Otthonunktól távol tervezett kerékpártúrára hogyan szállítsuk le fekvő kerékpárjainkat?
"Mindenütt jó, de legjobb otthon!" - tartja a közmondás, azonban ha mindig csak otthon lennénk, elég unalmasan telnének a napjaink. A bringázásra ez különösen érvényes, hiszen azt nem otthon a kertben szoktuk művelni. Vannak ugyan, akik mindig otthonról indulnak és oda is térnek vissza, azonban sokan vagyunk, akik gyakran lakhelyünktől távolabb is szeretnénk túrázni, hiszen ezek a kiruccanások mind-mind ezernyi új élménnyel gazdagítanak bennünket.
De hogyan szállítsuk fekvő kerékpárjainkat?
Hagyományos kerékpárosként van esélyünk arra, hogy ha leautózunk mondjuk a Balatonra, vagy éppen kiruccanunk Ausztriába, akkor ott helyben bérelünk magunknak egy megfelelő bicajt, fekvőbringásként viszont jobb magunkkal vinni szeretett rekunkat, hiszen nem nagyon van olyan kölcsönző, ahol hasonlókat lehetne bérelni. (Legalábbis jelenleg még...)
A fekvőkerékpárok kiválasztásakor már célszerű elgondolkodni a későbbi szállíthatóságon, hiszen nem lenne jó, ha az első utunk során szembesülnénk csak azzal, hogy a család valamelyik tagja, vagy a család egyéb cuccai már nem férnek be az autóba imádott új szerzeményünk mellé...
Felvetődik tehát a kérdés, hogy melyik fekvő kerékpárnál milyen lehetőségek adódnak a szállításra?
Mint mindig, a legkisebb csomagokat lehet a legkönnyebben elhelyezni, így a legkedvezőbbek a kicsire összecsukható modellek, míg a legrosszabbak a nagy, nem összehajtható három vagy négykerekű rekuk. Nézzük tehát akkor sorban, hová mit és hogyan rakhatunk?
Csomagtartó
Mivel a csomagtartók mérete erősen korlátos, így ha mindenképpen a figyelő szemek elől elrejtve, a csomagtartóban szeretnénk fekvő kerékpárunkat szállítani, akkor arra bizony csak az összecsukható modellek alkalmasak. A kétkerekű verziók között kevés ilyen van, de szerencsére egyre több: Azub Origami, HP-Velotechnik Grasshopper fx, M5 Cmpct vagy a már nem kapható TW-Bents Cobra a legismertebbek.
A háromkerekű fekvők közül inkább csak az elől két kerekű, úgynevezett tadpole modellek között vannak összecsukhatóak, viszont itt elég széles a kínálat, hiszen ezek a modellek eleve nagyobbak,így a konstruktőrök igyekeznek megoldást találni a szállíthatósági problémára. Vannak tadpole-ok, amelyek csak nagy csomagtérrel rendelkező autóba férnek el, de több olyan is van, amelyik még a Smart legendásan kicsi csomagtartójába is befér. Gyakran ezért gyors-rögzítős megoldással rögzítik az első kerekeket, a hátsó villát (benne a kerékkel) pedig nem csak felhajtják, hanem közben 90 fokos elforgatással befektetik az első két kerék közé.
Mindenképp érdemes megtekinteni párat a legjobb összecsukhatósok közül: Azub T-trice és Tricon, HP-Velotechnik Scorpion fx és Gekko fx, ICE Adventure és Sprint.
Beltér
Ha az autó beltérében szállítjuk a fekvő bringánkat, akkor bizony egyrészt kevesebb ember fog beférni, másrészt figyelni kell arra is, hogy se be- és kipakoláskor, se utazás közben ne sértsük fel, ne koszoljuk össze se a kárpitot, se az utasokat. Elég kellemetlen tud lenni, amikor a lánc beszennyezi valakinek a gyönyörű fehér ruháját, de a kerékről esetleg lehulló sárdarabokat sem könnyű kitisztítani utólag a kárpitból. Gondoskodjunk tehát mindenképp arról, hogy a berakott kerékpár(ok) jól elszeparáltak legyenek a kényes beltértől és az utasoktól. A kritikusabb, különösen koszos vagy éles részegységekre (hajtómű, lánc, kerék, stb.) célszerű védő burkolatot tenni.
