Kerékpáros turisztikai útvonalon tekertem.
A napokban részt vettem egy szervezett kerékpártúrán, amely Eger és Poroszló között volt meghirdetve. Apropója az volt, hogy ez a legújabb kitáblázott turisztikai kerékpáros útvonal, s az átadási ünnepség része volt az útvonal bejárása is.
- Kerékpáros turisztikai útvonal? Az meg mi? Remélem, rendszeres olvasóink közül kevesekben merül fel ez a kérdés.
Akinek nem ismerős még ez a fogalom
Kerékpáros turisztikai útvonal egy olyan útvonal, amely (kerékpáros) turisztikai szempontból érdekes, vagy két turisztikai szempontból izgalmas területet köt össze (pl. Fertő-tó, Balaton). Ezeket kitáblázzák, hogy akár térkép nélkül is be lehessen járni. A táblázáson túl kerékpáros pihenők és információs táblák kihelyezése is megtörtént, vagy éppen folyamatban van. Az utak elsősorban a meglévő alacsony forgalmú (2000 nap/egységjármű alatti) közutakon, árvízvédelmi töltéseken és természetesen erdészeti aszfaltutakon vezetnek.
Az eddig kitáblázott ilyen útvonalak:
• 1 számú út (Eger – Mezőkövesd – Poroszló)
• 3 számú út, (Tokaj – Mád – Sárospatak)
• 5 számú út (Velencei-tó- Dunaújváros – Kecskemét – Békés- Gyula)
• 13-as számú út (Fertőd-Keszthely)
• 24-es út ( Pannonhalma – Veszprém – Balatonfüred)
Várhatóan, jövő 2019 nyarára elkészül az alábbi szakaszokat is kitáblázzák is (ezeknek még nincs száma):
• Csepel-sziget (Ráckeve) turisztikai kerékpáros útvonal
• Bihari kastélykör
• Őrség
• Felső-Tisza -vidék, középkori templomok útja
Eger és a Bükkalja az egyik legkedvesebb régió a számomra, így nem is volt kérdés, hogy a meghívásnak eleget téve részt veszek ezen a túrán és tudósítok róla.
A szakasz túra izgalma
Én, egynapos túrának mindig is a körtúrát preferálom, mivel logisztikailag egyszerűbb, ha a kezdő- és a végpont azonos. Ez a túra azonban egy 50 km-es szakasz túra volt, ahol a kezdőpont 50 km távolságban volt a végponttól. Úgy döntöttem, a kocsit Füzesabonyban hagyom, és onnan tekerek el Egerbe a kezdőpontra, és Poroszlóra érve már csak egy laza 20 km-re leszek az autótól. Az egriek biztos megkönnyezik a döntésem, hiszen egy egész napos parkolási díjtól estek el így…
A hegyi szakasz
Egerbe a tervezettnél hamarabb érkeztem, így volt időm kicsit fotózni, bicajozni a belvárosban. Az alábbi képek ekkor készültek.
Pillanat képek Egerből
Az 1-es számú kerékpáros turisztikai út átadása.
Az ünnepélyes megnyitó után a Gárdonyi Géza térről (a Dobó tér másik oldala) rendőr-motoros biztosítással indultunk a táblákkal jelzett irányba. Még a városban megmásztunk egy dombot, amely közvetlenül az Egri Vár falai alatt helyezkedik el. Ez a kis dombocska kellemes bemelegítés volt, majd egy rövid sík, azaz inkább enyhén emelkedő szakasz vitt el a város határáig, ahol is egy komolyabb domb várt legyőzésre. A tetőn átbukva egy meredek lejtőn ereszkedtünk le a Nagy - Eged hegy lábáig.
Azonban mielőtt legurulnánk, álljunk meg egy kicsit a nyeregben kialakított pihenő helyen, hiszen csodás panorámában gyönyörködhetünk. Ja, a panoráma egy részét eltakarja a képen lévő bringa, hidd el nem a véletlen műve. Tessék elmenni és saját szemmel megnézni!
A következő emelkedő kicsit meredekebb és hosszabb is mint az előzőek. Igazán élvezetes, hiszen a táj gyönyörű. Engem megrohannak ifjúkorom emlékei, - hol repesztettem meg a bordámat, hol vezetett az első tereptúrám stb. - szinte minden részhez tudok kötni egy- egy kellemes emléket.
A lemaradozókat többször bevártuk a tetőig. A meredek emelkedő hamarosan egy enyhe, szinte sík részbe csap át, ahol ki lehet pihenni a mászás fáradalmait. Mielőtt azonban hozzászoknánk ehhez, jön is a következő emelkedő, amellyel gyakorlatilag meg is másszuk útvonalunk utolsó hegyét.
Úton
A tetőn a Várkúti elágazásnál bevártuk a csapatot és következett egy őrületes száguldás kilométereken át. Noszvajon csak átsuhantam. A falu végén lévő emelkedőre szinte lendületből jutottam fel, hogy aztán ismét lefelé tartva egyszer csak az amúgy enyhén rázós aszfaltút tükör simává váljon és beguruljunk a fürdőjéről híres Bogácsra.
