Nézzük tovább a Spezi kiállítás érdekességeit.
Velomobilok
Bár a magyar Szatuna már tavaly is kinn volt a kiállításon a velomobiljával, de csak idénre lett belőle eladható termék, tavaly még inkább csak a koncepciót tesztelték. A céljuk nem egy gyors burkolt járgány elkészítése volt, inkább a városi használatot, illetve a könnyebb be- és kiszállást, a jobb láthatóságot és a gyárthatóság optimalizálhatóságát tartották szem előtt a tervezéskor. Ahogy megtudtuk, a német piacon jelenleg még a speciális előírások miatt a kiállított darabot nem lehetne használni, de hamarosan elvégzik a szükséges módosításokat és onnantól remélhetőleg megnyílik az út a sikeres értékesítés előtt. Ehhez mindenesetre sok sikert kívánunk nekik is és a Pannonrider gyártójának is, mely a másik hazai, általunk is forgalmazott velomobil.
A pannonrideresek a javaslatunkra az utolsó pillanatban mégis eljöttek és bemutatták a nagyközönségnek a napcellával felszerelt velomobiljukat. Hasonlóan a Szatuna modelljéhez, ezt a velomobilt is sokan kipróbálták, nagy volt rá az érdeklődés, szerintem alig pihent a nap folyamán a Széchenyi futamon aranyérmet nyert jármű. Biztató kezdet, reméljük a legjobbakat!
Egészen más utakon jár a Go-one, illetve a francia Mosquito.
Utóbbi cég a legjobbat, leggyorsabbat, legkönnyebbet szerette volna megalkotni, ami szerintem sikerült is. Velomobiljuk hihetetlenül könnyű, csupán 19 kg komplett burkolattal, nagyon gyors, ugyanakkor a kanyarban bedől, így a felborulástól sem kell félni. Ez részben az egyedi kormányzási megoldásnak, részben pedig a repülőiparban és a makettezésnél használatos különleges alapanyagoknak, valamint aprólékos és időigényes kézimunkát igénylő megoldásoknak köszönhető. Egyetlen hátrány a bekerülési költség, mely jelenleg olyan magas, hogy még árat sem tudtak kalkulálni, ugyanis ezt az első darabot több évig teljes állásban készítették ketten...
Az eredmény mindenesetre fantasztikus, ez már nem is jármű, hanem egy kézműves hangszer! (Bár a képeken ez kevéssé látszik...) Remélem egyszer lesz még belőle elérhető árú modell, mert tényleg érdekes a koncepció!
A Go-one új velomobilja szakított a korábbi sikeres formatervvel, mely ugyan szép volt, de nyáron, napos időben kevéssé volt használható a plexi burkolat alatti túlmelegedés következtében. Most a fejet szabadon hagyó, a Quest-hez hasonló formájú velót készítettek, mely nagyon könnyű, csupán kb 20 kg. Úgy suhan, mintha repülne, az ember nem is érzi benne a sebességet, hiszen a légellenállása elhanyagolható. Sebesség-mániásoknak tökéletes!
A korábban megszokott velomobilok többsége most is kinn volt, de idén valamivel kevesebbet láttam belőlük. Pedig az időjárás nekik kedvezett, ugyanis a szokásostól eltérően idén kifejezetten rossz idő volt a Spezi-n, szombaton például kb 8 fokban és esőben fagyoskodtak a kültéren lévők.
Egyéb érdekességek
Kezdjük talán a magyarokkal. A velomobilosokon kívül még két magyar kiállítót találtam. Az első egy magyar srác, aki fémházas utánfutókat gyárt csomag és személy szállítására. Van raklapos áru mozgatását lehetővé tevő teherszállító kerékpárja is, mely ponyvás felépítvénnyel van kialakítva.
A másik magyar már nagyobb és ismert név a kerékpáros piacon, ők a Csepel Stringbike. Ha valaki esetleg nem ismerné őket, egy újfajta, szabadalmaztatott, láncnélküli, bowdenes hajtással jelentek meg pár éve. A fejlesztés nemzetközileg nagy port kavart, és erősen megosztotta a kerékpárosokat. Nem tudni még, hogy mennyire fog az ötletük elterjedni, hiszen nagymértékben különbözik az elterjedt általánosan használt megoldásoktól, mindenesetre a Spezire most kihozták a Stringdrive rendszer fekvőkerékpáros kialakításat egy háromkerekűre adaptálva. A hajtás kialakítása főleg a hajtóműben tér el a hagyományos vázú kerékpárjaikban alkalmazott hajtóműjükhöz képest, mivel a trike-ban nem körmozgást, hanem közel lineáris hajtást alkalmaznak. Ezzel egyrészt az erőkar kedvezőbben alakul, másrészt akár rövidebb, akár hosszabb úton mozgathatjuk előre-hátra a lábunkat, így a térdünket is csak annyira kell behajtanunk, amennyire szeretnénk. Ez kedvező a térd terhelésére nézve is, kérdés azonban, hogy mennyire kellemes a szakaszos, alteráló hajtás, főleg hosszabb távokon. Kipróbálni most sajnos nem volt mód, de azon leszünk, hogy valamikor megejthessük ezt is. A tapasztalatokról természetesen beszámolunk!
