Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

bringavaltilostabla

Február 1-jén civil és állami érintettek részvételével indult meg a KRESZ bringás vonatkozásainak frissítéséről szóló munka.

Kerékpározást érintő KRESZ-módosításokkal foglalkozó munka indult a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban, a szerdai munkaindító találkozóra 18 állami és civil szervezet, illetve közlekedési tervezőcég volt meghívva.

Az egyre népszerűbbé váló kerékpározáshoz és a változó közlekedési környezethez igazítva egyszerűbb, jobban használható, életszerűbb megoldásokat javasoltak.

Főbb javaslatok

Kötelező oldaltávolság bevezetése kerékpározót előzve
Lakott területen belül minimum 1 méteres, lakott területen kívül minimum 1,5 méteres előzési oldaltávolság előírását javasolják.

Kötelező kerékpárút-használat felülvizsgálata
Állami (ÁSZ, NFÜ) vizsgálatok is alátámasztják, hogy az önálló kerékpárutak nagy része nem illeszkedik a közlekedés rendszerében, nem alkalmas a biztonságos és gyors közlekedésre.

Kerékpáros utca fogalmának bevezetése
A kerékpározóknak előnyt biztosító utca fogalma még nincs benne a magyar KRESZ-ben, Ilyen utcákban egymás mellett is szabályos tekerni, autóval tilos kerékpárt megelőzni, illetve alacsonyabb sebességgel szabad csak menni.

Gyengébb közlekedők védelme: általános figyelemfelhívás
A gyalogosokra, kerékpárosokra és főleg a gyerekekre, az idős és mozgáskorlátozott személyekre is különös figyelmet kelljen fordítania a járművezetőknek.

Az elavult a szabályok módosítása

  • az egyre népszerűbb gyermekszállító utánfutók engedélyezését,
  • a gyerekekkel járdán tekerés szabályozását (jelenleg az út használatától tiltott 12 éven aluli gyermeket csak az úttestről kísérhetik a szülei),
  • a bolyban haladás engedélyezését, ami a kerékpársportolók haladását és megelőzését könnyítené meg
  • sportolói licenccel rendelkezők felmentését javasoljuk többek közt a kötelező csengő- és kerékpárút-használat alól
  • az életszerűtlen sebességkorlátozások eltörlését
  • biztonsági okokból körforgalomban ne legyen kötelező biciklivel és motorral jobbra tartani
  • csak kanyarodás előtt kelljen kézzel jelezni, kanyarodás közben meg lehessen fogni a kormányt

Hogy a fenti javaslatokból mi valósul meg, azt majd a következő KRESZ-ben fogjuk megismerni.