Budapest közlekedés fejlesztése volt a téma.
Nem a nulláról indult ez a találkozó, hiszen a főpolgármester már a választás előtt elfogadta a Magyar Kerékpárokklub (MK) legfontosabb fejlesztéseket tartalmazó 12+1 pontját, több abból több a programjában is szerepelt.
AZ MK most egy 6 fejezetből és 73 javaslatból álló csomaggal kereste meg a főpolgármestert és tábját.
A javaslatok intézményi, szabályozási és szabályozási változásoktól kezdve már idén végrehajtható – részben már megtervezett, de fiókba tett - fejlesztéseket, elkészült tervek módosítását, hosszabb távú tervezési igényeket tartalmaz a Lánchídtól a hiányzó külváros-belváros kapcsolatokon át a Nagykörútig.
Karácsony Gergely főpolgármester a találkozón megerősítette, hogy olyan komplex közlekedésfejlesztésben gondolkodnak a következő 4 év útfelújításai során, amiben a kerékpározás „nem a futottak még” kategóriába kerülne.
A BKK korábbi szerepének újraerősítése során egy állandó szakmai fórum nyílna a fenntartható közlekedési módok ügyeinek megbeszélésére, az MK javaslatára egy fővárosi intézményvezetői szintű kerékpárügyi megbeszélés is lehetségessé válik. „Kevesebb és lassabb autóval biztonságosabb lehet a város” – mondta a főpolgármester, aki a balesetek csökkentése irányából közelítené a forgalomcsillapítás igényét.
A főváros újra akarja gondolni a lassan 5 éve húzódó, 8.5 milliárd forintnyi EU-s támogatásból tervezett VEKOP projekteket. A fejlesztések nagy részét már át kellett volna adni, de a késlekedés miatt a támogatás elvesztése fenyegeti Budapestet. Javaslatunk nyomán a kevesebb haszonnal kecsegtető beruházásokra szánt összegeket hatékonyabb fejlesztésekre költenék. A Kerékpárosklub felajánlotta segítségét a projektek priorizálásában.
Sürgősségi listájában Karácsony Gergely a VEKOP projektek megmentését sorolta legelőre. Rövidtávon megvalósítható kerékpársáv-fejlesztési javaslatok közül több már idén megtörténhet, valamint a fővárosi kerékpárforgalmi hálózati terv készítését és a tömegközlekedési átszállóhelyek kerékpárparkolóinak fejlesztését és kommunikálását is elsők közé sorolta a főpolgármester.
Az útépítések mellett ugyanakkor az eddig hiányzó népszerűsítés és szemléletformálás eszközeivel is segíteni szeretné a közlekedési módok megváltozását.
Az MK Budapesti javaslatcsomagja pontokba szedve:
1.) Rövidtávon megvalósítható, engedéllyel rendelkező vagy kis beavatkozást igénylő fejlesztések:
- Andrássy úti szervizút forgalomcsillapítása: Köröndtől kifelé is 30-as sebességkorlátozás, autós menekülőút felszámolása
- Baross utcai kerékpársávok
- Bartók Béla út középső szakaszán kerékpársávok
- Dembinszky utca – Wesselényi utca kerékpársávok
- Dohány utca – István utca kerékpársávok
- Elnök utca kerékpársávok
- Erzsébet királyné útja (Liget felőli szakasz)
- Gázgyár utca nyitott kerékpársáv, sebességcsökkentés (30 km/ó)
- Honvéd utca kerékpársáv
- Karolina úti kerékpársávok
- Pesti Dunapart környezete: Apáczai Csere János utca, Közraktár utca, Nehru-part, Pesti alsó rakpart hétvégi megnyitása és hosszú távú fejlesztése, Újpesti rakpart, Széchényi rakpart
- Pozsonyi úti kerékpáros nyom helyett kerékpársáv, északi kapcsolat a dunamenti kerékpárúttal
