avagy a Kispál és a Borz bemutatja: BULLS Lacuba EVO E45 trekking speed pedelec teszt
Dübörög a hazai e-bike piac, sokaknak jött meg a kedve úgy többet áldozni kerékpárra, hogy akkor már kerüljön bele egy kis könnyítés is a tekerés mellé. A mostani alkalom duplán különleges. Egyrészt benga pasiként alacsony trapézvázas bringát tesztelek, másrészt viszont a gép kategóriája SPEED PEDELEC, amiből azért kevesebbet találunk a hazai utakon. Is. Még.
BULLS Lacuba EVO E45 – egy urbánus kalandor, doppingolva
Általános műveltség részei
Úgy gondolom, nem árt az ismétlés, ha a látókör szélesítéséről, empátia növelésről és elektromos bringákról van szó. Épp ezért, aki úgy érzi, fanyalgással gondol ezekre a gépezetekre, egyrésztől üljön le, egyes, azután olvasson vissza a CUBExpo pedeleceket is taglaló cikkébe, ahol a felvezetés után találhat olyan használati eseteket, melyekben kvázi egyértelműen a pedelec a legjobb leosztás. Természetesen az örök igazság álljon itt is: nem szabad és racionálisan nem lehet összehasonlítani a kerékpárt a pedeleccel. Soha nem fogom sem erőnlétét, sem tudását megítélni valakinek, akit csak pedelecen látok. Ennyi erővel pl. egy menet videójáték alapján is el lehetne dönteni, ki a jobb focista.
Bemelegítésként verselemzéssel határozzuk meg a bringa kategóriáját. PEDELEC – mivel pedálozásra rásegítő elektromos motorral szerelt kerékpárról van szó, nem pedig e-bike, amit eredetileg a tisztán elektromos meghajtású kétkerekűekre aggat a szakmai nyelv. SPEED – mivel nem a szokványos 25 km/h sebességkorlátozás van a rendszerben, hanem 45 km/h a rásegítő motor felső korlátja. Igen, 45 km/h, tehát robogósokat fogunk riogatni! Fontos tudni: mindezt AM jogosítvány birtokában teszem, mivel 300W motorteljesítmény felett a pedelec KRESZ szerint valóban segédmotorkerékpár. (Utóirat perverz állatoknak: e felett, úgy 70km/h limitnél található a race pedelec. Az már konkrétan kimeríti az elektromos motorozás fogalmát – nehezen tudnám bringához hasonlítani - és csak motoros jogsi birtokában szabad vele közlekedni.)
Termékinformációs részleg
A német BULLS már nemzetközi szinten, több országban (mint például az USA vagy Új-Zéland, ahol van egy-egy központjuk) értékesítve meghaladta az egymilliárd eurós összforgalmat. A márka életútja 1995 óta ível felfelé, napjainkban igen széles pedelec kínálata az egyik, amivel felhívja magára a figyelmet. Nívós, minőségi termékeiknek hála vásárlói általában visszatérő vásárlók, bringarajongók és sportolók. A „kéne egy biciGli” típusú vásárló nem pazarol rájuk.
A BULLS Lacuba család világ- és munkába-járó kétkerekű, mely napjaink divatja szerint ízléses, rejtett módon igyekszik a vázba fogadni a csöndes és erős Brose gyártmányú középmotort és a hozzá tartozó, izmos 650Wh-s akkumulátort. Egyaránt gyártják háromszöges- és trapéz vázformával, merev villával (ez a Sport kiadása) és nem „speed pedelec” hajtással (az a sima EVO, az E45 jelzés nélkül).
A tesztre név szerint a Lacuba EVO E45 látogatott alám, 48 centis, trapézvázas kialakításával, a BULLS-nál szokásos, Suntour-tól érkező, zárható teleszkóppal, természetesen megvastagítva, a speed pedelec végett. A masina 135kg-ig terhelhető, durva 28 kg-ot nyom és reálisan 130 km hatótávra számíthatunk tőle.
Első benyomások
A bringa kategóriájához képest kecses, ízléses. Gyári felszereltsége nem sok kívánnivalót hagy maga után. Minőségi sárvédőkkel, fényvisszaverőkkel, jóféle gumival szállítják, nyereg és markolat tekintetében (Selle Royal és Ergon) sem kacatokra koncentráltak a tervezők. A rajta dolgozó Shimano XT szett és a hatalmas, 203mm-es féktárcsákat markoló Tektro Dorado hidraulikus tárcsafékrendszer szintén minőségéről (és áráról) hírhedt.
