Érdemes azt a területet is megismerni, amiből kiemelkedik országunk legnagyobb kiterjedésű hegysége. Következő három túránk során ezt tesszük meg.
Győrtől-Balatonfüredig
Erőnléttől, kitartástól függően lehet variálni a következő három túrát, melynek ez az első része. A Bakony nagy kiterjedésének köszönhetően sok-sok kilométert tehetünk meg a bejárása során. Érdemes azt a területet is megismerni, amiből kiemelkedik országunk legnagyobb kiterjedésű hegysége. Következő három túránk során ezt tesszük meg.
Győr-Pannonhalma-Tés-Nádasdladány-Balatonfüred az útvonal.
Második túránk is a győri vasútállomásról indul. Szombat kora reggeli indulással a lehető leggyorsabban távozunk Győrből. Útvonalunk megegyezik az első túránk útvonalával, de most nem a kerékpárutat koptatjuk a gyors haladás érdekében. Épp ezért ¼ óra alatt kiérünk a városból, 4,5 kilométert megtéve már a körforgalomnál vagyunk, amit Nyalka felé hagyunk el.
15,4 kilométer. Picit figyeljünk. Kereszteződéshez érünk. Jobbra fordulunk, majd 15-20 méter után balra, Nyalkának.
Pihenő nyalkán
22 kilométer, Nyalka. A központban szép park asztalokkal, padokkal. Kínálják magukat reggelink elfogyasztására, rövid szusszanásra. Kellemes hangulatú település, ottlétünkkor harapni lehetett a nyugalmat.
31,7 kilométernél kereszteződés, balra Kisbér az irány. 180-200 méteres szinten tekerünk.
38,8 kilométernél érünk Bakonyszombathelyre. Alig érünk be a településre, egy kereszteződés állja utunkat. Egyenesen Kisbérnek vezet tovább az út, mi viszont jobbra Ácsteszér, Súr felé fordítjuk a kereket. Bakonyszombathelyt elhagyva kezdjük érezni, hogy ez már a Bakony. Legalábbis a lába. Picit mászósabbá válik az út. Jobbról erdő, balról szántóföldek. Az erdő közelsége bőrünkön érezhető, kellemesen hűs levegőt kap fel a szél.
Bakonyszombathely már az Árpád-korban vásáros hely volt. Elnevezése a hetenkénti szombati vásárra utal.
44,3 kilométer, Feketevíz-ér. A táj, az útvonal ismerős lehet, már jártunk erre egy régebbi túrasorozatnál.
(A könyvsorozat célja az ország bemutatása lett volna kerékpáros szemszögből, tájegységenként. Tájegységek találkozásánál természetesen előfordulhatnak átfedések. A mostani átfedés egy megjelent könyvben már olvasható.)
A Feketevízpusztai-tavak természetvédelmi terület.
Az út mellett gesztenyefák, beljebb az erdőben tölgyek, hársfák. A kanyar előtt balról buszmegálló, mögötte házak. Piros kereszt és Piros sáv turistajelzés a buszmegállóra festve.
Közel járunk az 50 kilométerhez, Súr előtt vagyunk. Kiérünk az erdőből, utunk kellemesen hullámzik. A forgalom gyenge, pár autó jön szembe, vagy hagy el minket. Ahogy fogyasztjuk a kilométereket, más-más arcát mutatja a vidék. Erdős részből kiérve mezőgazdasági művelés alá vont területek, majd legelők következnek.
Még Súr előtt átmegyünk Ácsteszéren. Ácsteszéren született és élt 20 éves koráig Táncsics Mihály. Ácsteszértől alig pár kilométerre van egy híres búcsújáró hely, Csatka. Most nincs időnk a szentkút megnézésére. (A Kerékpártúrák a Gerecsében és a Vértesben című könyvben már jártunk erre és Csatkát is érintettük)
Súr és Bakonycsernye között kellemesen lehet haladni.
58,7 kilométer, T elágazás Bakonycsernyén. Balra Mór, jobbra Zirc felé mutat a tábla. Jobbra Zirc felé fordulunk. Rövidesen nagy forgó szárnyak tűnnek fel. A környéken szinte mindig fúj a szél, ezt kihasználva szélerőműveket építettek a levegő erejének kihasználására.
62 kilométernél tartunk. Szemben a szélerőmű, balra egy út vezet. Jobbról a táblán Várpalota kiírás, a balra tartó út felé mutat. Balra fordulva megkezdjük a Bakony nyúlványának megmászását. A kezdeti lejtő becsapós, hamar véget ér és kezdhetjük a mászást.
66,4 kilométernél még szelíden emelkedik az út. Jobbról kis pihenő, előtte táblák. A pihenőnél asztalok, padok, falatozásra jó hely. Egy faragott táblán Hegyi Imre, a Keleti-Bakony néprajzkutatójának képe.
