A szentendrei polgármester tájékoztatója.
Valószínűleg utoljára írunk a szentendrei hídról, ami nincs. Utolsó cikkünk Révész Máriusz sajtótájékoztatója volt. Lapunk politikailag semleges, ezért leközöljük most a másik fél álláspontját is. Sajnáljuk, hogy a híd politikai csata helyszíne lett és megépülte előtt összedőlt. Ezzel mi bringások és mi magyarok sokat vesztettünk. Egyrészt soká lesz még, hogy elugrunk az EV6-on Bécsbe fagyizni, másrészt a nyugati bringás turista is megáll majd Pozsonyban, Budapest helyett. Ez van!
Előzmény
Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos csütörtöki sajtótájékoztatóján azt mondta, a szentendrei önkormányzat többhetes helyi véleménykutatási "színjátékkal" megakadályozta, hogy Szentendre és Szigetmonostor között gyalogos-kerékpáros híd épüljön uniós forrásból az európai kerékpárút-hálózat (EuroVelo6) részeként. A híd a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásában 1,5 milliárd forint uniós forrás felhasználásával épült volna, Szentendre új önkormányzata ehhez nem járult hozzá, miután a lakosság körében végzett kéthetes véleménynyilvánító szavazáson felmérték: a helyiek inkább azt szeretnék, hogy a híd a város déli részén, a Postás strandnál épüljön. Révész Máriusz azt mondta, Fülöp Zsolt becsapta a helyieket, amikor egy olyan helyszínt - a Postás strandot - is szavazásra bocsátott, amelyről pontosan tudta, hogy ott nem építhető meg a híd, mivel a szemben lévő szigeti részen védett vízbázist érintene.
A szentendrei polgármester közleménye
Fülöp Zsolt pénteki, az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, Révész Máriusz több tényt is elhallgatott a rendezvényen, például nem említette, hogy az állam által preferált, Szentendre belvárosában tervezett két hídhely nem csak azért nem kapott környezetvédelmi engedélyt, mert a vízbázisok védelméről szóló 1997-es kormányrendelet kizárja azt, hanem azért sem, mert a híd tájba, városképbe illesztése gyakorlatilag megoldhatatlan a Pest Megyei Kormányhivatal határozata szerint.
A polgármester jelezte: Révész Máriusz arról sem tett említést, hogy mi volt az oka a csaknem két évig elhúzódó környezethasználati engedélyeztetési eljárásnak. "Az előkészítetlenség és a nem kellően kimunkált tervek miatt az eljárás minden fázisa fellebbezésre adott okot" - tette hozzá. Mindezek ellenére a beruházó azt kérte tavaly év végén Szentendre képviselő-testületétől - folytatta -, hogy a belvárosi hídhelyek valamelyikét támogassa, miközben azok nem kaptak környezetvédelmi engedélyt.
A polgármester tudatta azt is, a projekt tervezett menetrend szerinti kivitelezése már tavaly év végén kétséges volt, a beruházó pedig "most a városra hárítja a felelősséget", "átpolitizálva a híd megvalósításának valós történetét".
Fülöp Zsolt kiemelte: a véleménynyilvánító szavazáson egyértelműen kiderült, hogy Szentendre akarja a hidat, de a tájképvédelmi, környezetvédelmi, vízbázisvédelmi szempontok figyelembevételével.
A polgármester kitért arra is, hogy a csütörtöki sajtótájékoztatóra meghívták Szigetmonostor polgármesterét, de Szentendre képviselőjét nem, pedig - jegyezte meg - "a híd megvalósítása körüli vita éppen arról szól, hogy számítanak-e Szentendre szempontjai is a döntéshozóknak".
A polgármester szerint a helyismeret hiányát jelzi, hogy Révész Máriusz szerint "autóút van a korzón", miközben 2017 óta a korzó autós közlekedéstől elzárt terület, ahová csak célirányosan, külön behajtási engedély alapján lehet behajtani, az átmenő forgalom tilos. Az előző városvezetés sem tervezett nemzetközi kerékpáros utat a korzóra - jegyezte meg a polgármester.
Fülöp Zsolt hangsúlyozta: továbbra is készek a híd megvalósítása érdekében a szükséges egyeztetésekre. "Azt gondoljuk, hogy ha a Rév utcánál a kormány szerint - a vízbázisvédelmi szempontok figyelembe vételével, ám szakhatósági tiltás ellenére - megvalósítható a kerékpáros híd, akkor az a minimum, hogy ezt a lehetőséget megvizsgáljuk a belvárostól délre eső helyszín esetében is" - tette hozzá.
Forrás: MTI