Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

kerekpar_takartsA bringák takarításáról sokat lehet/lehetett olvasni. Az alábbi módszer személy szerint én már évek óta használom és nekem bevált.

Lánc takarítása:

Nagyon fontos a láncot a ráragadt portól megakarítani. Ez sokat javít az élettartamán, valamint a váltás váltás minőségén. Ha nem akarunk könyékig állni az olajos szószban célszerű beszerezni egy lánc mosót, amellyel igen szép eredmény érhető el. Ha nem tervezünk ilyen beruházást és a lánc nagyon trutyis (az olajos koszos massza alatt eltűnik) , akkor le kell szednünk a láncot is. Először is váltsunk mindkét váltón a legkisebb fogaskerékre! (Ez egyébként tilos.) Így könnyebb leszedni a láncot.

Meghajts09Meghajts10Meghajts11Meghajts12Meghajts13Meghajts14

Ha leszedtük, áztassuk petróleumba, benzinbe, vagy valami hasonlóba (én mosogatószert szoktam használni tökéletes a célnak). Érdemes régi kiszuperált végig kefélni szemenként. 

 

Miután a fentieket elolvastad láthatod, hogy ez milyen piszkos munka lehet ez. Direkt ezzel kezdtem, hogy elrettentselek titeket tőle. Van ugyanis egy egyszerűbb módszer, amit ajánlok mindenki figyelmébe. Ez az egész művelet szinte teljesen megúszható a rendszeres lánc tisztítással és kenéssel. Hogyan? Minden egyes utad után takarítsd meg a láncot. Töröld át az egészet egy rogyal. Ezután szépen olajozd be. Figyelem! Sok olaj nem szükséges, mivel csak a lánc belsejét kenjük. Ha kész vagy várj kb 5 percet, majd a lánc felületézől töröld le a fölös olajat. (Az várakozás azért szülséges, mivel az olaj feloldja a makacsabb szennyeződéseket a felületről és így a fölösleges olajjal együtt azt is el lehet távolítani.

 

Kerékpár tisztítása:

Szükségünk lesz egy vödörre, rongyra, mosószerre, és olajra (TF2 vagy egyéb finom olaj). Őszintén szólva én szeretem a locsolócsöves lemosást. Ehhez barkácsoltam egy erre használandó slagot, amelynek a végébe egy fecskendő házt építettem be. Így nagyobb nyomást el lehet érni, viszont nem teszi tönkre a csapágyazást, ha ésszel használod. (Ha négy-öt centire tartod a közép- vagy a kormánycsapágyadtól, azzal valóban tönkre vágod az alkatrészeidet.)

A legjobb, ha van valamiféle állványod, aminek neki támaszthatod a gépet. Felülről lefelé dolgozva, a nyeregnél, és a kormánynál kezd a mosást. Minél sárosabb, ragacsosabb, próbálj annál több szutykot leszedni a tömlő segítségével. Spiccelj be az összes kis résbe, zugba, csak arra vigyázz, hogy sose tartsd sokáig egy helyen a vízsugarat, mert elázol. A hajtómű megtisztítása a legfontosabb. Itt ne maradjon semmi retek. A fogaskoszorú, a váltók, a lánc és a hajtókerekek csillogjanak! Ettől fog tovább tartani ezen alkatrészek zöme. Ne feledd, hogy a gördülő elemek, a teleszkóp valamelyest szigeteltek, de nem tesz jót nekik, ha a csapágyazásba, vagy a szimeringbe spriccelsz.

Ha már a nagyja trutyi lejött, következhet a vegyszer. Tegyél vizet egy vödörbe, és önts hozzá mosószert (Én WU2 olaj sampont használok). Tedd bele a szivacsot, és jól nyomkodd meg, amíg olyan habos nem lesz, hogy már nem látod a kezed tőle. Ezzel a habos, vizes eleggyel kendd át a bringa egészét. Haladj itt is föntről lefelé. A fékeket csatold szét, és jól habozd össze mind a négyet. Végül egy tipp a küllők tisztításához, mert ha ezek csillognak, akkor szinte az egész bringa csillog. Fogd a kefét a kezedbe (jó, ha nagy felületű), és úgy pucold a kereket, mintha a küllők által kifeszített síkot kellene tisztára súrolnod. Így egyszerre akár 4-5 küllőt is dörzsölhetsz. Most már csak egy kis várakozás kell, míg a mosószer megteszi a hatását, és jöhet a végső mosás.

Ha van a slag végén olyan állító/tekergető, akkor addig forgasd, míg olyan nem lesz, mintha permeteznél. Így már nem is kell rázogatni, csak tartsd oda, a víz pedig szépen elvégzi a munkáját. Ha a hab lejött, nézd meg, hogy maradt-e sár valahol, és ha igen, akkor gyorsan keféld le a mosószerrel, majd fröcsköld le. A bringát ebben a helyzetben magára hagyni tilos! Le kell törölgetni rongyokkal. Ezelőtt viszont a nagyja víz eltávolítható, ha megrázogatod a bicajt, vagy a kerekeken a földhöz pattogtatod párszor.

kerekpar_kat01

Ha kész vagy vizsgáld át a gépet. Nézd meg a bowdeneket, a mozgó és viseletes alkatrészeket, és javítsd meg, vagy cseréld le őket. Ha nem mersz hozzányúlni, vidd el a szerelődhöz.

Nem maradt más hátra, mint a kenés, zsírzás. Az elérhetetlen mozgó alkatrészekhez használj injekciós tűbe felszívott olajat, vagy hosszú műanyag csövecskével ellátott Teflon tartalmú sprét. Mindig töröld le a felesleget, mert az csak újabb adag port szív be, amitől jobban fog kopni az alkatrész.

Mit mivel kell kenni? A láncot legegyszerűbb kerékpárolajjal, ennek viszont alacsony a viszkozitása, és sok kell, hogy jól kenjen. Használj helyette kifejezetten láncra való anyagokat, Teflon, vagy más összetételűt.Ha fújóst használsz, akkor vigyázz, hogy sose menjen a gumira, vagy a felni fékfelületére. Használat előtt takard le a kereked a permetezés környékén. A váltók forgáspontját a paralelogramma idomnál olajozni jó, az előbb ismertetett fecskendős módszerrel (8 pont elől és hátul is). Az SPD pedál rugóját szintén fújni kényelmes, de sűrű folyékony dolgot is csöppenthetsz bele. Ezen kívül az összes imbusz csavarba pöttyinthetsz egy kevés olajat, ami megakadályozza, hogy beleszorult vízcseppek kikezdjék őket.

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.

Támogasd a működésünket


Ha tetszett a cikk, kérlek támogasd a munkánkat önkéntes adománnyal a Revolutos számlánkra bankkártyás fizetéssel. Ezáltal még több hasonló cikket fogunk tudni készíteni a szórakoztatásodra.

Hogyan működik az adományozás?

Köszönjük!