Réges-régen történt tőlünk akkor még elérhetetlen távolságban az amerikai San Franciscó környékén...
Amerikai fiatalok őrült száguldozásaitól voltak hangosak Marin megyében a Mount Tamalpais hegy lejtői. A 70-es évek elején azonban a hatóságok megtiltották, hogy a motorkerékpárosok a közutakról letérve száguldozzanak, mivel hatalmas károkat okoztak a természetben. Ekkor a srácok új lehetőségek után néztek. Kézenfekvő alternatíva a kerékpár volt.
Lelkes fiatalok tolják a hegyre dögnehéz paripájukat. Hol volt akkor még sífelvonó!
Kis furgonokkal szállították a kerékpárokat fel a hegyekbe, hogy ugyanazokon a lejtőkön, ahol korábban motorokkal száguldottak lefelé, mostantól kerékpárokkal tegyék ugyanazt. Rengeteg kerékpárt törtek tropára. (Persze a srácok sem mindig úszták meg zúzódás, csonttörés, ficam nélkül.) A bringások folyamatosan azt a kerékpárt keresték, amely kibírja ezt a szokatlan terhelést és lehozza lovasát a hegyről egyben. Erre a célra a Schwinn Excelsior vált be, amely már abban az időben sem volt új kerékpárnak nevezhető.
Schwinn Excelsior
A kerékpárt 1933 és 40 között gyártotta az Ingaz Schwinn által alapított gyár. A kerékpár széles ballonos gumikkal rendelkezett és igen robusztus volt. A nehéz, szinte elnyűhetetlen kerékpárt előszeretettel használták a pl. kor lapkihordói. Ezt a bringát fedezték fel újra a 70-es években ott a Mount Tamalpais lábánál.
A kerékpár azonban nem volt tökéletes. A kontrafékes hátsóagy a lejtőzés során annyira felhevült, hogy a benne lévő kenőzsír egyszerűen elpárolgott belőle. Póruljárt bringás, vagy újrazsírozta az agyat, vagy feladta a versenyt. A hegy leghíresebb versenyszakaszát ezért is emlegetik repack néven, ami újrazsírzást jelent.
Charlie Kelly 1976-ban megrendezi az első mountain bike versenyt, a Repack downhill-t Fairfax-ben
Egyes kerékpárosoknak hamarosan a lejtőzés kevés lett. Szerettek volna a hegyen fölfelé is kerékpározni. És itt jelent meg a színen az élő legendák egyike Gary Fischer, aki Excelsior kerékpárját átépítette. Hüvejk ujjal működő váltót szerelt rá, a nyergét rúgós gyorsszorítóra cserélte, hogy menet közben is változtathassa a magasságát. Újítása hamar elterjedt és egyre többen küzdöttek hasonló kerékpárokkal a hegyekben.
Gary Fischer az általa átépített Excelsior nyergében száguld
Öt büszke a kézzel módosított kb 50kg-os "Excelsior" kerékpároknak, egy "Repack" esemény után. (Mindenki egyben.)
1977-ben feltűnik a színen Joe Breeze vázépítő, aki kifejezetten terepezéshez tervezett kerékpár vázat. Ez a Schwinn Excelsior vázhoz képest sokkal könnyebb volt. A binga váltóval, konzolos fékekkel és moped kormánnyal rendelkezett. Ez az első MTB.
Az első terepbringa
A következő nagy lépést Mike Sinyard tette meg, aki Tim Neemannal olyan vázat terveztetett, amelyet sorozatban is lehet gyártani. Ezt szerelték fel a már jól bevált alkatrészekkel. A kerékpárokat japánban készítették neve (Most bizonyára sokan a szívükhöz kapnak.) Specialized Stumpjumper, amely 750 USD-ba került 1981-ben. Hamarosan az egész világ a hegyikerékpár őrületének extázisában lengett.
Az első Specialized-ek egyike
Hamarosan egy új vállalat a Mountain Bikes jelent meg a piacon, ez volt az, amely elsőként csak hegyikerékpárokkal foglalkozott. Alapítói Tom Ritchey, Gary Fischer, Charles Kelly.
Az országúti kerékpárok alkatrészeit gyártó neves cégek pl.: Shimano, Dia Compe, SunTour, Campagnolo speciális hegyikerékpárokhoz tervezett szettekkel jelentek meg.
A gépezet beindult. Már nem csak néhány helyi suhanc őrült hobbija volt terepkerékpározás, amit felismertek a nagy gyártók is. A hegyikerékpár elindult diadal útján.