Örömteli hír, de felmerült bennem jó néhány kérdés is...
Most a csapból is az alábbi hír folyik:
Pályázatot írnak ki október vége felé elektromos rásegítésű kerékpárok megvásárlására, melynek a keretösszege 1 milliárd forint lesz. A támogatást magánszemélyek vehetik igénybe úgy, hogy
- pedálszenzoros kerékpárok vásárlásához maximum 90 ezer forintot,
- nyomatékszenzoros kerékpárok esetében 150 ezer forintot igényelhetnek,
- legfeljebb a jármű árának felére lehet pályázni, amennyiben annak eladási ára nem haladja meg a 900 000 Ft-ot.
Mivel elsősorban a kerékpárral történő munkába járást kívánják segíteni, ezért a pályázat benyújtáshoz munkaviszonyt igazoló dokumentum csatolása is szükséges lesz.
A sajtótájékoztatón felvetődött bennünk jó néhány kérdés, amelyet az illetékesek egyelőre válasz nélkül hagytak. Murlasits Attilával, az Annyira Más Bringabolt tulajdonosával beszélgettünk a bejelentés után.
Azt egyértelműen kijelenthetjük, hogy jó iránynak tartjuk a támogatást, mely egyrészt remélhetőleg segíteni fogja a településeink zöldebb közlekedését, másrészt ezen túlmenően az aktívabb életforma elterjedésével az egészségünk megőrzéséhez is hozzá fog járulni. Alig várjuk tehát, hogy végre a részletekről is mielőbb lehulljon a lepel, hiszen sok kérdés maradt nyitott.
Elérhető az 50%-os támogatás?
A fenti számokat megismerve az látszik, hogy akkor jár a legjobban a vásárló, ha pedálszenzoros kerékpárt 180 000 Ft-ért, nyomatékszenzorosat 300 000 Ft ért venne, hiszen ebben az esetben féláron jutna hozzá a kiszemelt bringához. Árnyalja ugyanakkor a képet, hogy jó minőségű pedálszenzoros kerékpárok ára 300 - 350 000 forinttól, nyomatékszenzoros kerékpárok ára pedig 650 – 700 000 Ft-tól indul jelenleg a hazai boltokban. Tehát minőségi kerékpárok esetén nem lehet elérni a vásárló számára legoptimálisabb 50 %-os támogatást. (Gyakorlatilag az átépítő szetteknél lehetne kihasználni azt, de arra nem lesz támogatás tudomásunk szerint.) Ha jobban utána számolunk, gyakorlatilag inkább 17 és 30% közötti támogatással lehet majd elektromos rásegítéses kerékpárhoz jutni, azaz nagyjából az ÁFA összegéről mond le az állam.
Kiszűrik az ügyeskedőket?
Bár azt még senki sem tudja hogy is fog szólni a pályázat pontos szövege, de ismerve a magyar leleményességet, könnyen előállhat az a helyzet, hogy tömegével hozzák majd be azokat az olcsóbb, viszont dög nehéz, ólom aksis elektromos robogókat, amelyek az engedélyeztetés és a számla szerint PEDELEC-ként működnek, majd az eladáskor szinte azonnal felszerelik rá a kézi gázkart, hiszen ki akar egy 40-60 kg-os járművet lábbal hajtani…
Mennyi PEDELEC-et adnak el a kereskedők ezáltal 2021-ben?
A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint 2019-ben magyar kerékpárboltokból kb 3 500 db e-bikeot vásároltak. 2021-ben a támogatás segítségével ennek duplájával, azaz már 7 000 PEDELEC kerékpár eladásával számol a kormány.
- Optimista verzió:
Azon túlmenően, hogy a piac jelenleg elég nehezen becsülhető, az mindenesetre látszik, hogy a keret elég lesz egész évr. Ha az egy kerékpárra megítélhető maximális támogatási összegekből indulunk ki, akkor várhatóan akár 8000-9000 sikeres pályázó után fog elfogyni a kihirdetett keret, ha a teljes 1 milliárd forint a vásárlók rendelkezésére fog fordítódni, és nem ebből finanszírozzák a pályázat marketingjét, a kidolgozás elbírálás és egyéb felmerülő költségeket is. Így a betervezett 7 000 db-os PEDELEC eladás megvalósul! - Pesszimista verzió:
A támogatás összege nem ad akkora lendületet a piacnak, hogy megduplázza a 2019-es eladási adatokat.A támogatás igénybevételével járó ügyintézés bonyolultsága is erősen befolyásolja majd a pályázat sikerességét.
Lesz-e a kereskedőknél a pályázat elstartolását követően, a bejelentés szerint novemberben elég e-bringa, miből lehet majd választani?
Sok gyártó már eladta a legtöbb 2020-as modelljét, a jövő évi modellekre pedig még csak mostanában vették fel az előrendeléseket, azaz a boltokban mostanra jelentősen kisebb a választék. 2019-ben ugyanis még senki sem tervezett ilyen kereslet növekedéssel, és a koronavírus is csak rontott a gyártási kapacitásokon…
Elvarratlan szálak...
Az eddigi eszmefuttatáson felül is van még pár kérdés, amelyre valószínűleg sokan szeretnének megnyugtató választ kapni:
- Konkrétan mikortól lehet majd pályázni? (jelenleg csak annyit tudunk, hogy október végén, novemberben kijönne a pályázat, és a kormány szeretné, ha a karácsonyfa alá már lehetne tenni ebből bringát...)
- Előre kell majd pályázni, és a nyertes pályázó csak ezután tudja megvásárolni a bringát, vagy a vásárlás után visszatérítésre lehet pályázni?
- Előbbi esetben mi van, ha közben elfogy az adott bringa, utóbbi esetben pedig ha elfogy a pályázati keret?
- Ki intézi majd a pályázatot? A vevő vagy a bolt?
- Hogyan lehet látni, hogy mely kerékpárokra lehet beadni pályázatot, azaz mi alapján lehet eldönteni, hogy a megvásárolni kívánt modellre megigényelhető-e a támogatás? Lesz egy lista a konkrét modellekről? Vagy mi alapján lesz egyértelmű, hogy mely kerékpárok felelnek meg az előírásnak?
- Milyen forgalmazóknál lehet vásárolni majd PEDELEC bringát? Csak szerződött hazai boltokban vagy bármilyen boltban, akár külföldön vásárolt bringára is nyerhető támogatás?
Sok a nyitott kérdés, és október végéig nincs sok idő. Reméljük a pályázat tényleges kiírására ezek eldőlnek, és egy jól kidolgozott rendszerrel találkoznak majd mind a vevők, mind a kereskedők. Ami kiszűri a kamu PEDELEC-ek támogatással történő vásárlásának lehetőségét, hiszen ez a pályázat nem az elektromos robogókra lett meghirdetve, hanem az elektromos rásegítéses kerékpárokra.
Címkép: Pixabay