Agyváltós PEDELEC próbálgatás
„Begurult” a szerkesztőségünkbe egy agyváltós, Brose középmotoros bringa kipróbálásra. Ezt a begurulást úgy értsd, hogy kaptam egy hívást, hogy Budán az Annyira Más Bringaboltban vár rám egy Bulls Lacuba Evo 5F kerékpár. Rövid egyeztetés után kigurultam, az-az feltekertem a 12. kerületbe és rövid ideig tesztelgettem a kerület sokszor igen meredek emelkedőin és lejtőin.
Mielőtt azonban élménybeszámolómat megtartanám nézzük meg mivel is akadt dolgom.
A Bulls gyártóról néhány mondat
A Bulls, az egyik legnagyobb európai kerékpárgyártó csoport, a ZEG tagja. 1995 óta gyártanak prémium minőségű kerékpárokat. 2010-ben léptek be az elektromos kerékpárok piacára.
A Bulls PEDELEC-ek elektromos rásegítéses rendszerei sokszínűek. Nem szorítkoznak egy vagy épp két gyártó rendszerére. Jelenleg a Bosch, Brose, SR Suntour (nem elírás!) és Shimano elektromos rendszereit használják.
A gyártóra jellemző, hogy törekszik az innovációra és a vevőközpontúságra. Erre jó példa, hogy szinte egyedüliként a piacon a vázba rejtett akkus modelljei esetében nem a tervezők döntik el, hogy mely modellek milyen kapacitású akkumulátorral rendelkeznek, hanem ezt a vevőre bízzák! Ennek előnye, hogy a legnagyobb (750 Wh) akku nyújtotta extra kilométereket már a megfizethetőbb árú modell választása esetén is élvezheted!
Alapok
Tesztalanyom alacsony átlépésű komfort vázzal rendelkezik, amely természetesen alumíniumból készült. A talaj egyenetlenségeit egy SR Suntour NCX-D DS LO Air CTS teleszkóp próbálja kisimítani. Ez egyébként aszfalton a teszt alatt tökéletesen sikerült neki.
A hajtás rendszerét egy Brose középmotor, egy integrált akkumulátor, egy Shimano 5 sebességes, kifejezetten ebike-okhoz tervezett agyváltó, valamint egy FSA hajtókar alkotja.
A Brose egy jelentős autóipari beszállító (mint a Bosch), amely sikeresen nyitott az elektromos kerékpárok piaca felé – a pletykák szerint a fejlesztés alapja egy kormányszervó motor - és jelenleg több mint 30 pedelec gyártónak beszállítója.
3 középmotort gyártanak két változatban. Drive C, Drive T és Drive S néven. Ezek a leadott nyomatékban térnek el. A „C” 50, a „T” 70 az „S” 90 Nm tud leadni. Ezeket a motorokat alumíniumból vagy magnéziumból készült házban kínálják. Az alu házas változatok az olcsóbbak, a magnézium házasak a könnyebbek. Ráadásul nem is kevéssel 3400 g helyett csak 2900 g a súlyuk, ami 25 %-os csökkenést jelent.
Teszt alanyunkban egy Brose Drive T Mag motor dolgozik, amely igaz, hogy kisebb teljesítményt tud leadni, mint a nagy tesó, de cserébe az akkumulátort kevésbé meríti. A háza – ahogy az elnevezése is sejteti – magnézium. Ez egy ideális motor a hosszan tartó hegyes-völgyes-aszfaltos túrához. A vezérlését a kormányról a bal kezünkhöz szerelt gombokkal tudjuk szabályozni. A kijelzője (Topology DS103) a kormány közepén található. Sajnos nem leszerelhető, viszont színes.
A kerékpár integrált akkumulátorral rendelkezik, amely könnyen kivehető belőle és akár a lakásban is tárolható, tölthető. Ahogy a bevezetőben említettem, a Bulls sajátossága, hogy a vásárló dönti el hogy milyen tárolókapacitású akksival – 550, vagy 750 Wh - kéri a bringát.
A Bulls Lacuba Evo 5F 5 sebességes Shimano agyváltóval (SG C7000 5D) rendelkezik, amelyet kifejezetten az ebike-okhoz fejlesztettek ki. Egyszerű, kompakt, alacsony karbantartás igényű rendszer.
