A lakatolás egy örökzöld téma, mivel manapság egyre többen vesznek kerékpárt és sajnos rengeteg rossz példa látható, hogy milyen lakatot ne, illetvegy hogyan ne lakatoljunk,
Alapszabálynak mondhatjuk, hogy legalább a bringa árának tizedével megegyező összegű lakatot érdemes vásárolnunk. Bizony-bizony egy 100 ezres bringa esetén 10 000 Ft-ot költsünk lakatra. Ez elsőre lehet, hogy soknak tűnik, de higgyétek el sokkal olcsóbb egy kicsit többet kiadni egy megbízható zárra, vagy ismét kinyögni a bicikli teljes vételárát.
Lakat típucok
Sodrony- és spirálzár:
Ezek a latakok acél sodronyból állnak, vastagságuk a fél cm-től a 3 cm-ig terjed. Elvágásuk viszonylag gyorsan megy. Igazából csak az erővágó méretétől függ. Ha ilyen zárat veszel, akkor huzamosabb ideig ne hagyd a bringát őrizetlenül, vagy legyen látótávolságban. Bár a Tolvajkergetők nagy lakat tesztej alapján a vastag sodrony egyáltalán nem rossz! (A videót lásd lentebb!)
Vékony sodronyzár elvágása
Gerinclakat:
Ennél a típusnál az acélsodronyt kis hengerekkel borítják, amiket pedig műanyag bevonat fed. Az acélhengerek egymásba kapcsolódnak, így védik a belül elhelyezkedő sodronyt.
Ezek a lakatok vastagságuk miatt hamis biztonságérzetet adnak. Ugyanis a fémgyűrűk alatt általában az átlagos sodronylakatokénál is vékonyabb huzalköteg húzódik.
Az olcsóbbaknál sajnos acélgyűrűk helyett alumíniumborítású a huzal, amit egyszerűen összeroppantanak, és elvágják a szabaddá vált sodronyt. További gyakori hiba ezeknél a záraknál, hogy a hengerek nem illeszkednek rendesen, így szétfeszíthetők, ami szintén a sodrony elvágását vonja maga után.
Gerinclakat elvágása
U lakat:
Az U profilt edzett acélból készítik, amit szinte lehetetlenség fűrészelni, szétfeszíteni, vagy bármilyen mechanikai eszközzel tönkretenni.
A lakat hátránya, hogy nem flexibilis, így eléggé korlátoltak a lakatolási lehetőségek, de ha alaposan körülnézel, biztos találsz valami alkalmas horgonyzóhelyet bringádnak.
Láncos zár:
Itt nem a barkácsoltban kapható lánc és lakat párosítására kell gondolni, ugyanis a barkácsboltokban a láncot folyóméterre adják, így a kívánt méretet ott szabják le neked erővágóval, ami azt jelenti, hogy ugyanannyi védelmet biztosít, mint a korábban emlegetett sodronyzár. Bár ha az ilyen típusú zárat nagyon olcsón mérik, lehet, hogy ilyennel van dolgod... Figyelj, a vastagság ne tévesszen meg!
A rendes láncos zár általában négyszögprofilú hegesztett acélszemekből áll, amit textilborítással fednek, ami egyrészt megvédi a váz festését, másrészt elméletileg „flexelés" ellen hivatott védeni. (A sarokcsiszoló tárcsa által keltett hőtől megolvad a műanyag, és ráolvad a tárcsára, ami így az elveszti vágóképességét.)
Előnye az U-lakathoz képest, hogy flexibilisebb, így nagyon könnyen lehet vele megfelelő parkolóhelyet találni. Hátránya, hogy baromi nehéz, és kénylemetlenebb szállítani.
Colstock zár:
Tudod mi az a colstok? Ha ránázel erre a lakatra, akkor tuti, hogy eszedbe jut ez a hasznos mérőeszköz.
