Egy gyárilag túrázásra felkészített cross-trekking bringa
Apache kerékpár legutóbb 2017-ben járt nálunk. Akkor egy hátsóagymotoros (Bafang) bringát teszteltünk, ami olyannyira elnyerte a tetszésemet, hogy következő évben vásároltunk is egyet feleségemnek, aki azóta is nagy örömmel bringázik vele. Nagyon örültem annak, hogy most kipróbálhatok egy Bafang középmotoros bringát.
A kerékpár egy túrázásra teljesen előkészített bringa. Van rajta világítás, sárvédő, csomagtartó, lábtámasz, csengő és fém pedál. Gyakorlatilag megvétel után csak rá kell ülni és gyűjteni vele a kilométereket. Jól hangzik, ez akár lehetne a cikk végszava is, de nézzük meg előbb kicsit közelebbről.
A váz erősen ejtett felső csövű, 6061-es alumíniumból készült. Számomra nagyon tetszetős volt, ahogyan az akkumulátort rejtő hatszögletes vastag alsócsövet párosították a kecses, sportosságot és könnyedséget sugárzó vékony nyeregcsővel, illetve lánc – és támvillával. Ezt a felsőcső oldalról lapított, illetve a homlokcsőtől a nyeregcső felé történő esztétikus vékonyításával érték el. A váz matt szürke színéhez jól illik a matt fekete akkumulátor, a motor és a teleszkóp. Az összhangra a szintén matt fekete kiegészítők teszik fel a pontot. Csak egy valami lóg ki a sorból, de erről kicsit később.
A Bafang motor egy távol-keleti gyár terméke. Ettől azonban ne ijedjünk meg, mivel gyakorlatilag az ebikeok indulásától jelen vannak a piacon és saját fejlesztésekkel dolgoznak. Éves szinten nem lennék meglepve ha több motort adnának el mint a nagy nevű gyártók összesen.
Az Apache Matto Tour MX-I G2 bringába középmotort szereltek. 80Nm nyomatékkal rendelkezik, ami az egyik legmagasabb érték 2020-ban a PEDELEC-ek világában, és ez különösen alkalmassá teszi dombos-hegyes vidéken történő használatra. A rásegítése 5 +1 fokozatban szabályozható. Ez a motor nyomatékszenzoros, ez jelenleg a fejlettebb PEDELEC technológia. Ezt használja az e-bike motorok elit klubjába tartózó Bosch, Shimano Steps, valamint a Yamaha is.
Elektromossággal egy 16 Ah - 576 Wh LG rejtett akkumulátor csomag szolgálja ki. Akiknek ezek az adatok nem sokat mondanak, azoknak elárulom, hogy ezek az adatok az akkumulátor elektromos áram tároló kapacitását jelentik. Ez a bringa az 576 Wh-s akksijával sík terepen bőven 100 km fölötti távot megy el. Ráadásul érdekességként jegyzem meg, hogy az etalonnak számító Bosch motorokhoz tavaly az 500 Wh-s volt a legnagyobb kapható akkumulátor. A rejtett akksi miatt fanyalgóknak jó hír, hogy ez a kulcsával könnyen kivehető és a bringától független is tölthető a lakásban. A kis fogyasztású színes LCD kijelzőn nyomon követhetjük az akku töltöttségét, a sebességet, a megtett utat és még sok egyebet.
A bringás kényelméről és a váz élettartamának növeléséről az SR Suntour NEX HLO teleszkóp gondoskodik a maga 63 mm-es rúgóútjával. Csodákat ne várj tőle, akkor nem okoz csalódást. Teszi a dolgát, érzékenysége az 1995-ös MTB villákéval talán felveszi a versenyt, a súlya viszont tuti nem. Aszfaltra mindenesetre jól megfelel.
A váltásról a Shimano Altus váltó és váltókarja gondoskodik. A 9 sebességes kazetta is ettől a gyártótól került ki, illetve az első és hátsó agy is. A Bafang hajtókaron egy darab 44 fogas lánckerék található. A felniken érezni egy kis nacionalizmust, hiszen az a cseh Remerx terméke, de nincs is ezzel semmi baj. A fék a Shimano MT200 (Acera) néven futó hidraulikus tárcsaféke, amely 180 mm-átmérőjű tárcsákkal gondoskodik a hatékony megállásról.