Zárójelben jegyzem meg, hogy akit visszarettent az agyváltó, az megveheti ezt a bringát láncváltós verzióban is. Ha érdekel katt IDE!
A megállásról a Shimano Altus családjába tartozó hidraulikus tárcsafékek gondoskodnak. Elől 180, hátul 160 mm átmérőjű tárcsákkal.
A kerékpár 28”-os kerekekkel rendelkezik, amelyeken Schwalbe Almotion gumik feszülnek.
A kiegészítők
A Bulls ezen bringáját alaposan felszerelte: „I-Rack” kompatibilis csomagtartót, Lacuba világítást, igényes sárvédőket, lábtámaszt, MonkeyLink kulacstartókat kapott. (Ha valaki olvasta a Pegasus Premio Evo 10 Lite tesztünket, annak az az érzése támadhat, hogy kísértetiesen hasonlít ez a felsorolás ahhoz és akkor még nem említettem a Comodoro nyerget, Ergon markolatot. Ezen viszont ne ütközzünk meg. A Bulls mellett a Pegasus is a fentebb említett ZEG csoport tagja, mint ahogy a Hercules és a Zemo is, hogy csak az ismertebb márkáikat említsük.)
Menetpróba
Az alacsony átlépési magasságú váz mind a hölgyek, mind a kevésbé gyakorlott urak számára előny lehet. (Őszintén valljuk be, városi használat esetén ez a legoptimálisabb váz típus.)
A bringára felülve azt stabilnak, könnyen irányíthatónak találtam. Egyedüli problémám az volt, hogy a fékkar gyári beállítása nem volt optimális. Az újjbegyeimmel épphogy elértem. Egy imbuszkulccsal azonban könnyen orvosolható ez a probléma.
A bringa motorja nagyon halk volt, halkabb mint a hasonló középmotorok, sokan pont ezért választják. Csendesen, probléma nélkül vette a budai 20%-os emelkedőket, pedig van még ennél is erősebb Brose motor, az S jelű, de azt jellemzően montizásra szánta a cég. Szép finoman áll le a rásegítés a maximális sebesség elérése után. 25 km/h felett hajtani azonban nehezebb volt, mint az idén próbált Bosch vagy Bafang középmotoros modelleket.
Az agyváltó számomra izgalmas volt. Nem túl gyakori, hogy agyváltós bringát tesztelhet az ember. Az 5 sebességes rendszer azonban tette a dolgát. Nem gondolom, hogy hiányzott volna belőle több sebesség, de akinek esetleg mégis, az megveheti ezt a bringát láncváltós verzióban, 10 vagy akár 12 sebességes kivitelben is. Tudjuk, hogy az ebike-ok világába nem feltétlenül a sokat bringázók köreiből érkeznek az emberek. Nekik különösen hasznos lehet egy ilyen mindennel felszerelt agyváltós bringa, amelynél egyrészt akár álló helyzetben is vissza lehet kapcsolni, nem kell szenvedni a gyors fokozatban felejtett láncváltóval az emelkedőn való elinduláskor, másrészt nem kell félteni a zárt rendszerű agyváltót a sérülésektől és a koszolódástól. Ennél már csak az automata váltó az egyszerűbben kezelhető. Természetesen olyan is van a gyártónak, de az már egy másik cikk témája lehet majd a jövőben...
Tetszés index 4/5
Kemény kritikusként először 5/3-asra értékeltem a messze lévő fékkarok végett, de véleményem azonnal megváltozott, miután kiderült, hogy a fékkart a kormányhoz közelebb lehet állítani. Ebben az esetben, már jön az a kényelem és ergonómia, amit elvár az ember egy ilyen bringától, úgyhogy megérdemli a "Megvenném" minősítést! A bringa részletes műszaki leírását ITT! találod.
A Tetszés index a bringalap.hu tesztelőinek abszolút, előítéletektől nem mentes, szubjektív véleményét mutatja.
Viszont fontos: viszonyítani mindig az azonos minőségi kategóriájú termékekhez viszonyítunk! Tehát nem húzzuk le a Trabantot, mert a Ferrari jobb.
5/5 a tesztelő kedvence, a tesztelt termékek közül a legjobb. Egy termék esetén az imádat felső foka!
4/5 megvenném
3/5 jól használható
2/5 (szódával) elmegy, használható
1/5 nem tetszett