- Stefánia út
- Szemere utca kerékpársáv
- Tétényi út külső szakaszán kerékpársávok
- Vaspálya utca kerékpársáv, busz-kerékpársáv
- Vágóhíd utca kerékpársáv
- Villányi úti kerékpársávok
+ Már megtervezett kerékpárbarát útfelújítások előre sorolása:
Apáczai Csere János utca, Dózsa György út, Göncöl utca – Röppentyű utca tengely, Gyömrői út, , István út – Pozsonyi utca (IV. ker.), Kerepesi út, Közraktár utca, Mogyoródi út, Orczy út, Róna utca, Vezér utca
2.) Elindítandó, 2-10 éves távú projektek:
- Belvárosi fejlesztések a 3-as metró lezárása előtt
- Eurovelo 6
- Gubacsi út
- Jászberényi út
- Kerepesi út
- Lánchíd: behajtani tilos, kivéve: közösségi közlekedés, taxik, rendőr, mentő, tűzoltó, gyalogos- és kerékpáros forgalom
- Nagykörút
- Rákóczi út
- Üllői út
- Vasútállomások környezete, B+R
3.) Általános, programszerű fejlesztések
- Kerületközpontok, iskolák környékének forgalomcsillapítása, 30-as zónák, lakó-pihenő övezetek fejlesztése és kialakítása, általános sebességcsökkentés, kétirányú kerékpározás biztosítása ilyen övezetekben
- Legfontosabb városi főútvonalak fejlesztése, hiányok befoltozása, városrészek összekötése, vasútvonalak elválasztó hatásának mérséklése
- Közösségi és kerékpáros közlekedés kombinálásához B+R parkolók építése, népszerűsítése
- Kerékpártároló- építési program indítása közterületen, lakótelepeken, udvaros bérházakban, támogatással
- Bubi fejlesztése, mikromobilitási stratégia készítése
- Kerékpárút-felújítási program
4.) Elkészült tervek módosítása:
- Attila út
- Blaha Lujza tér
- Böszörményi út
- Budai fonódó villamosvonalhoz kapcsolódva bebetonozni tervezett elavult kerékpárutak a 11. kerületben
- Budafoki út
- Déli körvasút projekt
- Harmat utca
- István út – Pozsonyi utca tengely (Újpest)
- Kossuth Lajos utca (XX. ker.)
- Külső Szilágyi út
- Nemes utca (XVIII. ker.)
- Serény utcai gyalogoshíd
- Üllői út / kézilabdacsarnokhoz kapcsolódó útépítések
- Városház tér (XXII. ker.)
5.) Intézményi, szabályozási javaslatok
- A fővárosi útfejlesztések a város stratégiai céljait (autóközlekedés csökkentése, közösségi-, kerékpáros- és gyalogos közlekedés arányának növelése) szolgálja, ne legyen olyan útfelújítás, ami az évtizedekkel korábban
- kitalált, jelenlegi állapotot betonozza be.
- Kerékpárforgalmi hálózati terv, kötelezően betartandó és úttípusok szerinti tervezési útmutató készítését, valamint a településrendezési eszközök felülvizsgálata
- Hibák, közterületi hibák gyors bejelentési és javítási rendszerének felállítását és ellenőrzése
- Nagyobb figyelmet kísérje a téli hótakarítást és nyári takarítást, növényzet nyírását
- Közvélemény-kutatások készítése, rendszeres civil egyeztetések, a lakosság bevonása a város megújításába.
6.) Szemléletformálás, népszerűsítés:
Tévhitek rombolását és közlekedés résztvevői közti együttműködést célzó, a közösségi közlekedés és kerékpározás vegyítését és helyi útvonalakat népszerűsítő kampányok indítása mellett javasolták az önkormányzat és cégeik munkába járását óbudai mintára támogató rendszer bevezetését, valamint a rendőrök és a buszsofőrök képzését is.
A Magyar kerékpárosklub közleménye nyomán