Ergonómia központja: kényelmes nyereg és markolat, visszapillantóval és kezelőszervekkel felszerelt cockpit, amire kényelmesen rámarkolhatunk
Kapunk profi csomagtartót: oldaltáskáknak való segédpálcákkal, a felső csomagtartón rugós leszorítóval (hangtompított). Kapunk továbbá profi világítást is: hátul féklámpával rendelkező, elöl (is) remekül foncsorozott fényszórót, továbbá hátra az EU szabvány szerint rendszámtábla tartót, megvilágítva, valamint egy praktikus visszapillantót a balra kanyarodás és előzés biztonságosabbá tételéhez. Szereltek rá egyfajta láncvédőt is, ami meglepően stabilnak, masszívnak érződik, így a lábunk biztosan nem lesz olajos, nadrágunkra sem kell a csipeszt keresni.
Az állítható stucni okos kompromisszum, akár egyenes, akár döntött háttal szeretünk tekerni, azonnal magunkra szabhatjuk. Természetesen egy kellően masszív gyári kitámasztó is lesz nálunk, továbbá, figyelem: hozhatjuk a kulacsot! Bizony ám, ez nem jár alanyi jogon, mivel a pedeleceknél sokszor elviszi az akku a vázcsövön a kulacstartó helyét – de nem itt: felcsavarozhatjuk újra kedvenc tartónkat és már jöhet is a palack.
Félnapos tesztkirándulás vidéken
Kisebb mászókával tarkított, egyébként baráti lötyögésre alkalmas kiruccanásra indultam (La)cubai bevándorlóval, az Omszki tó partjától a dunakeszi strandra, meglátogatni az ottani sárkányhajó bajnokságot, majd egy nyalásnyi fagyi és vissza az istállójába. Közben volt lehetőség rendesen megtekerni, de andaloghattunk is keveset. A bennem kialakult kép pozitív, bár nem vagyok nagy pedelec-fan, de ezt a jószágot kihívás lenne kritizálni (kivéve annak a két országútisnak, akiket a szeles Megyeri hídon egyenes háttal hagyott ott párosunk kb. 41km/h táján: iskolapéldái voltak annak, hogy nem szabad hasonlítgatni egy normál és egy elektromos bringa képességeit egymáshoz).
A pedelecek rendszerei eltérők. Ez esetben az egyik legerősebb motort (Brose, ld. lentebb) tekertem, mégis visszafogott volt a masina. Nekem tetszik, hogy brutalitás nélkül adja a hátszelet az embernek, lehet rajta sportolni, mozogni, mégsem fog senkinek megnyekkenni a térde vagy kidögleni a csomagos túra 100. kilométerében, csak egészségesen fáradni.
Inkább a fiatalabb korosztálynak ajánlanám, akik még szeretik és tudják is jobban odatenni magukat. Ha megléped, zihálás nélkül fogsz 45-tel teperni, vagy megindulni lejtőn fel, alacsony fordulaton, kellő könnyedséggel. Ez egyébként egyszerre szépsége és nehézsége is a hozzánk illő pedelec választásnak: lehet konfekcióméretek alapján lavírozni, de az úri szabóság színvonalához próbálni kell, melyik modell milyen rásegítési nyomatékprogramot kapott.
Egy „mérgezett egér” nyomában
Épp a tesztalanyomra várakoztam, mikor is előkerült egy másik BULLS speed pedelec, nevezetesen a BULLS GreenMover E45 széria egyik tagja, a korábbi évjáratból. Minő érdekességek: extra vázmerevítés, 735Wh-s óriásakku – és hátsó agymotor! Ezért is kerülhetett a tesztünkbe. Az imént említettem, hogy a pedelec rendszerek és nyomatékprogramok mennyire eltérőek lehetnek. Ő jeles példája ennek.
Egy hátsó agymotor alapból sokkal nyersebb, közvetlenül tud a kerékre hatni (és mellesleg képes akkuba visszatölteni). Emellett a nyomatékérzékelés és -leadás programja is más, adott motorhoz és adott tervezői álomhoz hangolva a szoftvert. A végeredmény? Ez a pedelec bár úgy néz ki, mint egy málhás szamár, de úgy megy, mint egy versenyló. A gyengébb teljesítményű motor nemhogy nem érezhető, de érzésben, élményben az ember simán gondolhatja azt, hogy a Lacuba egy nyugdíjasbicaj. Persze ez csak a látszat, de aki mondjuk élmény miatt vásárolna, szép példa arra, hogy mennyire mellényúlhat csak a műszaki adatlapok alapján döntve.
A gép (véleményem szerint a kissé laposabb villaszöge miatt) egészen fordulékonynak bizonyult, a fékezés során a túlméretezett Tektro rendszer úgy dolgozott, hogy eltüntette súlytöbblet és extra sebesség szorzatából fakadó tehetetlenséget. Ha nagyon odaléptem, már kezdte a határait feszegetni a nyomaték végett, de merevségét tekintve minden rendben volt, semmi elfogadhatatlan csavarodást vagy hajlást nem játszott le, még kanyarokban tempós döntögetés mellett sem – márpedig az én mázsámhoz a gép 28 kilója azért komolyan odahat a kerekekre, villára. Is.
