Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 Bp kerekparos elo

Budapest közlekedés fejlesztése volt a téma.

Nem a nulláról indult ez a találkozó, hiszen a főpolgármester már a választás előtt elfogadta a Magyar Kerékpárokklub (MK) legfontosabb fejlesztéseket tartalmazó 12+1 pontját, több abból több a programjában is szerepelt.

AZ MK most egy 6 fejezetből és 73 javaslatból álló csomaggal kereste meg a főpolgármestert és tábját.

A javaslatok intézményi, szabályozási és szabályozási változásoktól kezdve már idén végrehajtható – részben már megtervezett, de fiókba tett - fejlesztéseket, elkészült tervek módosítását, hosszabb távú tervezési igényeket tartalmaz a Lánchídtól a hiányzó külváros-belváros kapcsolatokon át a Nagykörútig.

Karácsony Gergely főpolgármester a találkozón megerősítette, hogy olyan komplex közlekedésfejlesztésben gondolkodnak a következő 4 év útfelújításai során, amiben a kerékpározás „nem a futottak még” kategóriába kerülne.

A BKK korábbi szerepének újraerősítése során egy állandó szakmai fórum nyílna a fenntartható közlekedési módok ügyeinek megbeszélésére, az MK javaslatára egy fővárosi intézményvezetői szintű kerékpárügyi megbeszélés is lehetségessé válik. „Kevesebb és lassabb autóval biztonságosabb lehet a város” – mondta a főpolgármester, aki a balesetek csökkentése irányából közelítené a forgalomcsillapítás igényét.

karacsony megbeszeles 2020jan 0

A főváros újra akarja gondolni a lassan 5 éve húzódó, 8.5 milliárd forintnyi EU-s támogatásból tervezett VEKOP projekteket. A fejlesztések nagy részét már át kellett volna adni, de a késlekedés miatt a támogatás elvesztése fenyegeti Budapestet. Javaslatunk nyomán a kevesebb haszonnal kecsegtető beruházásokra szánt összegeket hatékonyabb fejlesztésekre költenék. A Kerékpárosklub felajánlotta segítségét a projektek priorizálásában.

Sürgősségi listájában Karácsony Gergely a VEKOP projektek megmentését sorolta legelőre. Rövidtávon megvalósítható kerékpársáv-fejlesztési javaslatok közül több már idén megtörténhet, valamint a fővárosi kerékpárforgalmi hálózati terv készítését és a tömegközlekedési átszállóhelyek kerékpárparkolóinak fejlesztését és kommunikálását is elsők közé sorolta a főpolgármester.

Az útépítések mellett ugyanakkor az eddig hiányzó népszerűsítés és szemléletformálás eszközeivel is segíteni szeretné a közlekedési módok megváltozását.

Az MK Budapesti javaslatcsomagja pontokba szedve:

1.) Rövidtávon megvalósítható, engedéllyel rendelkező vagy kis beavatkozást igénylő fejlesztések:

  • Andrássy úti szervizút forgalomcsillapítása: Köröndtől kifelé is 30-as sebességkorlátozás, autós menekülőút felszámolása
  • Baross utcai kerékpársávok
  • Bartók Béla út középső szakaszán kerékpársávok
  • Dembinszky utca – Wesselényi utca kerékpársávok
  • Dohány utca – István utca kerékpársávok
  • Elnök utca kerékpársávok
  • Erzsébet királyné útja (Liget felőli szakasz)
  • Gázgyár utca nyitott kerékpársáv, sebességcsökkentés (30 km/ó)
  • Honvéd utca kerékpársáv
  • Karolina úti kerékpársávok
  • Pesti Dunapart környezete: Apáczai Csere János utca, Közraktár utca, Nehru-part, Pesti alsó rakpart hétvégi megnyitása és hosszú távú fejlesztése, Újpesti rakpart, Széchényi rakpart
  • Pozsonyi úti kerékpáros nyom helyett kerékpársáv, északi kapcsolat a dunamenti kerékpárúttal
  • Stefánia út
  • Szemere utca kerékpársáv
  • Tétényi út külső szakaszán kerékpársávok
  • Vaspálya utca kerékpársáv, busz-kerékpársáv
  • Vágóhíd utca kerékpársáv
  • Villányi úti kerékpársávok

