2007 óta már több, mint tucatszor szállítottam túrakerékpárom és csomagjaim fapados repülővel. Mit kell tudni erről ? Lássuk….!
Manapság már nagyon elterjedtek és olcsók a fapados repülőjáratok, melyeken van mód bringát is feladni a repülőgépekre, természetesen az adott súlyhatárú csomagokon kívül. Már az interneten történő foglalásnál a rendszerben szerepel is, hogy beállítsuk, hogy bringát szállítanánk. Különböző repülőtársaságoknál más a díjszabás, érdemes tájékozódni erről! Van ahol olcsóbb a bringaszállítás, de a csomagért kérnek többet, máshol drága a kerékpár reptetése, ám esetleg a csomag jön ki olcsóbban, stb.
2012 tavaszáig az airberlinnél külön éves kártyadíj (kb 80-100 EUR) alapján már repülésenként nem kellett fizetni a kerékpárreptetésért, a cuccokért 32 kg-ig, és a helyjegy is ingyen volt. Sajnos május óta már a csomagokért darabonként fizettetnek és nem engedik összecsomagoltatni a különböző pakkokat.
A repülőtérre érkezéskor normál esetben is először a csomagokat kell feladni; ezúttal a bringákkal együtt. Kijelzőtábla jelzi, hogy melyik pultnál kell az adott járatra check-in-elni / becsekkolni. A csomagfeladásnál az útlevelet és a repülőfoglalást (nem feltétlen kérik) kell odaadni. Budapesten a bringákat is itt kellett leadni, külön ember jött érte. Nizzában, Bécsben, Malagában viszont a csomagfeladásnál szólnak, hogy a bringákat külön helyen a speciális poggyászok / cuccok feladásánál kell átadni.
A bringák felkészítése:
Repülőtársaságtól függ, hogy kérik-e valamilyen táskába tenni, befóliáztatni a kerékpárt vagy sem. Pár éve a Wizzairnél fóliáztatnom kellett, ám az airberlinnél erre nincs szükség. Mit kell akkor tenni ?
- a kerekeket a légnyomáskülönbség miatt le kell ereszteni,
- kormányt el kell fordítani (versenykormány esetében be is fordítani a vízszintes vázrész köré),
- valamint a pedálokat kell leszedni (lehet, hogy erősen bekötött, ezért célszerű akár otthon meglazítani).
- Az ülést le kell engedni
A többi már csak a saját érdekünket szolgálja, de nem kötelező:
- Karcolások, illetve a rakodás során történő esetleges sérülések miatt célszerű még:
- a vázat, kormánybandázst, ülést (!!) minél több helyen fóliával, durranófóliával betekerni, esetlegesen a kilométeróra-adaptereket, kulacstartókat, illetve a hátsó váltót leszerelni vagy váltóvédőt felrakni (már évek óta kihagyom). Első repülésemkor odaúton én így tettem, visszaúton már csak egy kartont tettem a hátsó agyhoz a váltó környékén.
Mindezen munkákat egy óra alatt el lehet végezni, épp ezért célszerű ezeket beleszámolva, több mint 3 órával a repülő indulása előtt a reptérre érkezni, hogy jusson idő a bringa speciális csomagfeladóhoz történő eljuttatására is.
Nagyon kellemes benyomásokat szereztem a repülés és a repülős bringaszállításról is. Míg egy bringás ismerősömék az évek során többször szereztek sebességmérő-adapter törést, váltógörbülést, stb.... én már túl 15 repülésen egyszer sem szenvedtem komoly kárt (illetve idővel mindkét bringatáskámról leszakadt az egyik oldali rögzítő heveder; de azóta is tudom még használni), illetve egyszer a cuccaim elkeveredtek – később azért meglettek. mi kárunk odaúton mindössze a bandázsból kiszakított körömnyi darab volt, hazaúton pedig Péter csomagtartójára rögzített lámpájának eltörése volt.
Zárásul megjegyzem: előfordult már olyan őrült reptéri készülődés, hogy elkeveredés miatt fél órám volt mindenre, így a kötelezően előírtakon túl csupán ülésem védtem; sem a kormányt, sem az adaptereket, le sem szereltem a mágneseket a kerékről és semmi baja nem lett a bringának.
Nem is kívánhatnék mást a fejüket repülésre adó bringatúrázóknak: nyugodt reptéri készülődésük és ilyen kellemes bringareptetésük legyen !