A 2020-as Giro volt a téma
David Lappartient - aki a magyar szövetség meghívására érkezett villámlátogatásra Budapestre - kifejtette: remek tapasztalataik vannak azzal kapcsolatban, amikor a Tour de France, a Giro d'Italia vagy épp a Vuelta a Espana más országból indul.
"Az olasz körverseny tavalyi jeruzsálemi rajtja lenyűgöző volt, és elképesztő volt látni a több százezer szurkolót a Tour idei brüsszeli nyitányán" - fogalmazott. Hozzátette: a nagy hagyománnyal bíró, komoly történelemmel rendelkező versenyek kiváló lehetőségeket hordoznak magukban.
"A Grande Partenza rendezése bizonyítja, hogy a magyar egy erős kerékpáros nemzet, amely előre akar lépni és erősödni a sportágban. Ezt támasztja alá az is, hogy a Tour de Hongrie-t is magasabb kategóriába kívánják léptetni a jövőben" - hangsúlyozta az MTI kérdésére a 46 éves Lappartient.
Kiemelte, a Giro a figyelem középpontjába állítja a sportágat Magyarországon és növeli a jelentőségét, valamint ösztönzést ad a fiataloknak, hogy kerékpárversenyzésre adják a fejüket.
"Amellett, hogy jó a sportágnak, a városnak és az országnak is kiváló, hiszen világszerte tv-nézők millióival ismerteti meg Európa egyik legszebb városát, Budapestet, és persze Magyarországot is." - fogalmazott.
Lappartient az MTI érdeklődésére elmondta, tervei szerint itt lesz a jövő évi Grande Partenzán. Az első szakasz május 9-én, szombaton egy 9,5 kilométeres budapesti időfutam lesz, amely a Hősök teréről indul.
A sportág fejlődésével kapcsolatban az UCI első embere azt mondta: fényes jövő áll előtte, hiszen világszerte egyre népszerűbb. Ennek egyik jeleként említette az olimpiai program bővülését BMX-ben és pályakerékpárban is, a sportág résztvevői létszáma és a megszerezhető medálok tekintetében is a harmadik legjelentősebb az ötkarikás játékokon.
A francia sportvezető ugyanakkor számos további területet lát a sportág fejlesztésére, amelyek egyrészt még izgalmasabbá tehetik a versenyeket, másrészt további plusz tartalmakat biztosítanak a szurkolóknak. Megemlítette, folynak tárgyalások a különböző technikai újítások használatáról és elvetéséről, példaként hozta fel, hogy a szurkolók megosztottak versenyek alatt a csapatkocsik és a kerékpárosok között használatos rádiókkal kapcsolatban. Elárulta, felmerült annak lehetősége, hogy a Forma-1-ben az elmúlt években megszokottakhoz hasonlóan a kerékpárversenyek televíziós közvetítésében is legyen lehetőség belehallgatni a csapatrádiózásokba a tv-nézőknek.
Lappartient kiemelte, a jelenlegi kerékpároktól elválasztva ugyan, de komoly jövő előtt állnak a sportágban az elektromos rásegítéssel rendelkező kerékpárok. Tovább szeretnék fejleszteni a női kerékpározást, amelynek mindinkább biztosítani kívánják a férfiakéval egyenlő feltételeket. Többször hangsúlyozta a kerékpársport tisztaságának biztosítását is, mint mondta, komoly előrelépéseket tettek az elmúlt években a dopping kiszorítására.
Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos az MTI kérdésére elmondta, azért került a jövő évi nagy rajt logójában a szabadságszobor kezébe pálmaág helyett egy rózsaszín kerékpár, mert a Giro segítségével a sportág egészét szerették volna fellendíteni Magyarországon. Mint mondta, "szerencsés csillagállás" nyomán több tehetséges fiatal is feltűnt az elmúlt években, mint Peák Barnabás, Dina Márton, Valter Attila vagy Fetter Erik, akik akár magas szintre is eljuthatnak a kerékpársportban. Példaként a szlovénokat hozta fel, akiktől Tadej Pogacar két éve harmadik lett a Tour de Hongrie összetettjében, majd múlt vasárnap - alig húszévesen - a Vuelta a Espanán zárt ugyancsak dobogósként.
Hangsúlyozta, szeptember végére elkészül a nagykanizsai és a debreceni velodrom tanulmányterve, a két csarnok pedig további lökést adhat a magyar kerékpársportnak.
Révész Máriusz leszögezte, az UCI elnökének be szeretnék mutatni, hogy hosszú távban gondolkoznak, céljuk például, hogy a magyar körverseny a következő években magasabb kategóriába lépjen, és dolgoznak azon is, hogy rajthoz állhassanak hazai kerékpárosok a Girón.
A szervezők arról tájékoztatták az MTI-t, hogy az olasz körverseny magyarországi rajtját népszerűsítő országjáró programsorozatnak eddig tíz állomása volt, és ennél is több van még hátra a májusi Grande Partenzáig. Az ilyen eseményeken 2-3 ezer érdeklődő tekerhetett végig görgőre tett országúti kerékpárral, háromdimenziós virtuális valóságos szemüveg segítségével a magyarországi szakaszokon.