A napokban hívott a barátom, hogy az Autó-Motor számára teszteli a BMW elektromos kerékpárját, és volna-e kedvem kipróbálni?
- Hát persze! -vágtam rá azonnal. Szóval kedves olvasóim dőljetek hátra, mert egy érdekességről fogok nektek beszámolni.
A kerékpár ára 1 200 000 Ft, ami valljuk be nem egy belépő szintű kerékpárt sugall, így a tesztnél a lécet ennek megfelelően igen magasra tettem. Ezért is kezdem ezzel az információval ezt a cikket a szokásaimmal ellentétben.
A bringa első ránézésre igen tetszetős. A váz szépen ívelt, illetve szögletesített alumínium csövei, első pillantásra is elárulták, hogy hydroforming eljárással készültek. A teleszkóp egy, a vázszínére festett Suntour NCX-28", amely szögletes lábaival nagyon szépen harmonizál a vázzal.
Nagyon tetszett, hogy nincs agyon feliratozva. A teleszkóp lábai üresek, csak a vállon lévő kupak hirdeti a gyártó nevét. A kerékpár márkájára csak 3 kis logó utal, a típusára pedig domború krómozott felirat a felsőcső két oldalán a nyereg alatt. (Mondjuk azt nem értem, hogy ez miért nem egyezik a katalógusban szereplő nevével.)
A kerékpár szíve a Bosch Performance Line 250 W-os elektromotorja, amit hátul egy 10 sebességes Shimano XT váltó segít. A kerékpár agyai, váltó és fékrendszere viszont csak a Shimano Deore családjából kerültek ki, ami egy ilyen kategóriájú kerékpáron szégyenletes. (Nem mintha ezzel az alkatrészcsaláddal bármi bajom lenne, de elég nagy a lépcső a két kategória között.)
Kicsit közelebbről megnézve a kerékpárt előjön jó néhány bosszantó dolog, ami ebben a kategóriában véleményem szerint hatalmas baki és azt mutatja, hogy a tervezést és alkatrész összeállítást nem kerékpáros szakemberek végezték.
A kerékpár hátsó sárvédője csak dísz, túl rövid ahhoz, hogy funkcióját ellássa. A világítást hátul a kerék csúnyán kitakarja.
Egy 23 kg-os kerékpár miért kap karbon nyeregcsövet? (Súlyát nem befolyásolja, viszont drága.)
Miért nincs rajta csomagtartó szem? Illetve miért nincs hozzá egy dögös a vázzal harmonizáló csomagtartó?
Egy alapvetően Shimano Deore felszereltségű bringára miért raknak XT hátsóváltót?
Az alsóvázcső és a nyeregcső összekötése, merevítése a motor felett szánalmasan gagyi kinézetű.
Menetközben
A kerékpárra felpattanva őszintén mondom, nagyon kényelmes üléspozíció fogadott. Kellemes volt rajta ülni és elektromos rásegítéssel hajtani ezt a biciklit. A kormány szélességét számomra nagyon jól eltalálták. A markolat is kényelmesen simult a tenyerembe. Egyedül a pedál taposó felületét kicsinylettem.
A Bosch hajtás vezérlőpultja már közeli ismerősként fogadott, szeretem ezt az egyszerű, jól átlátható rendszert. Természetesen a váltó és fékrendszer is a tőlük elvárható precízséggel tették a dolgukat. A kezdeti aszfaltos körök után megmutattuk a kerékpárnak a murvás utat. Örömmel vettük észre, hogy a könnyű terep sem okoz neki gondot, a teleszkóp itt is szépen dolgozott.
A motort kikapcsolva sajnos kellemetlen meglepetés fogadott. Az általam eddig tesztelt bringák közül ezt volt a legnehezebb rásegítés nélkül hajtani. Ami jó hír az egyszálbélű legényeknek, mert ha ezzel egyszer - kétszer útközben lemerülnek, a fáradságos hazatekerés jutalma hatalmas állóképesség lesz.
Mire jó ez a bringa?
Ezt a bringát első ránézésre túrázásra tervezték, a hatótávolsága tereptől függően 50-60 km lehet. Szóval akkor irány a Tisza-tó, vagy a Balaton kör. Igen ám de nincs rajta csomagtartó, ahová kényelmesen fel lehet szerelvényezni az úti csomagokat. (Bocs, de a leendő tulajdonosaiból nem nézem ki, hogy egész nap hátizsákkal túrázzanak akár több napon át.) Boltba járós biciklinek viszont kicsit sokallom az árát, illetve a motor teljesítményét is. Szóval nem tudom... Olyan mintha a tervezői két szék közé szépen lecsücsültek volna a földre.