A lakat összehajtogatható rendszere ötvözi az U-lakat könnyűségét és praktikus szállíthatóságát a láncos zár felxibilitásával és erősségével, mivel lapjai edzett acél lapok, amit műanyagborítással láttak el. Szegecselése sem a gagyi fakta, hoszen ellenáll a feszítésnek és a fúrásnak egyaránt.
Végül nézzetek meg 2 videót, amit a tolvajkergetők forgattak. Demonstrálandó, hogy bármit ki lehet nyitni.
Tolvajkergetők lakat tesztje
Tolvajkergetők lakattasztjének 2. felvonása
Zárszerkezetek
A várak és erődítmények leggyengébb része a kapu. Igaz ez a lakatokra is, hiszen nem elég a legvastagabb lánccal rendelkeznünk, ha a rajta található lakat zárját egy gyerek is ki tudja nyitni egy lapos vasdarabbal.
Manapság az alábbi 3 fő zárszerkezet valamelyikével látják el a lakatokat.
Körkulcsos zár:
Ez tulajdonképpen egy henger a végén a zárhoz megfelelő köszörülésekkel. Ezeket a zártípusokat ajánlatos elkerülni, ugyanis sokukat - bármilyen hihetetlenül hangzik - egy tollal ki lehet nyitni.
Egy ilyen gagyi zár kinyitását szemlélteti ez a videó
Lapkulcsos zár:
Talán ez mondható ma a legbiztonságosabbnak. Ez hasonlít a hagyományos kulcshoz, viszont ennek az alsó és a felső felét is különböző szögekben köszörülik, természetesen szimmetrikusra, hogy mindegy legyen, hogyan dugod be a zárba. -Pont, mit az autók kulcsait.
Számzár:
Ma már egyre biztonságosabbak ezek a megoldások. Előnye, hogy nem kell hozzá kulcs. Komoly lakatoknál ezt a megoldást sajnos nem alkalmazzák.
Hogyan lakatoljunk?
Az alábbi lakatolási tanácsok talán maguktól értetődőnek tűnnek, mégis figyelmet érdemelnek, mert betartásukkal a kerékpárlopások nagy része elkerülhető.
- Egy pillanatra se hagyd magára lezáratlanul a bringádat!
Sok lopás a "Csak beugrom a boltba, egy percre!" esetekben következik be. (A bringát már viszi, az erre szakosodott úriember, akinek az a munkája, hogy egésznap a bolt előtt álljon és az ilyen pancserekre vadásszon.)
- A lakattal a kerékpár vázát is rögzítsd, ne csak a kereket!
A többpontos rögzítés mindig nagyobb biztonságot nyújt, főleg gyorszáras kerekeknél
- Győződj meg arról, hogy amihez lakatolsz, az rögzítve van!
Ne kösd a kerékpárt olyany oszlophoz, amit ki lehet húzni a földből, vagy egyszerűen át lehet emelni a tetején. (Lásd a lentebbi videót!)
- Jól látható, forgalmas helyen lakatolj!
Szokták ezt mondani, de véleményem szerint az emberi közöny miatt ennek már szinte semmi visszatartó ereje nincs. Bár talán a tolvaj adrenalin szintje ilyen esetben magasabb, mint egy kihalt utcában.
- Ne hagyj a bringán mozdítható értéket!
Vidd magaddal a kilométerórát, lámpát, kulacsot, pumpát, vagy egyéb mozdítható tartozékot, mert az is érték.
- Ne tárold a bringádat hosszútávon lépcsőházak folyosóján, kapualjakban, még jobb zárral sem!
A lezárt folyosó sem jelent különösebb akadályt a tolvajnak, sőt, itt rejtve dolgozhat, nagyobb szerszámokat is igénybe vehet. Ráadásul gyakran kifigyelik, hogy melyik lépcsőházból mit lehet vinni. Zárható kerékpártárolóban, pincén belül is lakatold le a bringádat! Inkább vigyék a másét. Mondjuk, ha lehet kerüld a közös tárolókat, mivel innen rendszeresen eltűnnek a bringák.
Lakatolós tippek