Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

bionx01

Kipróbáltuk az elektromos kerékpárrá alakító szettek királyát.

Szeretem az elektromos kerékpárokat, engem lenyűgöz ez az emberi erő hajtotta és a motorral mozgatott gépek közötti határmezsgyén működő rendszer. Ezért is örülök annak, hogy az AM Bringabolt vezetőségével jó a kapcsolatom, így ha szeretnék nektek valami érdekességről írni, vagy csak saját szórakoztatásomra kipróbálni valamit újat, ők mindig partnerek ebben.

bionx02

Most nem egy hagyományos elektromos kerékpárt teszteltem, hanem a BionX átalakító szettjét, amely gyakorlatilag bármilyen kerékpárból csúcs-szuper pedelec-et varázsol.

A BionX egy kanadai gyártó, amely a 2000-es évek elején alakult. Jellemzően átalakító szetteket gyártanak. Motorjukat a hátsó kerékbe szerelik be, az akkumulátort pedig vagy a kulacstartóra, vagy a csomagtartóban helyezik el. A rendszerre jellemző a rendkívül halk működés, illetve a visszatöltés lehetősége.

bionx03

Az általam rövid ideig birtokolt modell a D250 volt.

A motor jellemzői:

  • teljesítménye: 250 Watt
  • nyomaték: 50 Nm
  • 25 km/h-ig segít rá
  • várható hatótáv: 135 km, illetve 105 km (előbbi a nagyobb, 555 Wh-s akku esetében, utóbbi a 423 Wh-s akkuval)
  • tömege: 8 kg (hátsó kerékkel együtt, azaz kb 6-7 kg-ot tesz hozzá a kerékpár tömegéhez, mivel e régi kerék tömegével nem kell számolni.)

Az alapcsomagban a vásárló megkapja a hátsó kerékkel egybeépített agymotort (külső és belső gumi nem jár hozzá! :D ), az akkumulátort és a kormányra szerelhető vezérlő rendszert. Opcionálisan rendelhető hozzá egy kijelző, amely az aktuális sebesség mellett rengeteg hasznos adatot mutat a felhasználó számára, világítás, amelynek működtetése a kormányon lévő vezérlőbe bele van integrálva, illetve egy Bluetooth modult, amelynek segítségével a rendszerünk okostelefonról is vezérelhető.

bionx04

A rendszert elvileg a mellékelt használati útmutató alapján bárki, akár otthon is beszerelheti kerékpárjára és csak a rendszer regisztrálása végett kell a boltba befáradni. Ez viszont fontos, mivel enélkül a rendszer csak 100 km megtételére képes. Ennek elérése után nem működik tovább.

A Bionx rendszer fejlesztésében a kerékpáros is részt vesz. A rendszer adatokat gyűjt kerékpározási stílusunkról, az esetleges rendszerhibákról. A szervizben a diagnosztikai eszköz ezeket az adatokat elküldi a központba kiértékelésre. Ezen információk alapján készített szoftver frissítéseket pedig a felhasználó fogja élvezni például megnövekedett hatótávolság formájában.

bionx05

A BionX rendkívül szerviz barát. Itt nincsenek olajos szerelő műveletek. Ha valami meghibásodik, akkor komplett részegységeket cserélnek, ha a tulajdonos kéri. Garanciális csere esetén a számítógépes rendszer kiüti a meghibásodott részegységet (Értsd: szoftveresen működésképtelenné teszi.), egyúttal meg is rendeli az újat , amely jellemzően egy hét alatt meg is érkezik a szervizbe.

Menetközben
No, ennyi rizsa (azaz technikai ismertető) után nézzük meg, hogy mire is képes a rendszer. Én a Zempléni-hegység lábánál a Hernád völgyének dimbes-dombos vonalán teszteltem egy szép ősz túra folyamán, amikor Vizsolyról Tarcalig és onnan vissza kerékpároztam. Az út kb. 75 km hosszú volt.

A rendszer egy jól kiforrott technológiára épül. Jellegzetessége, hogy fékezésnél vissza is tölt az akkumulátorba. Ha jól van beállítva a technika, akkor a fékkar meghúzásakor automatikusan bekapcsol a motorfék. Ekkor még maga a tényleges fékrendszer nem is működik. (A gyári adatok szerint ezzel 10-20 %-al meg lehet növelni a hatótávolságot.)

bionx06

Az elterjedt középmotoros nyomatékérzékelős rendszerekhez (pl Bosch) hasonlóan a Bionx esetében is közvetlenül, azonnal jelentkezik a rásegítés, nem kell várni rá, mint a pedálfordulatos rásegítéseknél. A Bionx esetében viszont a rásegítés beindulásának karakterisztikája szoftveresen finomítható. Ha akarjuk, akkor gyorsabban, direktebb módon indul, de beállíthatjuk úgy is, hogy lassabban induljon, és csak fokozatosan adja rá a nagyobb kakaót. A tesztelt kerékpárt ezen utóbbi beállítással kaptam, így lomhábbnak éreztem, mintha késve indulna és csak utólag tudtam meg, hogy az általam jobban kedvelt azonnali reakció is előhívható, ha azt szeretnénk.

Nagyon tetszett a kézreálló, kényelmesen használható kormányra szerelt vezérlő, amelyen a rásegítés fokozatát lehet állítani, illetve az akkumulátor töltöttségét mutatja a beépített ledek segítségével.

bionx07

A rendszer nagyon jól teljesített, akár csomagos túrára is el lehetne vele menni. Ami igazán tetszett benne az a 25 km-es sebesség elérése volt. A motor letiltását nem érezni azonnal. Olyan volt, mintha fokozatosan állna le. Nem úgy mint egyéb rendszereknél, ahol a fentebb említett sebességnél azonnal letilt az elektronika és úgy érzi magát az ember, mintha betonfalba ütközne, szemeit meredten gúvasztva tekerne tovább, hogy magasabb sebességet érjen el - immáron csak saját erőből. (Megjegyzem a rásegítés leállásának karakterisztikája is változtatható...)

Hogy el lehet-e vele fáradni? Bevallom nem kíméltem a rendszert, többször tekertem a bűvös 25 felett, amit igazán másnap éreztem, amikor lépcsőztem fel a harmadikra...

Ha bővebben érdekel a rendszer, akkor látogass el az Annyira Más bringaboltba, ahol előzetes egyeztetés után akár ki is tudod próbálni.

Figyelem: a teszt nem az AM bringa megrendelésére készült. A kerékpárt csapatunk saját érdeklődése miatt került kipróbálásra. Ezen cikk megjelenését senki sem szponzorálta.