A német Busch and Müller cég, mely az egyik legkomolyabb kerékpár lámpa és tükör gyártó, idén több bődületes erejű dinamós lámpát mutatott be újdonságként. A Luxos nevű modellek (a lámpától 10 méter távolságban mérve) akár 70-90 Lux fényerővel képesek bevilágítani az utat, sőt az e-bike verzió 120 Luxot is tud! Ez már az autó reflektorokkal összemérhető fényerősséget jelent, mindezt dinamóról meghajtva! És ez még nem minden, hiszen Licht24 rendszerrel is el van látva, mely nappal is sokkal jobb láthatóságot biztosít, kormányról vezérelhető, USB csatlakozóval is kérhető, mellyel például a mobilunkat is tölthetjük menet közben. Nagyon tetszett, ezért gyorsan rendeltünk is belőle, hamarosan érkezik majd.
A szintén német SON egy új, kisebb dinamót fejlesztett ki, mely ugyanolyan kiváló technikai paraméterekkel rendelkezik, mint a korábbi modelljei, viszont könnyebb és még sokféle színben is rendelhető. Tavaly már bemutattuk, mennyivel jobban és hosszabban pörög egy Son agydinamó, mint bármely más konkurens modellje. A tavalyi kisfilmünkben (link a videóhoz) a Shimano agydinamójával összehasonlítva láthatjuk, hogy egyszerre megpörgetve mennyivel lassabban áll meg. Ez hosszabb túránál már jelentős erő megtakarítást jelent számunkra...
Ha már a németeknél tartunk, a Hase inkább csak frissítette a modelljeit, nagy újdonsággal most nem jelentkezett, azokat majd csak az Eurobike-ra tartogatja. Hiába kérdeztem, egyelőre nem voltak hajlandóak részleteket elárulni a várható fejlesztésekről, legfeljebb annyit, hogy mind az elektromos, mind a fekvős termékvonalukban lesznek kisebb újdonságok ősszel.
A HP-Velotechnik legnagyobb újdonsága a már említett 26"-os hátsó kerekű össztelós trike, a Scorpion fs26. (Ezen a képen nem ez látható.) Több más modelljüket is ellátták azonban elektromos rásegítéssel, úgyhogy ők is jelentőset léptek előre a e-bike kínálatban.
Az angol ICE szintén az elektromos kínálatában mutatott bővülést, több háromkerekűje is rendelhető rásegítéssel. Meglepődve láttam, hogy a kedvenc modellem, a Vortex, a kiállításon VTX néven jelent meg. Mint megtudtam, ez csak névváltoztatás, amit az tett szükségessé, hogy a Vortex nevet egy másik cég már levédette a kerékpár iparban, így azt az ICE nem használhatja a továbbiakban bizonyos országokban. Számomra VTX továbbra is Vortex marad, az általam eddig használt legjobb trike ugyanis már fogalom, a VTX név maradjon meg az ügyvédek számára...
A cseh Azub sok kisebb újdonsággal jelentkezett. Megújult a 6 éve szinte változatlan Azub5 modell, az új a beszédes Six nevet kapta. Változott az ülés beállítás, illetve rögzítés (hasonlóan a trike-jaikban alkalmazotthoz), az alsó kormány kialakítása, a gyorsrögzítők, a hátsó lengőkar csapágyazása, a csomagtartó rögzítése, valamint a modell neve fényvisszaverő felirattal került előre, a hajtómű házára. Kijöttek az open-cockpit vagy a formájára utaló néven "U" kormánnyal, melyre nem is értem, miért vártak ilyen sokáig. Érdekes még az utánfutójuk, melybe tökéletesen belefér akár az összecsukható trike-juk is. Kérdés persze, hogy az eddig az utánfutó zsákjában vitt cuccokat hova rakja ilyenkor az ember...
A legnagyobb holland fekvőkerékpár gyártónak, a Challenge-nek új tulajdonosa sajnos most nem állított ki. Kérdezősködésünkre annyit sikerült megtudni, hogy mivel még nem tudtak volna újat felmutatni, nem látták értelmét, hogy eljöjjenek.