Az elektromos rendszerről és kezeléséről
A német Brose évszázados múlttal bíró ipari vállalat, aki többek közt elektromos motorokkal keresi a kenyerét. Kevésbé elterjedt talán, mint a Bosch (nem reprezentatív felmérés), viszont jellegzetességei által masszív ügyfélköre, vásárlótábora van. Például kialakítása végett (belül szíjhajtásos rendszer, nem pedig fém a fémmel jellegű) halkabb, ráadásul alacsonyabb fordulatszámon hatékonyabb, mint egy Bosch motor. Emellett a Brose képes két lánctányért adaptálni (ez nem csak mechanika kérdése, mivel a motor belső váltórendszerének kihívás, hogy mi hogyan váltogatunk), így simulékonyabb a felhasználóhoz, univerzálisabb. A Lacuba EVO E45-be a masszívabb, 350 Wattos motor került (szemben a standard 250W-tal), azonban jó tudni, hogy mindkét motortípus egyformán max. 90Nm (!) nyomaték leadására képes, ez 17%-kal több, mint a jelenlegi legerősebb Bosch motor, a Performance CX-é. (És mondjuk egy 50 köbcentis Vespa robogó 4,4Nm-éhez képest? Ugye-ugye.)
Hajtásrendszer a Brose bivalyerős középmotorjával és vázba rejtett akkumulátorával
A vezérlés a kormány bal oldalán, érintőgombos kezelővel történik, míg középen foglal helyet egy egészségesen nagy kijelző. A kezelő különlegessége, hogy egygombos indítást tesz lehetővé – szemben a korábbi Brose modellek kétlépcsős kapcsolásával (először akku, aztán a rendszer). A kijelzőé pedig, hogy a bal szélén a motor rásegítésének százalékát figyelhetjük meg, a jobb szélén pedig azt, hogy mi mennyi teljesítményt teszünk be emellé. Ha megállunk, a kijelzőt egy csavarintással tudjuk levenni, így nem kell izgulnunk, bármerre is járunk. Az alábbi képen figyeljétek meg, ahogy ugyanazon az útszakaszon 24km/h-val tekerek, csakhogy egyszer minimális (1 kocka jelzi), aztán maximális (4 kocka) rásegítésre állítva. Szerintem beszédes, megint a sportosabb vénájú leendő pedelec tulajoknak lesz igazi ajándék ez.
Minimálon 80% önerővel tekertem az adott sebesség tartásához, míg maximumon 40%-kal kevesebb erőt kellett kifejteni a gép szerint – érzésem alapján a számítása helytálló volt
A vezérlőn található 3 fizikai gomb is, ebből a fenti a ki/be kapcsolásra való, a baloldalt pedig nyomhatjuk a világítást, másikkal pedig a sétafunkciót aktiválhatjuk. Erről a két gombról némi fanyalgás következik. Világítást nyomkodni fölösleges, ugyanis az EU modelleken kötelező az állandó megvilágítás minden speed pedelecen. A séta funkció pedig annyira macerás, hogy a Bosch reszelheti a répát: tartsd nyomva cirka 3 másodpercig, elengeded, újra lenyomod – így aktiválódik. Minek ez a macera ahhoz, hogy felnoszogassuk a bringát a lejtőn? Persze használni fogjuk, mivel 28 kilót egy hegyi pihenőben tologatni nem igazán komfortos, főleg, ha megpakoltuk csomagokkal.
Összegzés
A BULLS Lacuba EVO E45 egy igényes alkatrészekkel ellátott, használható túragép vagy városi cirkáló. Erős motorjának és nagy akkumulátorának hála hosszú ideig és bármilyen élethelyzetben jó pajtása lesz a hölgy vagy úr tulajdonosának. Ha valakinek böszmeség a folyamatos világítás, rendszámtábla, ilyesmi, akkor nyugodtan lehet a Lacuba EVO modellt kérni, az ugyan csak 25km/h-ig gyorsít, de ugyanolyan erővel tol majd fel a hegyre, mint a nagytesó. Némi ergonómiai morzsán kívül a masina minden tekintetben ötletes, kihasználható bringa, olyan sportosabb személyeknek, akik szeretnék az izmaikat használva új határokat feszegetni. Másfél millió forintért kapunk egy bringát, egy robogót és egy málháslovat. Ez kérem egy 5/5.
A Tetszés index a bringalap.hu tesztelőinek abszolút, előítéletektől nem mentes, szubjektív véleményét mutatja.
Viszont fontos: viszonyítani mindig az azonos minőségi kategóriájú termékekhez viszonyítunk! Tehát nem húzzuk le a Trabantot, mert a Ferrari jobb.
5/5 a tesztelő kedvence, a tesztelt termékek közül a legjobb. Egy termék esetén az imádat felső foka!
4/5 megvenném
3/5 jól használható
2/5 (szódával) elmegy, használható
1/5 nem tetszett