könnyed felhelyezésének módszerét a kampóra.
A kerékpárszállító járművek között különbséget teszünk még férőhely szempontjából is. Vannak kisebb – 4-8 darab – kerékpár elhelyezésére alkalmas, illetve nagyobb – több, mint 15 darab – kerékpár elhelyezésére alkalmas kocsik. Ha utazunk, főleg a felkapott – Balaton, Fertő tó, Dunakanyar – célpontok felé érdemes figyelni, melyik vonatokban közlekedik nagykapacitású kerékpárszállító kocsi. Elsősorban ezeket a vonatokat válasszuk.
A szállítható kerékpárok mennyiségéről a menetrendben a kerékpár jel árulkodik.
Kerékpár nem szállítható.
Kerékpár a vonaton a megjelölt helyen szállítható (korlátozott férőhely). Egyéni és kisebb csoportok esetén érdemes ezeket a járatokat választani. Ezzel a piktogrammal vannak jelölve azok a vonatok, amelyekben olyan kerékpárszállító kocsi közlekedik, ahol kevesebb a rendelkezésre álló férőhely, illetve ahol a vasúti jármű többcélú terében (ezt a részt a babakocsival utazók, és mozgásukban korlátozottak is igénybe vehetik, ezért kerékpárkampók nincsenek felszerelve,) szállíthatóak a bringák.
Kerékpárhely foglalása kötelező. Maximum 8 kerékpár szállítható belföldön, ezért érdemes minél korábban megvenni a kerékpárjegyet.
A vonatban kerékpárszállító kocsi közlekedik (legalább 15 férőhely). A nagy befogadóképességű kerékpárszállító járműveket kifejezetten csoportoknak ajánljuk. A kerékpáros főszezonban, április-október között, főként pénteken, szombaton és vasárnap, számolni kell azzal, hogy több csoport is szervez kerékpáros túrát. Ahhoz, hogy biztosított legyen a kerékpárok számára a hely, mindenképpen érdemes a nagyobb kapacitású járművek felé orientálódni.
Nemzetközi forgalomban kerékpárhely foglalása kötelező, belföldi forgalomban kerékpár nem szállítható.
A kerékpárszállításra alkalmas vonatokat röviden az alábbi táblázatban mutatjuk be:
Vonattípus neve
Fotó | Vonattípus neve | Szállítható kerékpárok száma kocsinként / motorvonatonként | Kerékpár elhelyezése | Kerékpárakasztó -kampó | Alacsony-padlós jármű |
---|---|---|---|---|---|
Talent villamos motorvonat | 4 | Többcélú térben | nem | igen | |
Flirt villamos motorvonat | 4 | Többcélú térben | nem | igen | |
Desiro dízel motorvonat | 4 | Többcélú térben | nem | igen | |
Orosz motorkocsi | 2 | Többcélú térben | igen | nem | |
BDt típusú felújított ingavonati vezérlőkocsi | 6 | Kerékpár-szállító szakaszban | igen | nem | |
BDt/BDbt típusú hagyományos ingavonati vezérlőkocsi | 12 | Kerékpár-szállító szakaszban | igen | nem | |
BDV típusú villamos motorvonat | 6 | Vezérlő-kocsiban, a többcélú térben | igen | nem | |
Dms típusú nagysebességű poggyász kocsi | 15 | Kerékpár-szállító szakaszban | nem | nem | |
(D/Db/Dl/ Ds típusú) Belföldi távolsági poggyász kocsi | 58 | Poggyász-térben | nem | nem | |
Német többcélú teres kocsi | 8 | Többcélú térben | nem | nem | |
Bd típusú átépített poggyász-kocsi | 28 | Poggyász-térben | igen | nem | |
Német vezérlőkocsi | 8 | Többcélú térben | igen | nem | |
Dbhv típusú belföldi kerékpár-szállító kocsi | 32 | Kerékpár-szállító szakaszban | igen | nem | |
BDbh típusú belföldi kerékpár-szállító kocsi | 16 | Kerékpár-szállító szakaszban | igen | nem |
A cikket Frej Józzef írta nekünk. Köszönet érte!