Mielőtt elindulnál a bringáddal bárhová ellenőrizd a gumiban a nyomást, a fékek megfelelően fognak-e, a váltó pontosan működil-e, illetve működik e a világítás.
A gumiban lévő nyomás
A kerékpárod külső gumijában levegő tartja a megfelelő nyomást. Hogy mi a megfelelő? Ez guminként változó. A jó hír az, hogy az értéket (minimum és maximun) megtalálod a gumi oldalfalán, két mértékegységben (bar és PSI).
A gumi nyomását ellenőrizheted nyomás mérővel, vagy ha nincs ilyened, akkor ha felülsz a bringádra és úgy látszik állóhelyzetben, hogy a gumi nem lapul be, akkor valószínűleg a nyomás megfelelő
Az hogy nem megfelelő a nyomás két dolog okozhatja:
- rég használtad a kerékpárod és a belső porózusságából eredően elengedte a nyomás egy részét
- defektet kaptál
Az első esetben a megoldás igen egyszerű! Pumpáld a gumiba az ajánlott értéknek megfelelő mennyiségű levegőt. A második esetben bizony jön a belső csere, vagy a belső foltozás. Erről majd jövőhéten..
A fék
Ha behúzod a féket és azt tapasztalod, hogy nem fog, akkor három dologra gondolhatsz:
- piszkos, zsíros a fékfelület/fékpofa
- a fékpofa kopásából adódóan utána kell állítani a fékpofának
- elkopott a fékpofa
1. Amennyiben az fékező felületet felni oldalfala, vagy a féktárcsa felületét piszkosnak zsírosnak találod, meg kell tisztítani. Erre mosószeres vizet, illetve speciálisan erre tervezett fékfelülettisztító szereket javaslok.
2. A fékpofa után állításáról bovdenes rendszereknél lehet beszélni, hiszen a hidraulikus rendszereknél a fékpofák önbeállóak. Ezt legegyszerűbben a fékkaron található állítócsavarral tudod megtenni. Az állító csavar, egy speciális két részből álló csavar. Egy feszítő részből és egy ellenanyából áll. A feszítő részt ahogy kifelé csavarod, a bowdent megfeszíti és így közelebb kerül a fékpofa a fékező felülethez. Amikor már a fék jól fog, a kontra anyát a fékkarhoz tekered és így a feszítő csavar nem tud visszacsavarodni. Amennyiben itt nem tudod optimálisan beállítani a féket, a féktesten kell a bowden hosszán változtatni.
3. Amennyiben a fékpofa kopott el, akkor azt cserélned kell. Szereld ki a kopott fékpofát és a szakkereskedésben mutasd meg. Kérj a minta alapján a fékedhez kompatibilis fékpofát. Amennyiben nem boldogulsz a kiszereléssel, vidd az egész bringát magaddal. A boltban ha sikerül ellesned, vagy elmagyarázzák, hogy is kell kiszedned, akkor legközelebb már te is boldogulni fogsz vele.
A váltó beállítása
Ha menet közben a lánc ugrál, a váltás nem pontos, lehet hogy megnyúlt a bowden és utánna kell állítanod a váltóknak. A hiba szinte 100%-ig ez, ha a meghajtás alkatrészei tiszták, valamint a lánc és a fogaskerekek nem koptak el.
A következőket kell tenned:
A hátsó váltón 3 fontos csavar található. Kettő a váltó végállásait állítja (csillag csavarhúzó szükséges az állításához), az utolsó, ami a bowdenház és a váltó találkozásán található pedig a bowden hosszát lehet szabályozni. (Figyelem SRAM váltókról ez a csavar hiányzik!) Az előbbi két csavarhoz akkor nyúlj, ha a váltó az utolsó fogaskerekeken túl vált, vagy nem váltja rá a láncot. Ezzel a hibával alapesetben nem fogsz találkozni, hiszen egyszer kell ezt beállítani. A harmadik csavarral a bowden hosszát tudod finoman állítani. Ezáltal pontosan be lehet lőni a váltó helyzetét a fogaskerékhez.
Finomállítócsavar
Végállást szabályzó csavar
Magyarul: fejre fordítod a bringát (ha nincs állványod) leváltasz a legkisebb fogaskerékre és figyeled, hogy hogyan vált a váltó. Kattintasz egyet a váltókaron, és a pedált forgatva figyeled hogy kerül át a lánc a következő fogra. Ha egy negyed fél pedálfordulatra megy, OK. Ha egy pedálfordulatra nem sikerül, nehezen teszi fel, esetleg túl vált (kihagy egy fogaskereket). A kis bowdenfeszítővel addig állítgatsz, amíg ez a probléma meg nem oldódik.
Menet közben, ha nem pontosan vált a váltó a váltókaron lévő bowdenfeszítővel is el végezheted a műveletet. Célszerű számolnod a feszítő forgatását. Ha pl 3 fordulatot teszel és a váltó még rosszabb lett, akkor rossz irányba tekerted a csavart. Így vissza tekersz 3-at az ellenkező irányba (ott vagy ahonnan elkezdted), és tekersz rajta még 2-3-at. Próbálgatni kell, előbb-utóbb sikerül beállítani.
Finomállítócsavar a váltókaron
Az első váltót hasonló képpen kell beállítani.
A világítás
A világítás a kerékpáron elemes és dinamós kivitelű lehet.
Elemes világítás
Az első amit el kell végeznünk, az elemcsere. Ha ez nem vezet megoldásra izzós lámpáknál nézzük meg az izzó jó-e. Amivel még próbálkozhatunk az elemek és a lámpa találkozási találkozásánál az érintkezők nem oxidálódtak-e. Puha radírral dörzsöljük át a felületet. Ha nem vezet megoldásra keress fel egy szakszervizt. Nem akarunk nagyon hitegetni, valószínűleg újat kell venned.
Dinamós világítás
Több meghibásodási lehetőség van. Első körben nézzük meg az izzót, hogy jó-e? Sokszor az izzó foglalata oxidálódik és ez okozza a hibát és mikor kicsavarjuk az izzót a wolframszál ellenőrzése miatt, ez az oxid réteg ledörzsölődik és ismét fémes érintkezés jön létre az izzó és a foglalat között. Célszerű egy kis WD40-et fújni a foglalatba ami hosszabb időre megoldást jelenthet.
Probléma esetén a következő lépésként ellenőrizzük a vezetékek csatlakozását a lámpa, illetve a dinamó foglalatánál. Ha még mindig nem működik a világítás, akkor a vezetékrendszeren keressünk szakadásra utaló nyomokat és cseréljük ki a sérült vezetéket. Amennyiben ez sem vezet megoldásra a dinamó hibásodhatott meg, bár erre igen kicsi az esély. Inkább forduljunk szakszervizhez.
Amennyiben a világítás nemrég lett felszerelve a bringánkra, célszerű csiszolópapírral lecsiszolni a festéket a lámpakonzol és a váz/sárvédő találkozási pontjánál, hogy fémes érintkezést kapjunk.