Az emelkedő innen picit durvább lesz. Míg lassan megyünk felfelé, a fák is lassan közelebb jönnek az úthoz, koronájuk végül összeér, árnyékot vet az útra. Nyári hőségben jól jön ez az ajándék.
68,3 kilométer, Csőszpuszta. Balról régi istálló, jobbról egy szép ház. A ház kerítése után jobbra Tés felé lehet menni, egyenesen tovább Várpalotára. Kis kitérőt beiktatva jobbra, Tésre megyünk. Tés közepéig szinte végig gurulunk, csak 70,7 kilométernél állunk meg. Balra a kovácsműhely, azon túl a dombokon a szélmalmok. Belépő ellenében látogathatók. Mai szemmel nézve egyszerű eszközöket mutatnak be. Mai modern világunkat felejtsük el, próbáljuk elképzelni ezeknek a szerszámoknak a használatát. Sok látogató még életében nem látott olyan szerszámokat, eszközöket, melyek itt kerülnek bemutatásra.
Tési szélmalom
Tés a Keleti-Bakony legmagasabban fekvő települése. 465 méterrel van a tengerszint fölött. A Tési-fennsíkon szinte mindig fúj a szél. A folyton fúvó szélnek köszönhetően a levegő tiszta, munkára fogása régóta ismert. Erről tanúskodnak a szélmalmok is. Az emberi élethez kedvezők voltak a körülmények ezen a tájon, mivel már a kőkori, bronzkori ember is megtelepedett itt.
A tési kitérő úgy 5 kilométer. A kovácsműhelytől visszatekerünk a Várpalota felé vezető útig. A T elágazásnál jobbra. Várpalotáig gyors gurulással pár perc alatt leérünk. Vigyázzunk, gurulásunk ne legyen féktelen! A burkolat több helyen rossz, 50 feletti tempó esetén a nagyobb oldalszél is megviccelhet!
83,5 kilométer, Várpalota. Várpalotán átgurulunk, egyenesen a 8-as főutat érjük el. A városon belül a 8-as főút mellett kerékpárút. Ezen jobbra fordulva, figyelve az Ősi táblát, gyalogosokat kerülgetve tudunk csak haladni. Az Ősi felé mutató táblát meglátva átvágunk a főúton és Ősi, majd Nádasdladány a következő irány. (Nádasdladány akár ki is hagyható, egy másik túra alkalmával lesz szerencsénk a kastélyt megnézni. A kitérő mindössze 8 kilométer.)
Ősinél már 92 kilométernél járunk.
A nádasdladányi kastély megnézése után vissza Ősi felé, majd Berhida és Papkeszi következik. Berhidát alig elhagyva balra kell majd kanyarodni Papkeszinek. A Colorkémia lakótelep után egy vasúti átjáró. Itt nagyon vigyázzunk! Főleg esős, nedves időben. A síneket nem merőlegesen szeli át az út, ráadásul a sín koronája 1-2 centiméterrel kiemelkedik az út szintjéből. Az első kereket egy pillanat alatt megvezeti, csúfos esés lehet belőle. (A barátom itt hatalmasat esett.) Papkeszin átrobogunk, T elágazással elérjük a balra Balatonkenese, jobbra Balatonfűzfő felé vezető utat. Jobbra Fűzfő felé fordulunk és 1 kilométer után körforgalomhoz érve választanunk kell. Egyenesen Fűzfőgyártelepnek megyünk, majd bohókás utakon indulunk meg Balatonfüred irányába, vagy a körforgalomból kivezető leágazások közül a Balatonfűzfőit választjuk. Ez utóbbi gyorsabb, egyszerűbb, de sajnos tábla tiltja a kerékpáros közlekedést. (Kivéve célforgalom enyhítéssel)
Mi ez utóbbit választjuk, mivel országúti bringások is többször használják ezt a szakaszt. A nagyobb forgalommal szembe kell nézni, meg kell vele barátkozni a következő pár kilométer erejéig.
Balatonfűzfőnél már 120 kilométernél járunk. 130-135 méteres szinten tekerünk. Gyorsan beérünk Fűzfőre, itt már könnyen megtaláljuk a Balaton melletti kerékpárutat. Ezen tesszük meg a maradék távot Balatonfüredig. Sajnos a Balaton melletti kerékpárút ezen szakasza is csapnivaló.
Adatlap:
- Táv:139km
- Szint:758méter
- Nehézség: Nehéz
Megjegyzés:
Útközben a tájékozódásra kell figyelni. Mivel nagy távot teszünk meg, ezért egy kisebb eltévedés is 5-10-20 kilométerrel megnövelheti a távot.
Tésre, Nádasdladányra még vezet majd egy másik túra is, ezeket kihagyva van lehetőség némi rövidítésre.
Balatonfűzfő felé a főúton figyeljünk.
A Balaton melletti kerékpárúton is nagyon kell figyelni, hasonlóan veszélyes, mint az előbb említett főút, főleg esős időben.