A jövő évtől Budapest belvárosa (elméletileg) kerékpárosbarát közlekedésűvé válik. Nézzük, hogyan is gondolták ezt megoldani.
ABKK (Budapesti Közlekedési Központ közleménye következik:
A VII. kerületi fejlesztés részletei
- A korszerűsítés részeként először a VII. kerületben zajló útfelújításokkal egy időben teremtjük meg annak a lehetőségét, hogy a Bubi átadására a belvárosi utcákon a kerékpáros forgalom kétirányú legyen. A kerületben szinte minden mellékút egyirányú, közülük tizennégyet mindkét irányban – több mint 4600 méter hosszúságban – megnyitunk a kerékpárosok számára. Az egyirányú utcákban sok helyen a ferde beállású parkolókat tolatós beállásúakra festjük. Összesen 2700 méter kerékpársávot és 4700 méternyi kerékpáros nyomot hozunk itt létre, valamint 13 csomópont jelzőlámpás szabályozását módosítjuk. Közötte van a Rákóczi út–Luther utca–Szövetség utcai is, amely az Erzsébet- és Józsefváros közötti átjárást teszi lehetővé. 20 helyre új kerékpártárolókat telepítünk.
- Erzsébetvárosban a kerülethatáron fekvő Király utca–Városligeti fasor útvonalat leszámítva a Dohány utca–István út és a Wesselényi–Dembinszky utcapár a legjelentősebb sugárirányú útvonal, amelyeken kerékpáros nyomokat festünk fel. A jelzőlámpás csomópontokban pedig előretolt felállóhelyek segítik majd a kerékpárosok áthaladását.
- A Bajza utca VII. kerületi szakaszán mindkét irányban kerékpáros nyomot hozunk létre, mely az út terézvárosi szakaszán lévő kerékpársávhoz csatlakozik.
- A Damjanich utcai csomóponton át a bringások a Bethlen Gábor utcából a Baross térig is eljuthatnak, mert a teret átépítjük, és kerékpársávokat hozunk létre.
- A Rottenbiller utca egyirányú szakaszán kerékpársáv kiépítésével lehetővé tesszük a kétirányú kerékpározást, így jön létre egy végig járható útvonal a Rottenbiller utca–Lövölde tér–Felsőerdősor utca–Szinyei Merse Pál utca nyomvonalán. Ily módon a kerékpárosok egészen a Ferdinánd hídig eljuthatnak, ahol későbbi átalakítással megvalósulhat egy új kerékpáros létesítmény, mely átjárást biztosít a Duna irányába.
A VI. kerületi fejlesztés részletei
Terézváros utcáinak java része szintén egyirányú, közöttük fő- és gyűjtőutakat is találunk.
- A kerületben összesen 1880 méter kerékpársávot alakítunk ki, a fő- és a gyűjtőutakon 2400 méternyi hosszban pedig kerékpáros nyomot jelölünk ki. 18 csomóponti jelzőlámpát módosítunk, hogy a kerékpárosok könnyebben keresztülhaladhassanak. Az egyirányú mellékúthálózat 8 utcája nyílik meg a kétirányú kerékpározás számára összesen 4200 méter hosszúságban, közülük kiemelt jelentőségű a Jókai utca, amely a Nagykörúttal párhuzamos alternatív útvonalként is használható. A kétirányú kerékpáros forgalom számára megnyíló utcákban a ferde parkolás iránya sok esetben megfordul, hogy az elinduló járművek vezetői jobban lássák az utat, és ezzel is növeljük a forgalombiztonságot. 30 helyen új kerékpártámaszokat helyezünk az utcára.
- A gyűrű irányú utak közül a Szinyei Merse Pál utca–Felsőerdősor utca útvonalon, illetve a Bajza utcán is kétirányú lesz a kerékpáros forgalom. A gépjárművekkel egy irányban haladók a kijelölt kerékpáros nyomon, a szemből érkezők pedig a kerékpársávon haladhatnak.
- A Bajza utcai kerékpáros útvonal csatlakozik a Bulcsú utcai aluljáróhoz, így kapcsolatot teremt a XIII. kerülettel is.
- A Felsőerdősor utca és a Rottenbiller utca között a Lövölde téri jelzőlámpás csomópontrendszeren keresztül Erzsébetváros és a Keleti pályaudvar felé lehet majd közlekedni.
- A Lövölde tér forgalmi rendjét átalakítjuk: mindkét irányba könnyebb lesz kerékpárral eljutni. A Király utca felől érkező bicajosokat külön kerékpáros kanyarodósáv segíti, hogy a Felsőerdősor utcai kerékpársávra fordulhassanak.
- A kerülethatáron lévő Király utca–Városligeti fasor útvonal a Belvárost és a Városligetet köti össze, tehát fontos kerékpáros tengely. A Király utca Nagymező utca és Lövölde tér közötti szakaszán kijelölt kerékpáros nyomot hozunk létre, a Városligeti fasorban pedig a szervizutakon lehet majd bringával közlekedni. A Városligeti fasor Bajza utcai és Dózsa György úti csomópontjában a szervizútról érkező kerékpáros a sétányok átvágásával – rövid csomóponti kerékpársávon – közelítheti meg a csomópontokat, hogy az ott létesülő előretolt kerékpáros felállóhelyek segítségével bármely irányba kanyarodhasson. A kerékpársávokat a Városligeti fasor és a Városliget között a Dózsa György úton is keresztülvezetjük, így a Városligetet a Belváros felől még egy útvonalon meg lehet majd közelíteni.
Fejlesztéseink nyomán biztonságosan kerékpározhatóvá válik a belváros, megkönnyítve a Bubi közbringa-rendszer használói és a budapesti kerékpárosok közlekedését.