Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

kerekparos szamlalo02

Korábban csak annak alapján lehetett következtetni a kerékpáros forgalomra, amit a gátőrök striguláztak a házuk előtt.

Korábban elképzelhetetlen összeget, a következő négy évben 150 milliárd forintot fordít a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére a Kormány. Ahhoz, hogy ezt célszerűen költhessék el, előbb meg kellett ismerni hazánk kerékpáros forgalmi adatait. A Magyar Közút Zrt. (MK) átfogó felmérése, amelyet Révész Máriusz "Aktív Magyarországért felelős" kormánybiztos kezdeményezésére, az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával végeztek el, illetve folytatnak a későbbiekben is, egyrészt a fenti célt szolgálja, másrészt elősegíti, hogy az MK hatékonyabban, az igényeket jobban kiszolgálva és gazdaságosabban gondozhassa a kezelésébe került, közel ezer kilométernyi külterületi kerékpárutat.

Az MK idén tavasztól folyamatosan vette át a főutakkal párhuzamos, lakott területen kívüli kerékpárutak, illetve az országos kerékpáros törzshálózat lakott területen kívüli létesítményeinek üzemeltetési és karbantartási feladatait. Ezáltal egységes szemléletű, szakszerűbb és hatékonyabb lesz a kerékpárutak fenntartása. Az átadás-átvételt követően valamennyi helyszínen megtörtént az állapotfelmérés és gondoskodtak a legsürgősebb beavatkozásokról. Egyedül idén több, mint kétmilliárd forintot fordíthatnak minderre és a szükséges gépek beszerzésére, 2019-ben szintén 2 milliárd forint áll rendelkezésre. A nagyobb volumenű felújítási projektek már idén ősszel elindultak és jövő tavasszal folytatódnak.

kerekparos szamlalo01

Révész Máriusz kormánybiztos és Szilvai József Attila a Magyar Közút vezérigazgatója sajtótájékoztatón jelentik be a kerékpáros számlálók által rögzített mérések első eredményeit.

Kétszázezer kerékpáros

Korábban csak annak alapján lehetett következtetni a kerékpáros forgalomra, amit a gátőrök striguláztak a házuk előtt. Idén viszont 95 helyszínen számolták kézzel vagy géppel az áthaladó kerékpárosokat. Az előzetes adatok alapján 4275 mérési óra alatt összesen 202.539 biciklistát regisztráltak, a legtöbbet Békéscsabán, az Andrássy úti mérési ponton, három mérési nap (nyári hétköznap, nyári hétvége, őszi hétköznap, 6-tól 21. óráig) alatt összesen 15.442-t. Az egy napon mért legnagyobb forgalom szintén Békéscsabához kötődik: nyári hétköznapon 6031 kerékpáros, egy óra alatt 590-es maximummal. Magától értetődik, hogy a hétköznapi és őszi adatok inkább a munkába járásra engednek következtetni, míg a nyári hétvégiek sportolásra, túrázásra. Érdekes az őszi hétköznapi bringázás enyhe visszaesése, ennek egyik oka a fokozott autóhasználat lehet – amit éppen visszafordítani igyekszik az "Aktív Magyarországért felelős" kormánybiztosság. Ilyen szempontból jó jel, hogy közel megduplázódott a nyári hétvégék kerékpáros forgalma.

Növekedett a kerékpáros turizmus

Az idei forgalomszámlálás elemzéséből kiderül, hogy a turisztikai szempontból jelentős nyári kerékpáros hétvégék aránya jelentősen, mintegy négy százalékkal nőtt a legutóbbi, 2015-ös országos felméréshez képest –, azaz többen kirándulnak, sportolnak biciklivel. A szabadidős kerékpározás erősödéséhez hozzájárulhatott, hogy az elmúlt időszakban több kerékpáros túraútvonalat jelöltek ki, például Fertőd-Keszthely, Pannonhalma-Veszprém-Balatonfüred, Nagykanizsa-Szepetnek-Semjénháza-Murakeresztúr, Tokaj-Mád-Sárospatak, Dunaföldvár-Kecskemét-Békés, valamint az Eger-Mezőkövesd-Poroszló összekötésével. Ezek kis forgalmú utakon vezető, kitáblázott útvonalak, ahol tévelygés nélkül lehet, előre ismert körülmények között karikázni.

kerekparos szamlalo0311

Folyamatos a számlálás magyar fejlesztésű eszközzel

Az MK kezelésébe került kerékpárutaknál, 19 helyen telepítettek gépi forgalomszámláló eszközöket, melyek a nap 24 órájában, egész évben mérnek. Ezeket a magyar Veloclass vállalkozás fejlesztette ki és állítja elő, az időjárási adatokat is rögzíteni tudják, ezek alapján elemezhető a kerékpározás függése az időjárástól, ráadásul a napelemes rendszer meg tudja különböztetni a kerékpáros és gyalogos forgalmat, valamint a haladási irányokat is. Jelenleg tesztelik a rendszert, és ellenőrzik a mérőeszközök pontosságát.

A társaság szándéka egy olyan mérőhálózat és mérési terv kialakítása, amellyel egyre jobban feltérképezhető a magyarországi kerékpáros forgalom. Szeretnék évente megismételni a kézi kerékpáros forgalomszámlálást, és elindították további 32 gépi mérőeszköz beszerzését. Az egyik feladat szorzótényezők megállapítása, hogy rövidebb ideig tartó mintavételből is következtetni lehessen a forgalom összességére.

A nyert forgalmi adatok – melyek a www.veloclass.hu oldalon elérhetők – segítenek megalapozott, a kerékpározók igényeit kiszolgáló további fejlesztéseket megvalósítani. Az egységes, országos szemlélet, az egyes beruházások tervezéséhez rendelkezésre álló új adatok, a Kormány által biztosított plusz források, és az így megvalósuló koncepcionális fejlesztések rövid, közép és hosszú távon is a kerékpározni vágyók érdekét szolgálják.

Téma támogatás. Készült Magyarország Kormánya támogatásával.