Amennyiben Noszvajon nem száguldunk át, érdemes megnézni az útvonaltól nem is messze található De la Motte kastélyt. Ráadásul ott a bringánkat is biztonságban tudhatjuk, míg mi a kastélyban vagyunk.
-”Honnét” tudod, hogy Hevesből Borsodba jutottál?
…
- Kisimul az út!
Szakállas vicc, de sajnos igaz. És kiknek sikerült a bogácsi megállónknál elsütnöm? Természetesen a Közút képviseletében tekerő társaságnak. Ez van, szerencsére nincs harag!
A túra résztvevői lassan begurulnak a bogácsi gyülekezőpontra.
Az Alföld peremén
Bogácstól az út gyakorlatilag szinte észrevétlenül lejt Mezőkövesdig, ahol elbúcsúzunk a Bükk aljától és megérkezünk az Alföld peremén fekvő mezővárosba, ahol a polgármester és egy kis frissítő várja a csapatunkat.
Ha gyerekkel vagyunk érdemes egy kis kitérőt tenni a vasútállomásra, ahol egy gőzös várja a látogatókat. (A kép elkészülte óta felújították, és már nem lehet rá felmászni.)
A város polgármestere Dr. Fekete Zoltán igen közvetlen ember, aki a kerékpározás híve, ami egy alapvetően bringás városban nem is csoda. Kaptam is tőle egy útvonal tippet, amit hamarosan be fogunk járni. Ha tényleg olyan jó, mint említette, akkor kap tőlünk egy cikket, reméljük ezzel is rengeteg bringást tudunk a környékre csalogatni.
A mezőkövesdi pihenőnk
Kövesdi pihenőnkön feltűnt egy másik úr is, Bornemissza János, Poroszló polgármestere, aki innen Poroszlóig velünk tekert. Indulásunk után a mezőkövesdi polgármester elkerékpározott velünk a város határáig.
Mezőkövesdet elhagyva elég sok gyermek - és ifjúkori emlék jutott eszembe, hiszen itt nőttem föl. Első nagy felfedezéseimet ezen a környéken tettem meg. Az út innen teljesen kisimult, az erdőfoltokkal tarkított mezőgazdasági táblák sokasága között tekertünk. 15-20 éve rengeteget koptattam itt az aszfaltot, mivel többször mentem Debrecenbe, az egyetemre bringával, és inkább ezt az utat használtam, mint a 33-ast.
Poroszlóig még két településen hajtottunk át Egerlövőn és Borsodivánkán. Igen jó tempóban tudtunk haladni, hiszen az emelkedők leküzdése után a gyakorlatlanabb túratársaink is jó ütemben tudtak haladni. A szembe szél pedig most valahol mások életét keserítette.
Rendőri felvezetéssel haladunk
Ivánka előtt kereszteztük a Rima patakot, amely számomra igen nagy jelentőséggel bír: réges-régen, még általános iskolás koromban húsvét helyett inkább eltekertem a patak gátján a szülőfalumból a torkolatáig. Hol volt akkor még térkép, meg internet! Szájhagyomány alapján tudtam, hogy a Tiszába ömlik. Így Húsvét hétfőjén neki indultam a nagy útnak (amelyről azt sem tudtam milyen hosszú) egy 24-es kerekű, egysebességes orosz kerékpárral. A patak meglepetésemre azonban nem a Tiszába, hanem a Tisza-tóba torkollott.
Borsodivánka után már csak néhány kilométer volt hátra Poroszlóig - és így a Tisza-tóig - , amit gond nélkül megtettünk. A községben már vártak minket, „fáradt” utazókat. Az Aranyosi Dombi Udvarház Vendéglő kerthelyiségében tartott rövid sajtótájékoztató után egy kései ebéddel kedveskedtek a szervezők.
A célban rögtönzött sajtótájékoztató.
A sajtótájékoztatón kiderült, hogy a most kitáblázott és átadott útvonal csak a projekt első szakasza. Az utak mentén jövőre kerékpáros pihenőhelyeket fognak kialakítani. Az 54 kilométeres útvonal egy nagyobb kerékpáros hálózat, az Eurovelo 14-es európai gerinchálózat része, ami a Boden-tótól indul, Magyarországot Szombathely körmyékén éri el, és az Őrségen, majd Zala megyén át jut el a Balatonig, majd a Budapest - Gödöllő - Hatvan - Eger útvonalon halad tovább Poroszlóig.
A 33-as út melletti kerékpárút kialakítása után új távlatok nyílnak: a Hortobágy és Debrecen felé folytatják az útvonalat. Remények szerint az országhatártól a Székelyföldön át egészen a Fekete-tengerig lehet majd elkerekezni.
Összességében egy jól sikerült 50 km-es utat tudhatok a hátam mögött. A táj csodás, mindenkinek csak ajánlani tudom. Igen, kicsit hazabeszélek, de az útvonalon végig-haladók megtapasztalhatják, hogy milyen az, amikor a hegyről leérkezve az Alföld végtelen síkságába vált át a táj. (Vagy fordítva…)
Túra adatok
- Távolság: 52 km
- Szintemelkedés: 385 m
Téma támogatás. Készült Magyarország Kormánya támogatásával.