Eljött viszont egy kínai fejlesztő, aki 6500 Eur-os fekvőkerékpárját mutatta be. A bringa talán az első olyan kínai modell, mely nem egy európai modell koppintása, hanem tényleg komoly fejlesztői munka van benne, egyedi, újszerű megoldásokkal. Ötletes a két állású kormány, melynek felső rögzített állása a kerékpár tolásakor hasznos, mert így nem kell lehajolni. A boom, tehát a lábhossz beállítására szolgáló első vázrész rögzítése is érdekes, egyetlen, vázirányban fekvő süllyesztett csavarral rögzül az ovál cső, mely sokkal szebb, mint a szokásos keresztirányú dupla csavaros rögzítés. A kerékpár kidolgozása, a részletek finomsága szemet gyönyörködtető. Az eredeti kínai írásjeles, vázra felmunkált feliratok díszként hatnak, hasonlóan a csövek nyakán és végén elhelyezett mintákhoz. A fekvőkerékpár súlya is kedvező, 11 kg körül alakul felszereltség függvényében. Az árát vélhetően titán részegységeinek (is) köszönheti.
Nehezen hiszem, hogy sokat el tudna belőle adni, hiszen aki ennyi pénzt áldoz egy fekvőkerékpárra, annak egy német Troytec modell vélhetően sokkal jobb befektetés, mint egy kínai gyártmány. A Troytec karbon modelljei ráadásul olcsóbbak is, könnyebbek is, a hírük is nagyobb. 4 az 1-ben koncepciója miatt egy fővázból 4 féle modellt is ki lehet alakítani, bár ehhez más első és/vagy hátsó villa, illetve más kerékméret esetén különböző, a geometriát rendbetevő csatlakozó elem-variációk szükségesek. 8-10 kg közötti tartományban mozgó bringáik között van alacsony, magas, női, férfi, merev vázas, sőt lengéscsillapított verzió is. Tényleg szépek, a kérdés csak a tartósságukban van, de remélhetőleg az ismert német precizitás, és az autóiparból jövő fejlesztő szaktudása elég garancia a jó minőségre.
Nem volt ennyire könnyű és szép a láncnélküli, kardános meghajtással rendelkező fekvőbringa, a Mirage. Sajnos kipróbálni nem lehetett, így csak fotózni tudtuk.
Az agyváltók koronázatlan királyának, a 14 sebességes Rohloffnak a babérjaira pályázó 18 sebességes Pinion hajtómű-váltó szintén nagyon érdekes volt. Hatásfoka állítólag jobb a Rohloffnál, sőt 650%-os áttétel tartománya is maga mögé utasít mindenkit a piacon. Kérdés persze a tartóssága, mely a Rohloff esetében legendás, de talán a Pinion nagyobb súlya és a nagyobb mérete miatti egyszerűbb szerkezete bizalomra adhat okot a korai felhasználók számára.
Utolsónak egy kis csemegét választottam, mely jól reprezentálja a változást. A Pedersen kerékpárok igazán különleges, kényelmes bringák, melyek váza összetéveszthetetlen, kecses, vékony csövekből áll. Fő jellegzetességük ezen kívül, hogy ülésük nincs alátámasztva, hanem csak a függőágyakhoz hasonlóan van kifeszítve, a bringás majdnem teljesen álló helyzetben teker rajtuk. 110 éve szinte változatlan formában gyártják őket a hagyományszerető, konzervatív bringások részére. Ennek ellenére idén két olyan Pedersen modellt is megcsodálhattunk, melyek elektromos rásegítést kaptak. A múlt jeles képviselője is behódolt tehát a jövőnek, benne testesül meg a múlt és a jövő tökéletes harmóniája.
A Spezi tehát idén is tartogatott jó néhány érdekességet, a felsoroltak csak egy kis részét képezik a bemutatottaknak.
Érdekes volt megfigyelni, hogy az Annyira Más Bringabolt két fő termékvonala (a fekvőkerékpár és az elektromos kerékpár vonal) hogyan kerül egyre közelebb egymáshoz ezen a különleges kerékpáros kiállításon. Bízom benne, hogy a jövőben egyre többen megismerik és használják majd ezen hihetetlen élményeket nyújtani tudó bringákat, melyek tökéletes harmóniában képesek együttműködni a legélvezetesebb kerékpározás érdekében.
Remélem jövőre még több honfitársunkkal fogunk találkozni a Spezi-n, gyere el Te is!
Kapcsolódó cikk:
Írta és fényképezte: Murlasits Attila
További különleges kerékpárokról az AM Bringabolt oldalán olvashatsz!