Az elkötelezett rekusok már az autó kiválasztásakor is gondolnak a fekvő kerékpárjaik szállítására. Én például olyan autót választottam, (Honda FRV) mely elöl-hátul 3-3 személyes, így befér belülre középre két fekvő bringa állítva úgy, hogy kétoldalt 2-2 személynek és hátul a csomagoknak marad elég hely! (Lásd alábbi kép:)
A beltérben szintén az összecsukható modellek a legkedvezőbbek, de az alacsonyabb kétkerekű modellek szintén könnyebben beférnek, a magasabbak pedig az ülés leszedésével, és esetleg a kerekek kivételével varázsolhatóak kellemes méretűekké ahhoz, hogy a legkevesebb hasznos helyet elfoglalva, állítva legyenek szállíthatóak beltérben. Az alsó kormány vagy az "open cockpit" (OC) más néven Superman kormány tud még kellemetlen pillanatokat okozni, mivel ezek több helyet igényelnek. (Kivéve az igényesebb trike-ok esetében, ahol az alsó kormány is gyors-zárral oldható vagy a kívánt irányba állítható.)
A legkritikusabb egy hosszú tengelytávú vagy egy nem összecsukható háromkerekű beltérben történő szállítása, ugyanis már közepes méretű személyautók esetében is akár megoldhatatlan problémába ütközhetünk berakáskor. Ilyen esetben a tetőn való szállítás a megoldás.
Tető illetve utánfutó
Ha valami nem fér el belül, nincs más megoldás, tegyük kívülre! Fekvő bringáknál ez legegyszerűbben a tetőn oldható meg, de a rövidebb modellek a hátsó ajtóra vagy a vonórúdra helyezett tartóra szerelve is szállíthatóak. Az autónk szélességénél hosszabb rekut hátul, keresztben ne szállítsunk (lásd a mellékelt képen!), mert a túlnyúló részek könnyen megsérülhetnek illetve sérülést okozhatnak!
A tetőn viszont több lehetőségünk van, azonban pár alapelvet célszerű betartani:
- Mindig hosszában, a menetiránynak megfelelően helyezzük fel a kerékpárokat, keresztben sose!
- Vegyünk le mindent a kerékpárról, ami útközben leeshet, mert nincs megfelelően rögzítve a megnövekvő menetszél ellen, különösen például az ülésszivacsot!
- Ha könnyen megoldható, csökkentsük kerékpárunk légellenállását az ülés fektetettebbre állításával, az üléshuzat levételével!
- Csak jó minőségű, erős tetőcsomagtartót és kerékpártartót használjunk (pl Thule), és pár km megtétele után ellenőrizzük le, hogy mindent megfelelően rögzítettünk-e, nem lazult-e meg valami, továbbra is mozgásmentes-e a kerékpárunk a tetőn!
- Ne feledjük el, hogy nagy sebességnél a megnövekvő légellenállás különösen igénybe veszi a rögzítő szerkezeteket, így könnyen letépheti akár az egész csomagtartót kerékpárokkal együtt a helyéről az autópályán a menetszél! Menjünk inkább lassabban, a fogyasztásunk is meghálálja...
- Figyeljünk arra, hogy a menetszél ne megemelni, hanem inkább a tartóhoz nyomni akarja a kerékpárt, azaz például az ülés alacsonyabb része a menetiránynak megfelelő irányban legyen.
- Ha megállunk, és magára hagyjuk a felpakolt autónkat, ne feledjük el zárni a
- kerékpártartóink és tetőcsomagtartónk zárjait! Hosszú időre lehetőleg ne hagyjuk őrizetlenül a tetőn a kerékpárokat!
Ezen alapelvek után nézzük részletesen a lehetőségeket:
A 135 cm-nél rövidebb tengelytávú kétkerekűeket a szokásos kerékpártartókkal tudjuk szállítani, csak arra kell figyelnünk, hogy a kerékpár vázát megfogó szerkezet megfelelő legyen a rekunkhoz is. Mivel a rekumbensek vázkialakítása teljesen eltér a hagyományos bringákétól, ráadásul általában vastagabb a fővázcső, így nem árt ellenőrizni a kompatibilitást, magyarán azt, hogy kerékpártartónak az oldalra dőlést megakadályozókarján lévő befogót be lehet-e állítani úgy, hogy az a fekvő kerékpár vázát (vagy mint a Thule 594XT Sidearm esetében a kerekét) képes legyen fixen tartani, amikor a sínre a kerékpárt felállítottuk! A Thule kínálatában találtunk kifejezetten fekvő kerékpárokra kifejlesztett tartót, de ez Magyarországon nem kapható. Helyette a ProRide 591-es modellt tudjuk javasolni, mert ezzel eddig mindenféle rekumbenst gond nélkül sikerült szállítanunk, de természetesen más tartók is alkalmasak lehetnek a feladatra, csak ellenőrizzük le a fentieket a megvásárlása előtt!
