Az útvonaltervezés.
Egy kerékpártúrát nem lehet otthon, még az elindulás előtt sikerre vinni. Rengeteg külföldi (75!) és hazai versenybringás, montis és rekus túra tapasztalatával a hátam mögött szeretnék segíteni néhány szemponttal.
Útvonaltervezés
Először autóatlaszon nézegetem a kiválasztott vidéket. Országúti túrához elég is ennyi, montihoz beszerzem a környék turistatérképeit is, 1:50 000 léptékben. Ezek többnyire Budapesten kapható (www.mapking.hu) Kompass kiadások, de sokat vásároltam külföldön, az adott túravidéken is. Utána Google Earth-ön végigjárom az egészet, megnyitogatom a fényképeket, és ha valami érdekesnek tűnik, utána nézek az Interneten, nehogy kimaradjon valami, amit aztán sajnálnék. Ha vannak, elolvasok túrabeszámolókat. Nagyon jó szolgálatot tesznek kerékpáros útikönyvek, térképmelléklettel, útleírással, például az Ersterbauer kiadó Bikeline sorozata (www.ersterbauer.com), a Kompass Radwanderfürer sorozata (www.deutscher-wanderverlag.de ) vagy magyar nyelven a Frigoria kiadó Duna Menti Kerékpárútja (www.frigoriakiado.hu).
Google Earth, Piva-kanyon
Az autóatlasz szelvényeit fénymásolva magammal viszem, A4-es formátumban. Kinn a terepen a GPS nem sokat ér, mert kicsi a képernyője, ha ránagyítok a részletekre, elvész az áttekintés, és viszont. Kell a papírtérkép. Az útvonal be van rajzolva kiemelő filctollal. A lapok hátoldala egyben túranaplóként szolgál, az egészet nejlon tokban tartom. Csak azt tervezem meg előre, hogy merre megyek majd, a napi etapok maguktól adódnak – minél hosszabbak, annál jobb.
Apropó GPS (a most következők a saját Garmin Etrex Legendemmel szerzett tapasztalatokra vonatkoznak): a készülék tud útvonalat tervezni a megadott végponthoz, erre hagyatkozni azonban nem tanácsos. Eleve be kell adni neki, hogy autóval, kerékpárral vagy gyalog vagyunk-e. Ha autót adok meg, akkor hiába tiltom le az autópályát és a fizető utakat, rá akar vinni autó- és gyorsforgalmi utakra. Ha kerékpárt választok, idétlen kitérőket tervez be, hogy egy-egy egészen rövid szakaszon elkerülje a teljesen jól bringázható országutat. A gyalogost meg nem bringázható aluljárókba és egyéb helyekre vezeti. További hibája, hogy ha letérek az általa választott útról, akkor is ész nélkül adja a „Fordulj vissza ahol lehet" utasításokat, amikor semmi értelme. Szóval jó, ha ott a GPS a kormányon, sokszor előnyös, én kerékpárműszer gyanánt is azt használom, de nagyon kell melléje a józan ész és a papírtérkép!
Google Earth, kézzel rajzolt nyomvon
Azt hinné az ember, hogy nincs praktikusabb, mint valamelyik internetes útvonaltervezőre (pl. http://www.viamichelin.de/web/Routenplaner) bízni a menetvonal otthoni előzetes kijelölését. Ez azonban csak korlátozottan igaz: az említett szoftvernek is be kell adni a járműféleséget, és ha kerékpárt adok meg, akkor csak maximum 200 kilométerig hajlandó tervezni. Mintha annál hosszabb biciklitúra elvi képtelenség lenne! Pedig ott kezdődik a java...
Papírok
Személyi igazolvány mindig legyen, Schengenen kívül útlevél is kell stb., ezeket nem részletezem, mert nem kerékpár-specifikusak, bármilyen utazáson gondolni kell rájuk. Felhívom viszont a figyelmet a biztosítás fontosságára. Egy kombinált utasbiztosítás ára elhanyagolható a túra összköltségéhez képest, de ha baj van, óriási a jelentősége. Elég egy ártatlannak látszó bukás, már meg is van a csuklótörés, a kórházban pedig hozzá sem nyúlnak a pácienshez, míg be nem mutatja a kötvényét, és telefonon le nem egyeztetik, hogy van fedezet a műtétre. Svájcban egy helikopteres mentés (montis balesetre gondolok) biztosítás híján olyan drága, hogy szó szerint nyomorba döntheti az embert.
A személyi okmány, a pénz, a bankkártya és a mobiltelefon nekem mindig egy nyakban lógó kis szütyőben van, a póló alatt. Nem veszhet el! Külön kihangsúlyozom, hogy bankkártya jó ha van, váratlan nagyobb kiadás esetére, de feltétlenül kell készpénzt vinni, mert nem mindenütt van ATM, amerre a bringás tekereg, és ha van, ott is érhet csalódás (nem működik, lenyeli a kártyát stb.). Kisebb boltokban, egyszerű szálláshelyeken csak készpénzzel lehet fizetni – nagyon hülye helyzet koplalni vagy bokor alján aludni, jól feltöltött kártyával a zsebünkben... A különböző valutákat legjobb itthon kiváltani, mert nem minden határátkelőnél van pénzváltó, és egyáltalán nem biztos, hogy megfelel nekünk a nyitva tartásuk.
Magyarországi rekus nyomvonalaim
Figyelni kell az egyes országokban a bringásokat érintő szabályokra. Szlovákiában például, információm szerint, mindig és mindenütt kötelező a láthatósági mellény, hiányáért csúnyán bírságolnak, euróban. Spanyolországban viszont vígan lehet biciklizni többsávos „autóutak" leálló sávjában – de nem mindenütt!
Mindez nem egészen „normális"
Ez az írás az én tapasztalataimból született, és a saját hozzáállásomat tükrözi. Átlagos kerékpáros turista sok mindent hiányolhat belőle, neki később indul egy cikksorozat. Ha kimaradt valami, illetve részletekbe menő kérdés merül fel, szívesen válaszolok a hozzászólásoknál, illetve reagálok személyes megkeresésre.
Aki minél többet akar kihozni magából, remélem, talált néhány értékes információt, amelyek közvetlenül hasznosíthatók, vagy begyújthatják a fantáziát. Lehet, hogy a legértékesebb a sorok között rejlik: hogyan érheted el a maximumot?
- Vége -