+ Már megtervezett kerékpárbarát útfelújítások előre sorolása:

Apáczai Csere János utca, Dózsa György út, Göncöl utca – Röppentyű utca tengely, Gyömrői út, , István út – Pozsonyi utca (IV. ker.), Kerepesi út, Közraktár utca, Mogyoródi út, Orczy út, Róna utca, Vezér utca

2.) Elindítandó, 2-10 éves távú projektek:

  • Belvárosi fejlesztések a 3-as metró lezárása előtt
  • Eurovelo 6
  • Gubacsi út
  • Jászberényi út
  • Kerepesi út
  • Lánchíd: behajtani tilos, kivéve: közösségi közlekedés, taxik, rendőr, mentő, tűzoltó, gyalogos- és kerékpáros forgalom
  • Nagykörút
  • Rákóczi út
  • Üllői út
  • Vasútállomások környezete, B+R

3.) Általános, programszerű fejlesztések

  • Kerületközpontok, iskolák környékének forgalomcsillapítása, 30-as zónák, lakó-pihenő övezetek fejlesztése és kialakítása, általános sebességcsökkentés, kétirányú kerékpározás biztosítása ilyen övezetekben
  • Legfontosabb városi főútvonalak fejlesztése, hiányok befoltozása, városrészek összekötése, vasútvonalak elválasztó hatásának mérséklése
  • Közösségi és kerékpáros közlekedés kombinálásához B+R parkolók építése, népszerűsítése
  • Kerékpártároló- építési program indítása közterületen, lakótelepeken, udvaros bérházakban, támogatással
  • Bubi fejlesztése, mikromobilitási stratégia készítése
  • Kerékpárút-felújítási program

4.) Elkészült tervek módosítása:

  • Attila út
  • Blaha Lujza tér
  • Böszörményi út
  • Budai fonódó villamosvonalhoz kapcsolódva bebetonozni tervezett elavult kerékpárutak a 11. kerületben
  • Budafoki út
  • Déli körvasút projekt
  • Harmat utca
  • István út – Pozsonyi utca tengely (Újpest)
  • Kossuth Lajos utca (XX. ker.)
  • Külső Szilágyi út
  • Nemes utca (XVIII. ker.)
  • Serény utcai gyalogoshíd
  • Üllői út / kézilabdacsarnokhoz kapcsolódó útépítések
  • Városház tér (XXII. ker.)

5.) Intézményi, szabályozási javaslatok

  • A fővárosi útfejlesztések a város stratégiai céljait (autóközlekedés csökkentése, közösségi-, kerékpáros- és gyalogos közlekedés arányának növelése) szolgálja, ne legyen olyan útfelújítás, ami az évtizedekkel korábban
  • kitalált, jelenlegi állapotot betonozza be.
  • Kerékpárforgalmi hálózati terv, kötelezően betartandó és úttípusok szerinti tervezési útmutató készítését, valamint a településrendezési eszközök felülvizsgálata
  • Hibák, közterületi hibák gyors bejelentési és javítási rendszerének felállítását és ellenőrzése
  • Nagyobb figyelmet kísérje a téli hótakarítást és nyári takarítást, növényzet nyírását
  • Közvélemény-kutatások készítése, rendszeres civil egyeztetések, a lakosság bevonása a város megújításába.

6.) Szemléletformálás, népszerűsítés:

Tévhitek rombolását és közlekedés résztvevői közti együttműködést célzó, a közösségi közlekedés és kerékpározás vegyítését és helyi útvonalakat népszerűsítő kampányok indítása mellett javasolták az önkormányzat és cégeik munkába járását óbudai mintára támogató rendszer bevezetését, valamint a rendőrök és a buszsofőrök képzését is.

A Magyar kerékpárosklub közleménye nyomán