A hosszú, 135 cm feletti tengelytávú fekvő kerékpárok számára a tandem kerékpártartókat célszerű használni, viszont itt is le kell ellenőrizni azt, hogy a rögzítő szerkezetet be lehet-e állítani úgy, hogy a vázat megfelelő ponton rögzítse. Amennyiben a tartó vagy a rárakott kerékpár esetleg túlnyúlna az autónk hátsó síkján, ne felejtkezzünk el a KRESZ előírásainak megfelelően figyelmeztető jelzéssel ellátni!
A háromkerekűek tetőn való rögzítéséhez gyakran nem is szükséges kerékpártartó, csak a kereszttartók. Mivel a háromkerekűek nem dőlnek oldalra, így csak az előre-hátra mozgást kell kivédenünk, azt pedig könnyű megtenni, ha a kereszttartók közötti távolságot 5-10 cm-rel nagyobbra állítjuk be, mint a trike-unk tengelytávja (hogy a trike felrakásakor a kerekek a kereszttartók közé kerüljenek, de ne érjenek le a tetőig), majd mindhárom kereket szorosan hozzáfogjuk a kereszttartókhoz. Természetesen használhatunk normál kerékpártartókat is, de ebből 2 vagy 3 szükséges a 3 kerék miatt, hiszen mindegyik kerék külön nyomvonalon fut...
A legjobb persze, ha készít(tet)ünk egy olyan egyedi tartót, melynél minden keréknek külön befogója van, de tapasztalataink szerint erre nincs feltétlenül szükség. Vittünk már velomobilt a tetőn csupán a két kereszttartóhoz rögzítve, kerékpártartó nélkül, sőt a neten láttunk olyan egyedi kerékpáros tetőtartót, melyen 4 db háromkerekű rekumbenst képes szállítani a tulajdonosa. Lásd ITT!
Négykerekű fekvő bringáknál két kerékpártartót célszerű használni, így ezekhez könnyen ki lehet szíjazni mind a négy kereket, felborulás ellen pedig már semmit sem kell tennünk ezen felül.
Sokan szállítják vonóhorogra szerelhető kerékpár tartón rekumbensüket. Itt vagy keresztben helyezhető el vagy felállítva.
Utánfutóra a tetőhöz hasonlóan célszerű felhelyezni a fekvő kerékpárjainkat, magyarán menetirányba fordítva, hajtóművel előre, felállítva.
Mint látható, van ugyan pár különlegesség a fekvő kerékpárok szállítására vonatkozóan, de ezektől nem kell megijedni. Kis odafigyeléssel és megfelelő eszközökkel szinte minden megoldható.
Kerekedjetek tehát fel, élvezzétek a rekuzás örömeit otthonotoktól távol is! Hadd lásson világot a rekutok is, veletek együtt! Kalandra fel, hajrá!
U.i: Bár jelen anyag csak az autóval történő szállításról szól, azért nyilvánvalóan van lehetőség más járművel történő szállításra is. A leggyakrabban a vasút jelenti ilyenkor a megoldást, például a kerékpár vagonokban a hagyományos kerékpárokhoz hasonlóan szállíthatjuk fekvőinket, de bizonyos megkötésekkel és országonként más-más előírások mellett, de akár repülőn, buszon, hajón is magunkkal vihetjük kerékpárunkat. Ilyenkor mindig a kétkerekű, illetve a kicsire összecsukható modellek a legkevésbé problémásak. Létezik például olyan háromkerekű modell, melyet egy hozzá kialakított, bőröndszerű utánfutóba bele lehet pakolni, majd megérkezve a túra kiinduló pontjára, a trike összeszerelését követően a megüresedett utánfutót csomagszállításra használhatjuk.
Írta: Murlasits Attila
További rekuval kapcsolatos cikkeket ITT olvashatsz!