Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 atadtak az oroszlany es tatabanya kozotti kerekparutat 02

Bebringáztuk!

Október 18-án, egy verőfényes őszi napon Kecskéden átadták a Tatabánya és Oroszlány között húzódó 13 km hosszú kerékpárutat. Az esemény házigazdája Búr Zsolt háromszoros Cyclocross bajnok kerékpáros volt. Az ünnepélyes megnyitó előtt Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos végigtekerte a Tatabánya-Kecskéd közötti szakaszt.

atadtak az oroszlany es tatabanya kozotti kerekparutat 01

A kecskédi átadón kormánybiztos úr mellett beszédet mondott még Czunyiné Dr. Bertalan Judit országgyűlési képviselő, Popovics György Komárom-Esztergom Megyei Közgyűlés elnöke és Lazók Zoltán, Oroszlány Város polgármestere. A kormánybiztos beszédében kiemelte, hogy örül annak, ahogy a térség a kerékpáros infrastruktúra fejlesztéséhez hozzá áll. Jó, hogy a régió rendszerben gondolkodik és szépen halad a kitűzött cél eléréséhez. Ezt mutatja ez a 13 km hosszú új út is, amely folytatása a már készen lévő Dunaalmás és Tatabánya között az Által-ér mellett húzódó kb. 23 km-es kerékpárútnak. Tervezési fázisban van a nyomvonal folytatása egészen a Velencei-tóig, ahol majd rácsatlakozik a Budapest-Balaton kerékpárútra. Sőt! Tervben van az Etyek-Tarján kerékpáros útvonal folytatása, ami az Által-ér melletti útra fog rákötni.

atadtak az oroszlany es tatabanya kozotti kerekparutat 02

Gondolj csak bele: Reggel felébredve Budapestről letekersz a hamarosan épülő Budapest-Balaton kerékpárúton a Velencei-tóig ahol csobbansz egyet. Ezután az elkészült Velencei-tó-Dunaalmás nyomon folytatod az utad az EuroVelo 6-ig, majd onnan a Duna mellett lecsorogsz Budapestre. Esetleg gondolsz egyet és nem a Duna felé veszed az utat, hanem Tarján felé, ahol eszel egy jót, majd Etyeken át térsz vissza a fővárosba...

atadtak az oroszlany es tatabanya kozotti kerekparutat 03

Miután átvágták a szalagot és ezzel hivatalosan is megnyílt az útvonal, elindultam Tatabánya irányába, hogy leteszteljem azt. Az aszfalt szélessége 2,5 m, és tükör simaságú. Érdekessége, hogy útalapnak újrahasznosított anyagot használtak, amely nem más, mint az acél gyártás során keletkező kohókő. Kecskédet elhagyva szinte végig lejtve mezőgazdasági táblák között suhanva értem el Környét. A település egyik meghatározó látványossága a Környei-tó, amely az Által-ér felduzzasztásával jött létre. Mit is mondjak? Inkább mutatom. Nem csúnya!

A települést elhagyva immár az Által-ér mellett tekerve haladtam tovább Tatabánya felé. A legemlékezetesebb rész az ér keresztezése volt, amelyre ugyan építettek egy bringás hidat, de egy montis a mellette lévő gázlót választja természetesen.

atadtak az oroszlany es tatabanya kozotti kerekparutat 04

Tatabányát az Erőműi-tónál értem el, ahol végetér a kerékpárút is. Az ünnepi beszédekben elhangzott, hogy tervben van az itt a hiányzó kb. 2 km-nyi kerékpárút megépítése is, hogy közvetlen csatlakozás legyen a korábban említett (és épített) Által-ér útra. (A tervek készen vannak, csak a forrás hiányzik hozzá.)

Visszafordulva gyors iramban haladtam Kecskédig. Útközben belefutottam a kormánybiztosba és az őt kísérő delegációba. Innen együtt folytattuk az útvonal bejárását.

atadtak az oroszlany es tatabanya kozotti kerekparutat 05

Kecskéd után kereszteztük a Környei utat és már terepen, zúzalékos köveken erdőben haladtunk a Kamalduli Remeteséghez, amelyet épp nagy erőkkel újítanak fel. Mint megtudtam, a makadámút a projekt része. Cél volt, hogy minél természetközelibb kerékpárutat készítsenek, ezzel is megőrizve a hely varázsát.

Kamalduli remeteség
Oroszlány külterületén (Majkpuszta) található, valaha kamalduli szerzetesek éltek falai között, különálló kis cellaházakban. A rend tagjai a lelki tökéletességre törekedtek, ennek elérése érdekében magányosan, elmélyülten éltek. Egymással nem kommunikálhattak és nem érintkezhettek a külvilággal sem. A némasági fogadalom alól csak a december 28. és január 2. közötti napok voltak kivételek. A barátlakokon kívül a komplexum része a templomból megmaradt, ma csonkán álló torony, illetve a főépület is, amelynek falai között – miután II. József rendelete nyomán a rendet megszüntették – az Esterházyak alakították ki vadászkastélyukat.

Innen csak 600 m az Oroszlányi Bánya Múzeum. Ez a terület korábban mélyművelésű szénbányaként üzemelt. A fejtést itt, az országban az utolsók között hagyták abba. Most egykori bányászok kalauzolják az érdeklődőket bemutatva a bányagépeket és a gépi fejtést. Sőt, kipróbálható egy igazi bányavasút is a területen. Aki erre jár, mindenképp ajánlom a megtekintését.

atadtak az oroszlany es tatabanya kozotti kerekparutat 06

Bányászati Múzeum
2840 Oroszlány (Majkpuszta), Majk, XX-as akna
Nyitva tartás Március 1. - Október 31. szerdától-vasárnapig: 10.00 - 18.00 óráig
www.banyaszatimuzeum.hu

A kiállítás a 20. század második felének magyar szénbányászatát mutatja a látogatóknak. A működő, föld alatt használt bányavonat, a bányamentő autó, és az aknatorony kilátója maradandó élményt ad.

Innen egyedül folytattam utam a néhány kilométerre lévő Oroszlányig, majd onnan vissza Kecskédre, ahol kalandom véget ért.

Tématámogatás, "Készült Magyarország Kormányának támogatásával."