Kerékpársávok, kerékpáros nyomok, egyirányú utcák kétirányú kerékpáros közlekedéssel, csomópontok felülvizsgálata, kerékpárkölcsönző rendszer - ezek szerepelnek a BKK tervei között.
A budapesti belváros kerékpárosbarát fejlesztésének célja, hogy a leendő kerékpárkölcsönző rendszer, a bubi működési területén belül mindenhol könnyen lehessen kerékpározni. Korszerű kerékpáros létesítmény ma is található a belvárosban, többek között a kiskörúti és az Alkotmány utcai kerékpársáv, és hamarosan az Andrássy út is ezek közé fog tartozni. A belvárosi mellékutcák jelentős részén pedig jól lehet kerékpározni, különösen a közelmúltban kialakított csillapított forgalmú utcákban. Ma még azonban ezek az utcák nem alkotnak összefüggő hálózatot, megoldatlan a kerékpározás a belvárosi főutak és Duna-hidak többségén, sok csomópontban kevés a kanyarodási lehetőség. A korábbi kerékpáros fejlesztések csak egy-egy útra, útvonalra szóltak, míg a most induló fejlesztés úthálózatban gondolkozik és egy összefüggő terület egészén rendezi a kerékpáros közlekedést.
Hamarosan Budapesten is hasonló látvány fogad
Milyen intézkedésből áll a program?
-főutakon és hidakon a kerékpározás feltételeinek javítása
-buszsávok megnyitása a kerékpárosok számára, ahol lehetséges
-csomópontok forgalmi rendjének módosítása, előretolt kerékpáros felállóhelyek létesítése, jelzőlámpák és járműosztályozók módosítása
-újabb kerékpárparkolók kialakítása a saját kerékpárral közlekedők számára
-forgalomcsillapítás
-egyirányú utcák megnyitása a kétirányú kerékpárforgalom számára
-akadályok felszámolása
Hogy áll a fejlesztés?
Idén megkezdődött a tervezés és a kerületekkel történő egyeztetés, ennek részeként elkészült az alapelveket és az egyes utcákban javasolt beavatkozásokat tartalmazó, a további tervezés és egyeztetések alapjául szolgáló egyeztetési dokumentum, amelyet megküldtünk minden érintettnek. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kiemelt figyelmet fordít az egyeztetésre, az intézkedések számos kerületi hatáskört is érintenek, a program sikerének pedig egyik alapvető záloga a minél szélesebb körű társadalmi támogatottság. A most elkészült egyeztetési anyagnak is az a célja, hogy bárki megismerhesse és véleményezhesse a BKK elképzeléseit, a részletes terveket összhangba tudjuk hozni a kerületek fejlesztési és beruházási programjával és a budapestiek véleményével, javaslatával. Az anyag véleményezésére a Magyar Kerékpárosklubot is felkértük.
Az első megvalósuló beavatkozás, amellyel a budapestiek találkozhatnak, az Andrássy út belső, Bajcsy-Zsilinszky út és Oktogon szakaszának átalakítása, amelynek köszönhetően az Andrássy út, a belvárosban haladó sugárirányú főutak közül elsőként, korszerű kerékpársávot kap, nem sokkal később az Oktogon és a Városliget közötti szakasz átalakítására is sor kerül.
Bubi-pontok
Hamarosan Budapesten is megjelennek az európai nagyvárosokból ismert közbringák. Ezeket egységes arculatú, jól felismerhető tárolókból lehet majd elvinni, majd használat után bármelyik másik tárolóban leadni. A budapesti rendszer neve bubi lesz, és 2013 derekán indulhat. A bubi nem egy kerékpárkölcsönző, hanem a közösségi közlekedés egy új formája, amely egyesíti az egyéni közlekedés szabadságát a kötött pályás közlekedés megbízhatóságával. Első ütemben körülbelül 1000 kerékpár lesz 74 biciklitárolóban. A pesti oldalon a Nagykörúton és a Városligeten belül, Budán pedig Vízivárosban, valamint a dél-budai egyetemi negyedben és a Margitszigeten
A bubi állomásainak közzétett listáját a BKK véglegesítette. A projekt felülvizsgálata nyomán állomás kerül többek között a Széna térre, a Nyugati és a Keleti pályaudvarhoz és a Batthyány térre, összhangban azzal a célkitűzéssel, hogy a Budapest környékéről vonattal, HÉV-vel, helyközi busszal bejárók is igénybe vehessék városon belüli utazásukhoz a kerékpárt. A módosított lista ugyancsak szerepel az egyeztetési anyagban.
További információkat a bubi projenkttel kapcsolatosan a BKK honlapjának "Fejlesztéseink" menüpontjában olvashatnak. A bubival kapcsolatos véleményeket a bkk@bkk.hu címen várjuk április 20-ig.
Forrás: BKK