Tippek, hogy a bringázás csak élmény legyen
Tanulj meg biztonságosan kerékpározni.
- Bár a bringa használatához nem szükséges semmilyen tanfolyamot elvégezni, a KRESZ ismerete elengedhetetlen.
- Ismerd meg a kerékpárod minden elemét, tudd mi mire való. Melyik fékkar/váltókar melyik féket/váltót működteti.
- Tudj a kerékpároddal manőverezni, illetve egyenes vonalban haladni.
Állítsd be a kerékpárodat a méreteidnek megfelelően.
- Ha sok időt szeretnél kerékpárodon tölteni és szeretnéd ezt élvezni, akkor állítsd be azt a méreteidnek megfelelően. Erről bővebben Itt olvashatsz.
A keréknyomás.
- Mielőtt elindulnál mindig ellenőrizd a gumikban a nyomást. Ha nincs rendesen felpumpálva kevésbé hatékonyan tudsz tekerni, nagyobb a defekt kockázata, illetve a felnit is tönkre teheted egy kátyúban. (Bár hazánkban nincs kátyú!)
- A keréknyomást kézrátétellel nem lehet megállapítani, ehhez mindenképpen szükség van nyomásmérőre.
- Ha felfújod a kereket mindig a gumin ajánlott nyomás értékre kell fújni azt.
Ellenőrizd fékeket.
- Nézd meg a fékpofák nincsenek-e elkopva. Ha már nem látsz rajta mintát cserélni kell. Ellenőrizd, hogy nem ér-e valamelyik fékbetét folyamatosan a felnihez. Húzd be a fékkart. A féknek akkor kell fognia, ha féket 1/3 útig behúztad. Ha a fékek csak a fékkar útjának ½-e után kezdenek el fogni az nem jó, mivel hirtelen fékezésnél nem biztos, hogy a kellő időben fog megállítani.
Ellenőrizd az esetleges kilazulásokat.
Ha a bringádon egyes alkatrészek kotyognak, zörögnek, az nem biztos hogy jót tesz nekik. Ráadásul menet közben ezeket hallgatni sem kellemes. Ha elhanyagolod ezeket, akkor tönkre mehetnek.
- Ellenőrizd a kerekek oldalirányú mozgatásával, hogy a kerékagyak kotyognak-e.
- A kormányt és a kormányszárat el tudod-e fordítani oldalra, ha közben a kereket a lábad között szorítod. (Az a jó, ha nem)
- Ellenőrizd a kormánycsapágyat, hogy kotyogását. Behúzott fékeknél mozgasd a kerékpárt előre-hátra ha mozog akkor kilazult a kormánycsapágy.
- Ellenőrizd a középcsapágyat. Fogd meg a mindkét mancsoddal a hajtókarokat és próbáld előre-hátra mozgatni. Ha holtjátéka van, akkor a középcsapágyak karbantartásra szorulnak.
- Ellenőrizd a különböző szerelvényeket pl a kulacstartót, hogy mozog-e, zörög-e. Ha igen húzz a felfogatásuk csavarjain.
Sose indulj túrára szerszámkészlet nélkül.
- Egyet jól jegyezz meg: ami elromolhat, az el is romlik. Sőt biztos lehetsz abban, hogy a legrosszabbkor. Állíts össze egy szerszámkészletet, hogy felkészülj a legrosszabbakra. Tegyél bele egy kis pumpát, gumileszedőt pót belsőt, vagy foltozókészletet. Egy multifunkciós szerszámkészletet (Jó ha van rajta láncbontó prés is. Igaz, hogy bontani nem akarod a láncot, de lánc szakadás esetén a segítségével össze szerelheted azt.), egy rongyot, esetleg egy gumikesztyűt.
Bukó és kesztyű legyen rajtad.
- Ezek nem kötelezőek, de nagyban növelik a túlélési esélyeidet bukás esetén. A bukósisakot sokan kényelmetlennek érzik, pedig a jól kiválasztott sisak egyáltalán nem az. A kesztyű a tenyeredet védi esések esetén a horzsolódásoktól, ráadásul a kormányt kényelmesebb benne fogni.
Légy látható.
- A kerékpárost nem védi fém kaszni ütközések esetén. Mi a könnyű észlelhetőségünkkel tudjuk felhívni magunkra a figyelmet. Talán ez az oka annak, hogy a kerékpáros ruhák többsége élénk színű, tarka. Ha idegenkedsz is ezektől a színektől még is ezeket javaslom.
- A ruhák mellett fontos hogy lámpa mindig legyen nálad. Este életet menthet. A tiédet!
Felszerelés vészhelyzetre.
- Kicsi az esély, hogy komoly baj történjen veled, de mégis bekövetkezhet bármi. Ezért minden esetben legyen nálad telefon, készpénz, személyi irat.