Ez egyben az EuroVelo 6-os nemzetközi útvonal része is, ezáltal sok külföldi véleményét alakítja hazánkról.
Az ország fővárosát és a Pilis, illetve a Dunakanyar kapuját összekötő kerékpárút, amely egyben az EuroVelo 6-os nemzetközi útvonal része is, ezáltal sok külföldi véleményét alakítja hazánkról, eléggé lepusztult állapotban van már. Sok az aszfalthézag, a felpúposodás fagyökereknél, a repedés, helyenként behatoltak a gyomok az aszfaltra, és bokrok szűkítik az űrszelvényt. Nem nagy élvezet karikázni rajta…
Annál nagyobb öröm, hogy október 17.-én, a munkaterület hivatalos átadásával, elindult a felújítás. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Pest megyei igazgatóságának megbízásából a Strabag Magyarország Kft. lát munkához, Budapest határától a szentendrei Kalászi úti csomópontig (3671 méter). Megstuccolja a lombokat, letakarítja a gyomot, feltölti a hézagokat, majd új aszfaltburkolatot készít. A munka befejezésének kitűzött időpontja november 30.
Szakújságíróként részt vettem a munkaterület-átadáson, és nagy megelégedéssel tudtam meg, hogy maximálisan kerékpáros-barát lesz az egész munka lebonyolítása. Nem zárják le másfél hónapra a bringás közlekedés ezen artériáját, hanem egyelőre csak kiteszik a kerékpárforgalmat Budakalászra terelő táblákat, hogy mindenki idejében tudomást szerezhessen a változásról. A gallyazások, javítgatások ideje alatt lehet közlekedni a kerékpárúton, legfeljebb egy-egy helyen lelassítva, vagy a biciklit tolva néhány méteren. Csak a járdafiniserrel végzett aszfaltozás alatt lesz szakaszosan zárva az út, de az nem túl hosszú időszak.
Amint tudomást szereztem az egész projektről, és ránéztem a térképre, hol is van Budapest városhatára, rögtön szöget ütött a fejembe valami: hoppá, a határvonal a Barát-patak hídját metszi, a budakalászi bevásárlóközpont mellett. Mi lesz a kerékpárútnak a Pünkösdfürdő utcától odáig tartó szakaszával, amely szintén elég zötyögős az aszfalthézagaival, gyökérpúpjaival? Némi hézagkiöntéssel, gyökérnyirbálással könnyen orvosolható lenne. Nos, ez nem a Magyar Közút illetékességébe tartozik, hanem fővárosi hatáskörbe. Igyekszem kideríteni, hogy kihez fordulhatok útjavítási ötletemmel, és majd beszámolok az eredményről (remélem, nem kudarcról), mert nagyon jó lenne az egész útvonalat végig egyöntetűen sima aszfalton bejárni.
Még valami: a kerékpárút hattyúnyak-szerű kanyarral fejeződik be a Kalászi út jelzőlámpás kereszteződésénél. A bringások viszont kitapostak a fűben egy rövidítést, direktben a 11-es főúthoz, ahol már legálisan rá lehet kanyarodni a felfestett kerékpáros nyomvonalra. Sokkal praktikusabb lenne erre tartani, de az ösvény évszaktól függően poros vagy sáros, és nagy zökkenő van a főút aszfaltozásának szegélyén. Javasoltam a Közútnak, hogy építsenek ki azon a pár méteren alternatív útszakaszt, de elhárították azzal, hogy javításról van szó, nem módosításról. Kár, de hát rend a lelke mindennek…
Ez sem csorbíthatja azonban örömünket a kerékpárút megújulása fölött. Alig várjuk, hogy elkészüljön!