A kormány, a kormányszár, a kormánycsapágy, a nyereg és a nyeregcső Spec névre hallgat, ez gyakorlatilag a gyártó házi márkája. A kerekeken az Impac Smartpac külsői feszülnek, amelyek kísértetiesen hasonlítanak a Schwalbe Smart Sam mintázatára. Ne ijedjünk meg tőle nem egy silány távol-keleti másolat. A Schwalbe márkája ez is csak a neves gyártó olcsóbb anyagokból ezen a néven hozza forgalomba a közép kategóriás külsőit, belsőit.
Menet közben
Vizsgáljuk meg először a kijelzőt. Ez egy TFT színes kijelző, amely a tapasztalataim alapján erős fényben is jól látható. Grafikusan mutatja az aktuális sebességet és a pillanatnyi áramfogyasztást. Ezek mellett az i gomb nyomásával elővarázsolhatunk egyéb adatokat: így a túra alatt megtett távolságot, az összes megtett távolságot, a hatótávolságot, a max sebességet és a pontos időt. Menet közben nem is nagyon van másra szükségünk. Itt említem meg a fentebb említett 5+1 fokozatból a +1 a sétáló mód. Erre váltva és a – gombot nyomva elindul a bringánk segítve egy-egy emelkedőre, gyalogos felüljáróra a feljutást.
Álló helyzetben az i gombot kétszer megnyomva egyéb beállítási lehetőségek jönnek elő. Erről többet nem akarok írni, katt IDE ha bővebben érdekel.
A kormányról vezérelhetjük a lámpánk be, illetve kikapcsolást. Nagyon tetszett, hogy a kijelző fényerejét a lámpa bekapcsolásával azonnal automatikusan visszaveszi, illetve a kijelzőbe épített fényérzékelő a lámpánkat automatikusan be / kikapcsolja.
A motor nem volt túl hangos. Szépen teszi a dolgát. A 25 km-es sebesség elérésekor szép finoman veszi vissza a rásegítést, szinte észre sem venni. Ha már itt tartunk megjegyzem, hogy nagyon jól lehet hajtani az Apache-ot a motor használata nélkül is. Több mint egy órát bringáztam vele így. Megmásztam a Margit – és az Árpád hidat közben több bringást megelőztem. A kilenc sebességet jól ki lehetett használni, kellően finomak az áttételek közötti különbségek. Ezt azért hangsúlyozom ennyire, mert túra bringáról lévén szó, jó ha az ember nagy távolságok megtételét is számításba veheti, akár úgy is, hogy ha nem kell (pl. sík terep, erős hátszél) kikapcsolja az aksit. Vagy ha az lemerül, nem jön zavarba, mert kenyér gőzzel is jól halad. (Ez persze a bringás kondijának a függvénye is.)
A váltóról, fékről különösebben nem akarok írni, hiszen ismerjük azokat, megbízhatóan teszik a dolgukat.
Az Apache Matto Tour MX-I G2 geometriája kényelmes bringázást tesz lehetővé. Elsőre kicsit idegen a szögegyenes kormánya, de könnyű megszokni. A markolat kényelmes volt, a nyerget viszont kicsit puhának emiatt hosszabb távon kényelmetlennek éreztem. Ettől független ergonómiailag rendben van a bringa.
Egyedül esztétikailag tudok bele kötni a felépítésébe, de abba nagyon. Ahogy a képeket nézitek láthatjátok azt a gyönyörű matt szürke, matt fekete kinézetet. A látványvilágba még egész jól illeszkedik a selyemfényű csomagtartó. A fényes fekete aluplasztik sárvédő azonban gyakorlatilag tönkreteszi a harmóniát.
Tetszés index: 4/5.
Ötöst a fényes sárvédő okozta esztétikai hiba miatt nem kap a bringa. Gyakorlatilag ez volt vele az egyetlen problémám. (Szóval az Annyira Más Bringabolt által forgalmazott Apache Matto MX-I G2, ami a kedvezőbb ára mellett csak a lámpa, a csomagtartó, a sárvédők és a kitámasztó hiányában különbözik a most tesztelt Tour változattól, az simán 5/5.)
Ha érdekel a bringa, az Annyira Más Bringaboltban meg is tapogathatjátok.
A Tetszés index a bringalap.hu tesztelőinek abszolút, előítéletektől nem mentes, szubjektív véleményét mutatja.
Viszont fontos: viszonyítani mindig az azonos minőségi kategóriájú termékekhez viszonyítunk! Tehát nem húzzuk le a Trabantot, mert a Ferrari jobb.
5/5 a tesztelő kedvence, a tesztelt termékek közül a legjobb. Egy termék esetén az imádat felső foka!
4/5 megvenném
3/5 jól használható
2/5 (szódával) elmegy, használható
1/5 nem tetszett