Jövő tavasszal modernebb közösségi kerékpár rendszert vehetnek birtokukba a fővárosiak.
- új mobilapplikáció
- könnyebben tekerhető kerékpárok
- többszintű árazás
- rugalmasabb használat
Ezek lesznek az új közösségi kerékpárrendszer jellemzői.
Számokban a Bubiról
- A 2071 darab almazöld biciklivel
- megközelítőleg 3 milliószor utaztak,
- jellemzően 8 percig használták a bringákat alkalmanként, amelyekkel
- összesen kb. 6 millió kilométer utat tettek meg, ezért
- kb. 1 millió kilogramm kibocsátott széndioxidtól óvták meg Budapestet.
A rendszer hibái
A közbringa népszerűsége a kezdeti lendület után alábbhagyott, ugyanis megmutatkoztak annak hibái:
- a nehéz kerékpárok,
- a bonyolult, személyes jelentlétet igénylő regisztrációs rendszer,
- a 25 ezer forintos kaució,
- a nehézkes kerékpárfelvétel.
Idén tavasszal a 100 forintos havi díjnak, az online regisztrációnak és a kaució eltörlésének köszönhetően sokan visszatértek a Bubihoz, a rekordszámú új ügyfél miatt pedig átlépte a százezret a regisztrált ügyfelek száma.
Milyen lesz az új Bubi?
Ahhoz, hogy a BKK növelni tudja a kerékpárok kihasználtságát, hatékonyabbá váljon a működtetés, korszerűbb legyen a rendszer, számos ponton fejleszteni kell a rendszert:
- 1200 teljesen új, a jelenleginél könnyebb kerékpár érkezik Budapestre, ez az állomány – igény esetén – további 400 biciklivel bármikor bővíthető. A közbeszerzésben előírt kerékpárok számát az elmúlt hat év statisztikái alapján határozta meg a cég. A kimutatások alapján nincs szükség ennél nagyobb mennyiségre.
- A kiírás szerint a leendő szolgáltatónak defekttűrő, fújt gumikkal kell felszerelnie a kerékpárokat, amelyek a jelenlegi szivacstömlős kerekekkel szemben könnyebb és gyorsabb haladást biztosítanak.
- Tervek szerint egy rugalmas tarifarendszer lép életbe, amelyben a BKK-bérlettel rendelkezők jelentős kedvezményekre számíthatnak. Az üzemeltetéséhez új informatikai háttér épül ki.
- Felhasználóbarát, új applikáció érkezik, amellyel egyszerűen és gyorsan lehet igénybe venni a szolgáltatást.
- Az üzemeltetési modell is megváltozik, ezáltal jóval kedvezőbb lehet a rendszer fenntartása. A BKK lízingszerződés keretében bérelné az eszközöket a leendő szolgáltatótól a következő 5 évben, így nem kellene megvásárolnia a bicikliket. A logisztikáért és a karbantartásért is ez a társaság felel majd.
- Városszerte megmarad a jelenleg rendelkezésre álló 158 dokkoló, de a BKK a jövőben újszerű – ún. free-floating – megoldásokat is tesztelni fog a felhasználók kényelme érdekében. Ezzel egy esetleges későbbi bevezetés esetén az is lehetővé válhat, hogy az ügyfelek a kerékpárokat előre kijelölt virtuális dokkolóknál helyezzék el.
Az új MOL Bubi rendszerben azonban nem lesznek elektromos meghajtású biciklik. Ennek az az oka, hogy az e-kerékpárok jelentősen növelnék a közbringarendszer fenntartását, ugyanis ezeknek a bicikliknek nem csak a beszerzése, hanem a későbbi üzemeltetési költsége is többszöröse egy hagyományos kerékpárénak.
Mikortól tekerhetünk az új Bubival?
A Bubi közbeszerzése jelenleg is fut, ez alapján választja ki a BKK a leendő szolgáltatót, aki már jövő tavasszal elindítja az új rendszert. A BKK a megújult MOL Bubi pontos indulási dátumát a folyamatban lévő közbeszerzési eljárás sikeres lezárása után, a szerződéskötést követően jelenti be.
A BKK közleménye nyomán