A támvilla belső oldalán „eldugva” az alábbi feliratra bukkantam...
Egyszer csak megcsörrent a telefonom. A Porsche Hungariatól hívtak, hogy lenne-e kedvünk bemutatni a Skoda egyik kerékpárját. Lehet egy ilyen kérdésre nemet mondani? Rövid egyezkedés után kiderült, hogy kapok a bringa mellé egy autót, illetve egy bringaszállítót is -természetesen Skodát- és vigyem ezt a hármast ahová csak akarom.
Skoda, mint kerékpár?
Elég idegennek hatott a dolog, de végül is nem volt meglepő, hiszen rengeteg autómárka forgalmaz saját márkás kerékpárt. Kicsit böngészve hamar kiderült, hogy előbb volt a Skodának bringája, mint autója. A történet 120 évvel ezelőtt kezdődött, amikor Václav Klement könyvárus új biciklije meghibásodott. A német gyártó felé tett panaszára azonban visszatetsző válasz érkezett, így Klement inkább saját maga javította meg a kétkerekűt.
Az első Skoda (Forrás: Wikipedia)
Ekkor találkozott a névrokon szerelővel, Václav Laurinnal, akivel hamar felfedezték közös filozófiájukat, miszerint csak a legjobb lehet elég jó. Együttműködésük gyümölcse egy évvel később érett be az 1895-ös, Slavia névre hallgató kerékpárral. És innen nem volt megállás hamarosan motorbiciklik, autók és furán hangzik, de hajóágyúk következtek.
Ez is Skoda! Az SMS Szent István ágyúja. (Forrás: Wikipedia)
A SKODA a mai napig hű a kezdetekhez: széles körű kerékpár kínálattal rendelkezik. Jelenleg 13 féle bringát forgalmaznak a gyermek kerékpártól egészen a pedelecig, így minden márka rajongó, megtalálhatja a számára optimális típust.
A bringa
Neve egyszerűen csak eBike, amely utal arra, hogy ez bizony pedelec lesz. A meghajtásért a Shimano Steps 6000 szériás motorja felel, amely közé felépítették a duplánhúzott alumíniumból készült vázat. 1X9 sebességes váltórendszerét Shimano Alivio váltókar és Deore hátsóváltó alkotja. A megállásért a Shimano belépőszintű hidraulikus tárcsaféke a felelős. A kerékpár teleszkóppal nem rendelkezik, egy erős alumínium villát kapott, ezzel is hangsúlyozva a sportosságát.
A kerékpár fényezése szolid, a mintázata igényes. A márkára a homlokcsőre került Skoda embléma utal elsőre, kicsit jobban megnézve a bringát hamarosan feltűnik a felsőcső fényes fekete színéből előbújó matt fekete Skoda felirat.
A meglepetés
Hol vannak már azok a szép idők, amikor autós cégeknek profi bringagyártók szállítottak saját márkás kerékpárt? Elég csak a Mercedesre gondolni, akiknek az AMP szállította a bringákat, vagy a Porsche-re akik Votec bringákat forgalmaztak. Ma jellemzően távol-keleti gyárak katalógusából választanak vázat, majd hozzá alkatrészeket a forgalmazók és kerül rájuk egy matrica azzal a névvel, amit kitaláltak.
Ennél a bringánál is erre számítottam, de körbefotózásánál a támvilla belső oldalán „eldugva” az alábbi feliratra bukkantam: SUPERIOR! Már pedig ez a gyár mindig is teljesítmény orientált bringáiról volt ismert. Náluk még dívik fejleszteni nem csak matricázni.
Akik bringa márkában nem jártasak, azoknak elárulom, hogy a nemzeti összekacsintás a szomszédban jól működik, hiszen ez is egy cseh cég terméke.
Az autó
Mikor megláttam azonnal tudtam, hogy ezt nekem gyártották. Erősen piros és bordó mániásként egyből beleszerettem a Skoda Karoqba. (Ráadásul köztudott a piros gyorsabb!)
Ez az autó a Skoda SUV legújabb üdvöskéje, a méltán népszerű Kodiaq kistesója. Beleülve nagyon tetszett a hatalmas tér, a jó kilátás. Igazi családi autó lehet, hiszen hátul kényelmesen elfér három gyerek ülés, a csomagtartóját telerakni pedig nem is kis kihívás.
Az ajtót kinyitva hideg ledfény vetíti a földre a Skoda feliratot, amely igen hivalkodó, és véleményem szerint teljesen fölösleges dolog.
Automata váltójától eleinte kicsit tartottam, de hamar meg lehet szokni, a pesti dugókban az ember pedig már nem is akar mást. Egyedül talán az autó elindulása tűnt lassúbbnak egy hagyományos kézi váltós kocsinál. Amit ellensúlyozott az előzés során tapasztalható érzés. Ezzel a kocsival élmény bármit megelőzni úgy gyorsul mint a mérgezett egér. Egyszerűen imádtam.
Nem vagyunk autós szaklap, így nem is ragozom tovább a Karoq tulajdonságait, de ha autóvásárlás előtt vagy ajánlom gondolj rá.
Tetszés Index 5/5
Rövid túra a szőlő és a bor világában
Miután a Skodát leparkoltam Noszvajon átnyergeltem a kétkerekű Skodára. Rövid utamon volt lehetőségem mindent kipróbálni szerpentines emelkedőn felmásztam egy hegyre, majd ugyanazzal a lendülettel a másik oldalán legurultam. A bringa jól mászik, és ez nem csak a Shimano középmotoron múlik. Testhez álló jó a váz kialakítása, a kormány szélessége optimális, a nyereg kényelmes, a kormány és a nyereg távolsága megfelelő. Így könnyedén részévé lehet válni a gépnek. Kanyarban stabil, jól bedönthető. A rajta lévő Schwalbe Marathon Supreme Race gumik követelik is a sportos használatot.
A Shimano belépő kategóriájú féke nagyon finoman működött. Most is bizonyítva, hogy fékék terén ők az egyik legjobbak a piacon.
Egyetlen dolog, ami nem tetszett a rendszerben az a motor sajátossága. Kicsit hangosabb, mint hasonló kategóriájú társai. Persze ez is szubjektív, mivel lehet, hogy valaki meg pont ezt fogja szeretni. Ne feledjük a bringa leendő vásárlói valószínűleg az autós szegmensből jönnek.
Az igényesség a részletekben van elrejtve. Fekete fényezésű váz, fekete bowden kupakot kapott. Ajánlom minden kerékpárgyártó figyelmébe!
Tetszés Index 4/5
A Tetszés index a bringalap.hu tesztelőinek abszolút, előítéletektől nem mentes, szubjektív véleményét mutatja.
Viszont fontos: viszonyítani mindig az azonos minőségi kategóriájú termékekhez viszonyítunk! Tehát nem húzzuk le a Trabantot, mert a Ferrari jobb.
5/5 a tesztelő kedvence, a tesztelt termékek közül a legjobb. Egy termék esetén az imádat felső foka!
4/5 megvenném
3/5 jól használható
2/5 (szódával) elmegy, használható
1/5 nem tetszett