Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

IMG_0411

Jeles cikk írónk, olvasónk, Pupu küldött egy nadrág tesztet. Olvassátok bizalommal, semmilyen anyagi érdekünk nem fűződik a forgalmozóhoz. Ez tényleg teszt!

Télvíz idején

Télvíz idején két tényező árt a bringásnak: a tél, a maga hidegével, szelével, és a víz. Az utóbbi azzal, hogy átáztatja a ruhát, lerontva annak hőszigetelő képességét, és megduplázva a hidegérzetet. A skót Endura márka Thermolite nadrágja egyszerre segít mindkét bajon.

IMG_0401 

A történet banálisan indult: egy lelkes amatőr bringaversenyző, a skót Jim McFarlane egy évig Ausztráliában élt, és elindulgatott triatlonversenyek kerékpáros szakaszán, mígnem egyszer ellopták a komplett ruházatát. Pótlás után kellett néznie, és elkeseredett a kínálaton. Így aztán, visszatérve hűvös és esős, kimondottan cudar időjárású hazájába, elhatározta, hogy maga fog kerékpáros ruhadarabokat gyártani, méghozzá a saját maximalista szellemében, azaz kiváló funkcionalitással és hosszú élettartammal, megalkuvás nélkül az anyag és a kidolgozás tekintetében. Bejött neki. Ma már elismert világmárka az Endura, versenyzőket és jótékonysági akciókat támogat, és egyre több hívet szerez az igényes bringások között.

Saját anyagból

Kezdetben minőségi textilanyagokat gyártó skót vállalatoknál vásároltak, de rá kellett jönniük, hogy ezeknek hiányzik a kerékpáros szakértelmük, anyagaik csak általános célra felelnek meg. Az Endurának sem kellett több, nekiállt kifejleszteni saját bringás anyagait, és ezeket 1993 óta folytonosan tökéletesíti. A piacra a montisoknak való MT 500 nadrág- és mez-családjával tört be, éppen akkor, amikor felfutóban volt a terepkerékpározás népszerűsége. Az angolok rákaptak az Endura cuccokra, és ma már a márka szilárdan megvetette a lábát gyakorlatilag mindegyik földrészen, Dél-Amerikát kivéve. Kétszer elnyerte az Eurobike Design Award díjat.

IMG_0407

Csúcstechnika

A cég háromezer négyzetméteres gyártóüzemében (Livingston, Skócia) a legmodernebb digitális mintanyomó és nagy sebességű anyagátitató berendezések működnek. Különlegességnek számít az ultrahangos vágó és hegesztő berendezés, a ragasztóprés, a feszültségmentes szövetvágás, a lézeres szabás, a számítógépes tervezés és gyártás, az automatikus szövetréteg-fektetés. Természetesen megtalálható mindenféle varrógép is. Technológiájukat és fejlesztéseiket számos szabadalom védi.

Nem érdektelen megemlíteni, hogy az Endura teljes értékesítői- és marketing-személyzete, vezetősége és termékfejlesztési csapata csupa lelkes bringásból áll, akik szó szerint a saját bőrükön érzik munkájuk eredményét. Ezenkívül természetesen felhasználják a versenyzőiktől és az ügyfelektől érkező tapasztalatokat.

IMG_0414 

Gyakorlati próba

Ehhez a tapasztalatkincshez most már én is hozzájárulhatok, mióta kipróbálom az Endura Thermolite Tights téli nadrágot. Az idei tél egyenesen eszményi körülményeket teremtett ehhez!

Az első szempont az anyag. A teflonnal kezelt Thermolite sztreccs-szövet kívül sima, de nem fényes, mint a balett-táncosok flitteres nadrágja, hanem decens átmenet a matt felé, szóval vállalhatóan néz ki, nagyon szépen eldolgozott, a bőrt nem bántó varrásokkal. Nekem mínusz 8 és plusz 5 fok között kellemes, az előbbinek aláöltözék nélkül megfelel, az utóbbinál már kezd izzasztani. Nagyon szélálló, ugyanakkor átszellőzik, nem fülled be. Nagy előnye, hogy a víz apró gömbökké áll össze a felületén, és a menetszél lefújja, tehát nem szívja be az esőt és az autók által felvert permetet, mint egy közönséges Lycra nadrág. Ezzel meg lehet takarítani, hogy esőnadrágot is vigyünk magunkkal, hacsak nem kimondottan zuhog.

 IMG_0418

A szabása megfelelő, hátul a deréknál kissé magasabb, hogy védje a vesét. Alul eléggé hosszú a szára, egészen bokán alul ér, belenyúlik a magas szárú cipőbe, illetve neoprén kamásliba. Alsó cipzárjai szélzárók, rejtettek, és van egy belső szegélye, valami gumiszerű anyagból, ami nem engedi bejutni a hideg szelet. A térdeknél dupla, ezért hálásak az ízületek. A biztonságot fényvisszaverő logó fokozza a combokon és hátul.

Nekem igazán kellemetlen téli időben is bevált, noha havazásban nem próbáltam, mert csak aszfalton járok. Jó, hogy nem kell hosszú alsóval és külső huzat-nadrággal vacakolni, mert minden funkciót egyben ellát. A kinézése rendben van, látszik rajta a gondos munka és a részletekbe menő figyelem. Mindent egybevetve úgy vélem, hogy noha nem olcsó (ára 19720 Ft, www.ambringa.hu), ár-érték aránya megfelelő, sőt, ha hozza élettartamban amit ígérnek, akkor kimondottan kedvező.

IMG_0421

Ezen a kivitelen kívül, ugyanilyen anyagból van még betétes típus, illetve kantáros, betéttel és anélkül. Mivel rekuval bringázom, én betét nélkülit használok, a gyorsabb öltözés-vetkőzés érdekében kantár nélkül.